Accu loopt leeg

Laadt je accu niet meer bij? Kookt je accu over?
Burton Martin
Beginner
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 2 apr, 2010 20:06
Locatie: Wijhe
Contacteer:

Accu loopt leeg

Bericht door Burton Martin » zo 24 okt, 2010 14:32

Ik ben bezig met het opknappen van een 2CV6 uit 1984. Ik heb de kabelboom weer aangesloten en een nieuwe accu geplaatst. Het probleem is nu dat elke keer mijn accu leegloopt (na 1 nacht). Ook geeft de voltmeter geen spanning (meter in het rood). Ik heb een ouderwetse spanningsregelaar aangesloten. Heeft het een met het ander te maken? Waardoor kan mijn accu leeglopen? Is dit een lekstroom? Wie kan mij hiermee helpen?

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 24 okt, 2010 14:35

Enige waardoor een accu leegloopt is of lekspanning of de accu is defect.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » zo 24 okt, 2010 15:23

Met een amperemeter alle aangesloten draden proberen.
Ook kan je zekeringen er uit halen tijdens meten.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Burton Martin
Beginner
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 2 apr, 2010 20:06
Locatie: Wijhe
Contacteer:

Bericht door Burton Martin » zo 24 okt, 2010 15:24

Waardoor ontstaat die lekspanning dan? Mijn accu loopt niet leeg als ik de kabels van de polen haal. Aan de accu kan het dan toch niet liggen?

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » zo 24 okt, 2010 15:25

Meten is weten. :)
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Burton Martin
Beginner
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 2 apr, 2010 20:06
Locatie: Wijhe
Contacteer:

Bericht door Burton Martin » zo 24 okt, 2010 15:31

Ok, is duidelijk; ik zal alles 1 voor 1 moeten nameten. Laatste vraag; mijn voltmeter blijft in het rood staan. Betekent dit dat de spanningsregelaar kapot is?

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1060
Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door Joos » zo 24 okt, 2010 16:40

Laadstroommeter blijft in het rood als de motor draait? Spanningsregelaar of alternator zou ik zeggen.

Als de accu "vol" blijft als ze niet aangekoppeld is heb je dus een lekstroom in de draadboom, in welke "tak" die zit moet je nameten met een amperemeter.
1977 Mehari

Burton Martin
Beginner
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 2 apr, 2010 20:06
Locatie: Wijhe
Contacteer:

Bericht door Burton Martin » zo 24 okt, 2010 17:09

De laadstroommeter blijft in het rood als ik de auto op contact zet; wat er gebeurt bij een draaiende motor weet ik (nog) niet. Wanneer moet de voltmeter wat aangeven?

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1060
Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door Joos » zo 24 okt, 2010 18:28

De laadstroom blijft in het rood staan zolang de alternator niets bijlaadt:
dus als de motor niet (voldoende snel) draait. Ze heeft ook wel een 10tal seconden vertraging.

Met een gewone voltmeter kan je gewoon op de accupolen meten. Normaal staat daar iets van een 12V over, als de motor en dus de alternator draait zou er ongeveer 14,7V op moeten staan.
1977 Mehari

hero
Beginner
Beginner
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 31 mar, 2004 20:47

Bericht door hero » za 15 okt, 2011 12:46

Ik heb ook het probleem dat de accu van mijn eend leeg loopt, behalve als de pluspool los maak. Hoe meet ik de draden door? Ik heb een voltmeter, wat zijn de normale waarden? Zie ik het voltage teruglopen als ik het lek heb gevonden?
Graag tips en trucs.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » za 15 okt, 2011 12:54

Pluspool losmaken

1 rode draad van je mulitmeter in de 10A gaatje prikken

2 meter op ampere zetten

3 rode punt op pluspool van de accu

4 zwarte punt op de pluskabel welke je net heb los gemaakt

5 indien geen radio gemonteerd mag je niets meten

6 wel een radio dan zal het een kleine waarde zijn

7 grote waarde dan is er ergens een sluiting of iets verkeerd aangesloten

8 waardes hier posten

9 bij tekenen van rook uit de meter, dan stoppen, waarschijnlijk je meter gesmolten :oops:

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1893
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » zo 16 okt, 2011 08:42

hero schreef:Ik heb ook het probleem dat de accu van mijn eend leeg loopt, behalve als de pluspool los maak.
Even een opmerking. Maak altijd eerst als eerste de minpool los en daarna de pluspool. Reden hiervoor is dat als je steeksleutel tijdens het losdraaien van de pluspool een metalen deel van je auto raakt, je een prachtige kortsluiting maakt. Als dit gebeurd bij het losdraaien van de minpool kan het geen kwaad. Is de minpool eenmaal los, dan kan er geen stroom meer vloeien tussen de pluspool en de koets.
backfire schreef: 9 bij tekenen van rook uit de meter, dan stoppen, waarschijnlijk je meter gesmolten :oops:
Mijn meter had een soort beveiliging voor overbelasten. Geen rook uit de meter maar de kabels er van smolten weg. :lol:

hero
Beginner
Beginner
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 31 mar, 2004 20:47

Bericht door hero » ma 24 okt, 2011 20:10

Het probleem is verholpen.
Eerst de pluspool van de accu verwijderd. Toen zag ik kleine vonkjes, dus een stroomlek. Ik heb de radio losgekoppeld, en toen waren de vonkjes verdwenen. Inmiddels een andere radio gemonteerd, en tuf ik er weer rustig op los.

Erasmo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 757
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 22:24
Locatie: Achterhoek

Bericht door Erasmo » ma 24 okt, 2011 22:28

Mijn radio trekt ook altijd een ietsiepietsie stroom, waarschijnlijk om de frequentie te onthouden oid. Heb het opgelost met een knopje op de voedingsdraad.

lordmaster1
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 390
Lid geworden op: di 26 apr, 2005 13:05
Locatie: Wanssum

Bericht door lordmaster1 » ma 24 okt, 2011 23:43

Als je je radio zoals bij mij via je contactslot laat lopen is er niks aan de hand;)
Wie een kuil graaft voor een ander, houdt zand over!!!

Plaats reactie