Fitting loshalen

Plaats reactie
hvdh
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Fitting loshalen

Bericht door hvdh » di 28 sep, 2010 17:19

Ik wil mijn koplampen (vierkant/metaal) los halen van de steun omdat ze roest hebben aan buiten- en binnenkant. Los kan ik ze lekker schuren en spuiten en daarna weer terug plaatsen.
De koplamp los halen is geen probleem, reflector eruit, fittingen eruit, lampen netjes opgeborgen, maar nu moet de vierkante fitting los van de bedrading anders past hij niet door het ronde gat aan de achterkant van het lampenhuis. Vraag is dus: hoe krijg ik de vierkante fitting netjes los van de bedrading?
Alle beelden op een rij
www.h2vormgeving.nl/vidal

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » di 28 sep, 2010 18:44

volgens mij moet het de andere kant op, dus juist de kabelboom (de paar stekkertjes) door de buis en het gat van de koplamp. (maar eerlijk gezegd weet ik dit niet 100% zeker)
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

tweeceevee
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door tweeceevee » di 28 sep, 2010 21:00

Je kan met een heel klein plat schroevendraaiertje de borgveertjes aan de achterkant van de kabelschoenen indrukken, en dan de kabelschoenen terug uit de fitting trekken.

Hiervoor bestaan ook speciale setjes gereedschap, maar die heb je waarschijnlijk niet liggen.

TB
Moderator

Bericht door TB » di 28 sep, 2010 21:39

Probeer maar niet om de draadjes door de koplampsteun heen te trekken. Eruit gaat makkelijk, maar terug is een enorm gepiel.

De stekker kun je makkelijk van de draadjes halen door met een klein plat schroevendraaiertje aan de achterkant tussen het blokje en het stekkertje te duwen. Dan wip je de draadjes met stekkertjes zo uit het blokje.
Zoals tweeceevee hierboven al uitgelegd heeft.

En die kleine stekkertjes krijg je dus wel door je koplamphuis heen.

Wel even onthouden hoe ze in het blokje zaten, dan kun je ze ook weer op de goede plek terugdoen.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

hvdh
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door hvdh » di 28 sep, 2010 23:24

TB schreef:Probeer maar niet om de draadjes door de koplampsteun heen te trekken. Eruit gaat makkelijk, maar terug is een enorm gepiel.
Kijk, dat vermoeden had ik ook al! Vandaar mijn vraag voor een andere oplossing.
TB schreef:De stekker kun je makkelijk van de draadjes halen door met een klein plat schroevendraaiertje aan de achterkant tussen het blokje en het stekkertje te duwen. Dan wip je de draadjes met stekkertjes zo uit het blokje.
Zoals tweeceevee hierboven al uitgelegd heeft.
Mooi, had zo iets al gehoopd maar wist niet of het echt kon. Zal het gaan proberen. Bedankt (en vooral tweeceevee)
tweeceevee schreef:Hiervoor bestaan ook speciale setjes gereedschap, maar die heb je waarschijnlijk niet liggen.
Wist niet dat je in mijn gereedschapskist kon kijken, maar je hent gelijk. Ik heb het niet en moet het dus met iets anders doen. Goed gezien!
Alle beelden op een rij

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » wo 29 sep, 2010 10:22

nu ik idd goed in mijn geheugen graaf... ik heb het ook zo gedaan ja (dus niet de kabelboom door de buis getrokken) enige is wel dat als ik nu een lamp wissel ik met een schroevendraaier die contactjes tegen moet houden als ik de lamp in dat blokje duw. gelukkig hoef je niet elke maand je lamp te vervangen
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 29 sep, 2010 12:13

Als dat zo is, moet je gewoon het lipje eerst terugbuigen welke de stekker borgt in de behuizing.

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » wo 29 sep, 2010 18:43

kabelboom weer in de buis trekken valt wel mee. De stekkertjes versprongen samen binden met een ijzerdraadje, dan trek je hem zo met een lange draad of trekveer erin. Dan bij het gat met een spits tangetje de stekkers een voor een naar buiten halen.
diverse Citroens, wat anders.

hvdh
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door hvdh » wo 29 sep, 2010 22:00

AZL57 schreef:kabelboom weer in de buis trekken valt wel mee.
Ik ga het eerst proberen zoals tweeceevee beschreven heeft. Mocht dat niet lekker lukken, dan doe ik het andersom.
Alle beelden op een rij

bebe
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door bebe » wo 29 sep, 2010 23:33

AZL57 schreef:kabelboom weer in de buis trekken valt wel mee. De stekkertjes versprongen samen binden met een ijzerdraadje, dan trek je hem zo met een lange draad of trekveer erin. Dan bij het gat met een spits tangetje de stekkers een voor een naar buiten halen.
Heb ik toevallig vorige week op dezelfde manier gedaan, was in 10 minuten gebeurd, viel erg mee!
Eendracht maakt macht.

TB
Moderator

Bericht door TB » do 30 sep, 2010 20:28

Dan heb je mazzel gehad. Heeft mij weleens uren geduld gekost omdat het ene stekkertje de andere blokkeerde bij het gat in de koplampsteun. Vandaar mijn opmerking dat het een gepiel is.

hvdh
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door hvdh » do 30 sep, 2010 23:12

TB schreef:omdat het ene stekkertje de andere blokkeerde bij het gat
Stekkertjes versprongen afplakken?
Alle beelden op een rij

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » vr 1 okt, 2010 09:14

liefst met een draadje dan kun je ze los buigen, geplakt zit het weer iets lastiger.
diverse Citroens, wat anders.

TB
Moderator

Bericht door TB » vr 1 okt, 2010 10:24

hvdh schreef:
TB schreef:omdat het ene stekkertje de andere blokkeerde bij het gat
Stekkertjes versprongen afplakken?
Geprobeerd, werkte niet makkelijk. Maakt de boel weer te stug om makkelijk door het gat heen te trekken.
Uiteindelijk heb ik het wel op deze manier gedaan. Maar dat doe ik dus niet nog een keer.

Plaats reactie