Remmen lopen vast [opgelost]

Alles over het niet meer rollen van het rollend gedeelte
TimVS
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 526
Lid geworden op: do 4 jan, 2007 10:53
Locatie: Overpelt, België

Remmen lopen vast [opgelost]

Bericht door TimVS » wo 29 sep, 2010 21:57

Hallo iedereen,

Ik zit met het volgende probleem, bij mijn '68 er Dyane.
Als ik thuis vertrek zijn mijn remmen goed, ik heb genoeg vrije slag, en hij remt goed. en gelijkmatig.
naarmate de motor (of de remmen) warm worden, wordt de vrije slag korter. ook heb ik veel minder gevoel in de rem.
Ik heb ook al gehad dat de remmen volledig blokkeren.

Ik heb een enkel DOT4 systeem waar de olie al meer maal van vervangen is geweest.

Kan iemand mij helpen?
Laatst gewijzigd door TimVS op ma 8 nov, 2010 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Hassie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: wo 22 feb, 2006 19:12

Bericht door Hassie » wo 29 sep, 2010 23:08

Ligt de remleiding ergens tegen de uitlaat??
Vrgrt
Hassie.
Vrgrt.
Hassie.

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 808
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » do 30 sep, 2010 07:20

Heb je toevallig je hoofdremcylinder vervangen en het stangetje niet afgesteld? Controleer even of er een beetje vrije slag in het rempedaal zit. (dus of het pedaal kan bewegen voordat het stangetje de remcylinder raakt)
------------------------------
Traction 11 BL 1950

TimVS
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 526
Lid geworden op: do 4 jan, 2007 10:53
Locatie: Overpelt, België

Bericht door TimVS » do 30 sep, 2010 11:04

Ik heb mijn stangetje voor de vrije slag helemaal uitgedraaid.
zoals je leest in mijn eerste post, bij koude motor/remmen is mijn vrije slag goed.

het stuk leiding dat bij het chassis omhoog komt, komt niet tegen de uitlaat.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5253
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 30 sep, 2010 11:26

Zijn je remcylindertjes ok? Ik had eens gereviseerde exemplaren, die deden het prima tijdens montage en test maar bij ieder ritje liepen ze vast. Het bleek dat ze teveel speling hadden en daardoor konden de zuigertjes kantelen en bleven ze hangen. Nieuwe erin en weg was het probleem. Ik heb zeker tien keer het spul uit elkaar gehad....totdat ik het vond.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2182
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » do 30 sep, 2010 11:30

Er zit een heel klein retour gaatje in de hoofdrem cilinder.
Waarschijnlijk is deze verstopt, daardoor kan de door warmte uitzettende remvloeistof niet terug in het reservoir.
Vroeger precies hetzelfde gehad.
Let op, het is niet het grotere gat aan de achterzijde,
maar een echt heel klein gaatje aan de voorzijde van de aansluiting van het reservoir aan de hoofdremcilinder.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

TimVS
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 526
Lid geworden op: do 4 jan, 2007 10:53
Locatie: Overpelt, België

Bericht door TimVS » do 30 sep, 2010 14:42

Ik heb even gekeken, en zie het gaatje niet, misschien even vermelden dat het om een enkelvoudig systeem gaat met dot4 olie.
Moest het toch het zelfde systeem zijn, kan je dan een foto maken, zodat ik weet waar het is?

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 654
Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
Locatie: etten leur
Contacteer:

Bericht door j b » do 30 sep, 2010 15:19

als je het niet ziet zit ie dicht ;)
sorry, moest ff tussendoor
J B

just drive like you stole it

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » do 30 sep, 2010 15:22

Tim,heb je voor schijf- of trommelremmen?

TimVS
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 526
Lid geworden op: do 4 jan, 2007 10:53
Locatie: Overpelt, België

Bericht door TimVS » do 30 sep, 2010 17:42

trommels, dyane van 68 ;-)

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2182
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » do 30 sep, 2010 20:45

Zelfs bij een nieuwe is het gaatje bijna niet te zien.
Met een staalborstel draadje kan je het misschien doorprikken.
Vorige maand heb ik een nieuwe hoofdrem cilinder in mijn 18PK gemaakt, de oude lekte al na 40 jaar. :shock:
Bij die oude heb ik vroeger een nieuw gaatje geboord, het originele gaatje was niet meer te vinden.
De 1mm waarmee ik dat geboord heb bleek eigenlijk zelfs iets te groot,
het 'pompen'om het pedaal hoog te krijgen als de remmen wat versleten zijn werkte bijna niet.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

TimVS
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 526
Lid geworden op: do 4 jan, 2007 10:53
Locatie: Overpelt, België

Bericht door TimVS » vr 1 okt, 2010 07:05

Ik heb nog eens goed gekeken op een tweede remcilinder die ik heb liggen, maar nu geen tijd om het in de dyane zuiver te maken. dat zal voor het weekend zijn

TimVS
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 526
Lid geworden op: do 4 jan, 2007 10:53
Locatie: Overpelt, België

Bericht door TimVS » zo 3 okt, 2010 19:22

Het is zuiver gemaakt. morgen een lange testrit. Ik hoop dat het nu goed is..

Francois
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 291
Lid geworden op: do 17 jan, 2008 16:47

Bericht door Francois » zo 3 okt, 2010 20:40

Ik had met mijn AZU (ook trommelbak) hetzelfde probleem. Bleek de pin van het rempedaal te zijn zoals Engbokho al zei. Hij stond te lang afgesteld waar door de hoofdremcilinder zijn druk niet helemaal kwijt kon en de remmen steeds strakker kwamen te staan.
Citroën AZU 1968
Mercedes L319D 1965

TimVS
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 526
Lid geworden op: do 4 jan, 2007 10:53
Locatie: Overpelt, België

Bericht door TimVS » di 5 okt, 2010 18:56

De oplossing die André voorstelde heeft niets opgelost.
@Francois
Ik heb mijn stangetje voor de vrije slag helemaal uitgedraaid.
zoals je leest in mijn eerste post, bij koude motor/remmen is mijn vrije slag goed.
Dit is dus al gebeurt.
heeft iemand nog andere ideeën.?

Plaats reactie