ploffen na koude start

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
Plaats reactie
Katie
Beginner
Beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: za 2 mei, 2009 22:39

ploffen na koude start

Bericht door Katie » vr 1 okt, 2010 11:13

Vanmorgen kreeg ik mijn eend niet aan de praat. Choke gebruikt, lang wachten op vonk. Eindelijk aan de praat maar met heel veel plofgeluiden onder de motorkap. Luchttoevoerkapje (oid) vloog eraf. Opnieuw geprobeerd, zelfde verhaal. Stationair draaien ging na een minuutje of zo beter, maar na paar meter gereden sloeg de motor weer af.
Ik heb 123ontsteking en de bougies +kabels zijn beide afgelopen januari vervagnen. Heeft iemand een idee? Ik ben nogal een leek dus ajb in lekentermen uitleggen zodat ik t hopenlijk zelf kan oplossen.

Charly
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 441
Lid geworden op: wo 26 jan, 2005 20:56
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Charly » vr 1 okt, 2010 11:36

Als eerste verdenk ik de bobine, dat zwarte kastje wat voor op je lampbeugel bevestigd is. Als het dit niet is dan misschien een storing in je 123-ontsteking.
2CV6 Charleston, 1986, NV-GN-36, Rood-Zwart
Berlingo XTR 120, 2010, Sable Bivouac
Peugeot 205 GTI 1.9 van 1991

Katie
Beginner
Beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: za 2 mei, 2009 22:39

Bericht door Katie » vr 1 okt, 2010 11:41

ga ik proberen, heb een nieuwe liggen!
Als dat t niet is, hoe kom ik er achter of ik een sotring heb in mn 123ontsteking?

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5114
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » vr 1 okt, 2010 12:36

door even een gewone te monteren.
Kan ook nog aan je carburateur instelling liggen.
diverse Citroens, wat anders.

Katie
Beginner
Beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: za 2 mei, 2009 22:39

Bericht door Katie » vr 1 okt, 2010 12:45

de draadjes naar de bobine bleken wat geoxideerd te zijn. Heb t schoongeschraapt, draadjes verwisseld en voila, liep weer als een zonnetje. Moet ik dit nu als een tijdelijke oplossing zien en toch ook cabrateurinstelling checken of kan ie nu weer even vooruit denken jullie? Of helemaal nwe bonine erop zetten?

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » vr 1 okt, 2010 12:47

Ik zou het even aankijken. Kan goed zijn dat dit het probleem is geweest.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » vr 1 okt, 2010 16:42

Katie schreef:de draadjes naar de bobine bleken wat geoxideerd te zijn. Heb t schoongeschraapt, draadjes verwisseld en voila, liep weer als een zonnetje. Moet ik dit nu als een tijdelijke oplossing zien en toch ook cabrateurinstelling checken of kan ie nu weer even vooruit denken jullie? Of helemaal nwe bonine erop zetten?
Wat bedoel je precies met draadjes verwisseld?
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Katie
Beginner
Beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: za 2 mei, 2009 22:39

Bericht door Katie » vr 1 okt, 2010 17:07

omgedraaid, links rechts en andersom; heb ik ooit als tip gehad

Gebruikersavatar
Jeroen-citroen
Moderator
Berichten: 2662
Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jeroen-citroen » vr 1 okt, 2010 17:34

Als je de draadjes omwisseld en dat heeft effect dan is dat tijdelijk en een aanwijzing dat je een nieuwe bobine moet monteren.
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » za 2 okt, 2010 00:00

Zet ze weer eens zoals ze horen. Je schrijft namelijk ook over oxidatie. Dat kan namelijk ook de boosdoener zijn geweest. Werkt dit niet, dan dus bobine verwisselen.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » za 2 okt, 2010 15:52

Zoals Punky eigenlijk aangeeft, in het algemeen geldt 1 verandering per keer doen. Dan weet je precies wat er is veranderd en kom je ook makkelijker achter de oorzaak van een probleem.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Plaats reactie