motor draait op 1 cilinder

Gebruikersavatar
Bartman
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 11 okt, 2010 19:50
Locatie: grootegast

motor draait op 1 cilinder

Bericht door Bartman » ma 11 okt, 2010 21:45

Hallo,
Bij deze een nieuwe eend rijder.
Maar hebben helaas gelijk problemen.

Heb een eend gekocht met een reserve blok en versnellingsbak erbij.

Nu hebben we een paar dagen kunnen rijden en van het ene op het andere moment deed hij det niet meer. motor draait wel rond maar slaat niet aan.
Na wat rond kijken heb ik besloten om de ontsteking te verwissellen. Het reserve blok heeft 123 ontsteking. deze overgezet en afgesteld.
Resultaat is dat hij draait op 1 cilinder
Bougies vervangen, Wel vonk geen verbetering.
Nieuwe bobine geplaatst geen resultaat.
Bougies en kabels van zijde gewisseld. nog steeds wil de linker cilinder niet bij komen.
Brandstof pomp doet het wel goed.
compressie druk gecontroleerd en deze is aan bijde zijde het zelfde.

Heeft iemand dit eerder mee gemaakt en weet iemand een oplossing?
Een eend is erg leuk maar nog leuker als je er ook in kunt rijden.

Groeten Bart

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » di 12 okt, 2010 00:05

Aaaah super, iemand die een topic opent met genoeg informatie! :D :D :D

Eerst eens kleppen stellen!! (gewoon beide kleppen op 0,20 mm)

Trek de kant die het wel doet er eens uit (de bougiekabel) en kijk of ie dan wel wil lopen. Bijvoorbeeld als je 'm andrukt, dan heb je meer stroom over om die kant aan de praat te krijgen en vaak ook wat meer toeren.

Ruikt de bougie van de linkerkant naar benzine? Oefen dan even met wat benzine of startspray/remmenreiniger, kijken of ie daar op wil lopen. Stel de ontsteking een keer opnieuw af (kan soms helpen, soms staat ie nét niet goed genoeg).
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » di 12 okt, 2010 07:43

Check eerst of je een vonk hebt aan de kant die niet loopt of verwissel de bougiekabels en kijk of je het probleem meeneemt.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » di 12 okt, 2010 09:18

Kulio, kabels heeft de TS al gewisseld. Als de bougie vonkt (ik neem aan dat het een nieuwe is) dan vermoed ik in dit geval de inlaatpakking.

Gebruikersavatar
Bartman
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 11 okt, 2010 19:50
Locatie: grootegast

Bericht door Bartman » di 12 okt, 2010 13:45

Ik heb idd al de bougies al gewisseld en de kabels ook.
Zelf zat ik nog te denken aan de carbon pakking onder de carb.
Heb hier al een soort gelijk verhaal gelezen.
Ik ga vanavond nog even bezig met remmen reiniger te spuiten, ik laat wel horen hoe het lukt.

Gebruikersavatar
Bartman
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 11 okt, 2010 19:50
Locatie: grootegast

nog geen resultaat

Bericht door Bartman » di 12 okt, 2010 21:47

Heb vanavond de carb schoon gemaakt en de sproeiers door geblazen, van kamer aan de linker zijde kreeg ik hem er niet uit dus heb ik hem met een dunnen naald door geprikt, was geen weerstand dus geen verstopping.
Vlotterhoogte ook bijgesteld, 1 kant was 20mm en andere 18, nu bijde 18 mm.

daarna weer starten en op de carb pakking en inlaat pakking wat remmenreiniger gespoten. ook weer geen resultaat.
Mijn ideeen raken nu toch wel op.

Kleppen stellen lijkt me niet nodig want hij heeft voor de storing ook prrima gelopen. comp druk is ook goed

dus nu met andere woorden HELP!!!

2cvpieter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 640
Lid geworden op: do 7 aug, 2008 12:26
Locatie: S' graveland

Bericht door 2cvpieter » di 12 okt, 2010 22:00

ok misschien helpt dit
ik heb onlangs iets soortgelijks gehad
motor liep maar op een cilinder.
na enig zoeken en nadenken tot conclusie gekomen dat alles goed was, dus bougies en kabels, bobine en dergelijke. toen ten einde raad maar eens de kleppen deksels gedemonteerd, let op bakje voor olie eronder, en motor laten rond draaien en jawel tot mijn grote verbazing en vreugde bleek een klep tuimelaar niet te bewegen, uiteindelijk bleek de klep stoter stang gebroken,en dat was zo gefikst. ik had al een ander blok liggen want ik dacht dit is game over.
ik denk dat je het in die hoek moet zoeken. want als de inlaat klep dicht zit meet je toch compressie, misschien zit ik ernaast , maar het is het kijken waard, succes
2cv6 azu-b 250

Cilinderkop
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 12 sep, 2008 01:35
Locatie: Oudelande

Bericht door Cilinderkop » di 12 okt, 2010 22:05

Ik zou eens gewoon kontaktpuntjes er op zetten , want de 123 ontsteking kan ook gewoon kapot zijn.
Houd het hoofd luchtgekoeld

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » di 12 okt, 2010 23:27

check tóch je klepspeling maar!!

anders idd s met puntjes proberen!
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Gebruikersavatar
Bartman
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 11 okt, 2010 19:50
Locatie: grootegast

Bericht door Bartman » di 12 okt, 2010 23:33

Ik ga morgen avond dan toch maar de kleppen stellen, hoop dat het goed gaat. heeft er iemand nog wat tips waar ik extra op moet letten tijdens het stellen??

Heb al wel gelezen dat ik een tijltje klaar moet zetten.
en dat er 0,2mm tussen moet zitten als ik het goed heb.

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » di 12 okt, 2010 23:38

Jup en er komt olie uit je kleppendeksels idd dus ff een bakje van de chinees eronder houden.

Komt r geen olie uit dan heb je een probleem ;)

Verder ja de kleppen moeten het gewoon goed doen natuurlijk, je kunt ook ff het ding starten met de deksels eraf om te kijken of de kleppen goed op en neer gaan (dan wel ff de ontsteking eruit trekken tijdens het starten).
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » wo 13 okt, 2010 09:55

Bartman, je meldde dat je de compressie hebt gemeten. Welke waarde kreeg je?

2cvpieter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 640
Lid geworden op: do 7 aug, 2008 12:26
Locatie: S' graveland

Bericht door 2cvpieter » wo 13 okt, 2010 11:00

nog even een opmerking over contact puntjes of 123

de bobine geeft stoom aan beide bougies met elke arbeids slag . je kunt links en rechts dan ook uitwisselen dan loopt ie nog steeds.
2cv6 azu-b 250

Gebruikersavatar
Bartman
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 11 okt, 2010 19:50
Locatie: grootegast

Bericht door Bartman » wo 13 okt, 2010 14:29

Tijdens comp meten kwam er aan bijde zijde een druk van 8,5 bar.
Dus is niet optimaal maar moet voldoende zijn.

De kabels van de bobine wisselen ook al gedaan geen resultaat.

Maar ik ga vanavond de kleppen stellen en dan zien we wel weer.

Bart

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » wo 13 okt, 2010 15:41

Eigenlijk moet je voor het meten van de compressie altijd eerst even de kleppen stellen.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Plaats reactie