Tuimeleendje

Iets gevonden met een eend in de hoofd- of bijrol?
Plaats reactie
achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Tuimeleendje

Bericht door achtpeter » di 12 okt, 2010 12:48

Afbeelding
Kweenie of je hierom moet lachen of huilen. Met dit prentje zijn duizenden automonteurs opgeleid. Jawel, doordat het zwaartepunt van een 2CV ter hoogte van het luchtfilter zit, kiepert zo'n ding makkelijk om. De afbeelding komt uit het deeltje Technische Beginselen 2 uit de serie Motorvoertuigtechniek van de stichting VAM, augustus 1968.

martijn timmers
Eend ontdekker
Eend ontdekker
Berichten: 97
Lid geworden op: do 4 jan, 2007 22:14
Locatie: 's-heerenberg

Bericht door martijn timmers » di 12 okt, 2010 13:28

bij ons staat die niet in de boeken,

wel stond er ergens een plaatje van het blok in (zal eens kijken of ik hem kan vinden, inscannen/foto maken en plaatsen)

stond ook een keer een mooi voorbeeld van een Cabrio Limosine, namelijk een 2cv :lol:

Gebruikersavatar
Jeroen-citroen
Moderator
Berichten: 2662
Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jeroen-citroen » di 12 okt, 2010 13:52

@achtpieter.
Geschreven in '68 ......................ja toen bestond de eend nog maar net 20 jaar dus dat ie niet makkelijk omging konden ze nog niet weten :wink: :lol: :lol:
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » di 12 okt, 2010 16:19

Kantelen kan wel. Omvallen is net even wat lastiger, juist bij een eend.

Grappig zo een plaatje uit 1968. Dat de eend er toen ook al zo uitzag :)
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » di 12 okt, 2010 19:26

In werkelijkheid zit het zwaartepunt natuurlijk decimeters lager. De auteur van het lesboekje had de constructie van de eend niet echt doorgrond...

Gebruikersavatar
renate
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 170
Lid geworden op: do 26 aug, 2010 15:36
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Bericht door renate » di 12 okt, 2010 21:43

Het is juist de boxermotor die voor een laag zwaartepunt zorgt en dus meer stabiel is dan een rechtopstaande lijn- of v motor.

Kijk maar naar de subaru en de (vroegere) alfa met boxermotor.

Dus om met de TS te spreken moet je hier van huilen, kul verhaal.

Greetzz Renate, die zich er even mee moest bemoeien.
Doe vandaag niet wat je morgen ook nog kunt uitstellen.

Plaats reactie