Batteurs plaatsen op draagarmen zonder voorziening.?

Alles over de wielophanging
ami6
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 350
Lid geworden op: do 1 jan, 2009 13:15

Batteurs plaatsen op draagarmen zonder voorziening.?

Bericht door ami6 » do 23 sep, 2010 11:29

Hallo,
heb onlangs vooraan batteurs geplaatst op m'n 2cv van 1985.(de dikke 75 mm van ami6 ! )
Hels werk, pivots met oortjes plaatsen maar loont de moeite, ophanging en baanvastheid zijn enorm verbeterd!

Nu wil ik op de achterste draagarmen hetzelfde doen, maar m'n draagarmen zijn natuurlijk niet voorzien om er batteurs op te plaatsen .

Heeft er al iemand een steun zelf gemaakt en erop gelast en hoe bent u te werk gegaan? Dacht aan een U-profil ofzo maar graag jullie ervaringen!

Thank's,

Oli.

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » do 23 sep, 2010 14:18

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar als ik zie hoe de batteurs op onze azam6 gemonteerd zitten zou je inderdaad met een U-profiel het wel redden. Er komt natuurlijk best wel wat kracht op dus je moet ze wel goed vastlassen. Hoe heb je ze vóór er opgemaakt dan?
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5082
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 23 sep, 2010 14:40

Origineel is ook een U-profiel. Wel even ergens meten onder welke hoek ze moeten staan. Ik heb in mijn 83er ook een jaren '70 vooras met batteurs geplaatst. Auto is zachter geveerd en de wegligging beter.
diverse Citroens, wat anders.

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » do 23 sep, 2010 14:45

(offtopic) Zachter geveerd? Waar zit 'm dat dan in?
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5082
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 23 sep, 2010 15:45

In de frotteurs, die werken soepeler dan de hydraulische schokbrekers, zeker bij korte bewegingen.
diverse Citroens, wat anders.

ami6
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 350
Lid geworden op: do 1 jan, 2009 13:15

Bericht door ami6 » do 23 sep, 2010 17:15

Hallo, bedankt voor het antwoord,

tja, blijkbaar heeft niemand de operatie zelf gedaan, ik zal dus wel "m'n plan trekken" :D

En voor wie geen ervaring heeft in het rijden met de combinatie schokdempers-batteurs : Jullie weten niet wat jullie missen! :wink:

ami6
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 350
Lid geworden op: do 1 jan, 2009 13:15

Bericht door ami6 » do 30 sep, 2010 10:40

Hallo,

operatie gelukt!

Ik heb de steunen van oude armen eruitgeslepen en op de nieuwe armen gelast, geen probleem en lijkt volledig origineel, de auto rijdt als een droom, leve de Vlaamse kasseiwegen!

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 30 sep, 2010 11:49

Hoe zit dat in Belgie dan met de keuring? Ik weet dat jullie in Belgie strenge keuring hebben op schokbrekers.

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1514
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » do 30 sep, 2010 11:59

De schokdempertest is niet per se streng maar gewoon niet aangepast aan het gewicht van de 2cv. Of er dat jaar batteurs op horen of niet weten ze niet en ze kunnen alleen maar in het voordeel werken voor de test. Het resultaat zal ongetwijfeld beter zijn.
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » do 30 sep, 2010 12:23

Ik neem aan dat de wielen op de grond blijven staan en de auto beweegt,
dan doen de batteurs niets tijdens de test.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5082
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 30 sep, 2010 13:05

Ze zetten de wagen op een soort trilplaten dan doen de batteurs wel iets. Ik weet van iemand uit Luik die zijn AZAM6 alleen met batteurs en met gedemonteerde hydraulische schokbrekers ter keuring aanbood. Hij kwam erdoor, terwijl hij met de hydraulische schokbrekers erbij steeds problemen had op de keuring ;-)
diverse Citroens, wat anders.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 30 sep, 2010 13:09

Ik weet niet hoe de huidige machine er uit ziet, maar het zal een soort van trilplaat zijn. Mijn broer heeft in het begin van het APK tijdperk ook zo'n test ondergaan en daarbij gaan de wielen behoorlijk op en neer, samen met de koets. De mate waarbij de schokbreker de druk op de plaat kan houden was toen bepalend of de schokbreker goed was.

ami6
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 350
Lid geworden op: do 1 jan, 2009 13:15

Bericht door ami6 » do 30 sep, 2010 21:11

Hallo,
is inderdaad een soort trilplaat waar de wielen op gecentreerd moeten worden, dan begint de plaat te trillen , ik schat zo'n 200 trillingen per minuut en een halve centimeter hoog, de test duurt 20 seconden en vervolgens leest een apparaat of het wiel wel genoeg contact houdt met de trilplaat of indien het wiel gelicht wordt. Een enorm probleem voor 2cv want slechts zo'n 300 kg gewicht op de achteras, het is een verticale meting terwijl onze schokdempers en de veerpotten horizontaal geplaatst zijn, onze wielen worden op de weg getrokken (veren, trekstangen en trekogen geven speling en een foutmarge op het apparaat))terwijl bij andere wagens de wielen op de weg geduwd zijn.

Een compleet foutieve meting dus die reeds jaren aangekaart wordt op de keuring maar waar ze geen oren naar hebben...

Ik ken iemand met mehari (nog lichter op de achteras) die batteurs geplaatst heeft en die heeft het resultaat van een zware 4x4.... In mei 2011 weet ik of ze dienst doen of niet!

ami6
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 350
Lid geworden op: do 1 jan, 2009 13:15

Bericht door ami6 » do 30 sep, 2010 21:23

ter illustratie:


licht fiat 500.....

http://www.amt.nl/Nieuws/Keuringsproble ... at-500.htm

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5082
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 30 sep, 2010 21:58

Een kennis van mij die keurmeester is bij de belgische autokeuring gebruikt deze truc, laat tijdens de test 2 mensen op de dorpel van de achterdeur staan links en rechts. Dan passeert ook de eend zonder probleem terwijl die eerst zelfs met nieuwe schokbrekers er niet door kwam.
diverse Citroens, wat anders.

Plaats reactie