Alles over het heerlijke eendrijden.
-
Erasmo
- Veelvuldig poster

- Berichten: 757
- Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 22:24
- Locatie: Achterhoek
Bericht
door Erasmo » vr 5 nov, 2010 10:15
Afgekeurd
Versleten wiellagers en de welbekende CO-meting. CO-meting is relatief makkelijk te verhelpen maar de wiellagers vervangen zal niet makkelijk zijn vrees ik...
-
dyane_maniac
- Heavy user

- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
Bericht
door dyane_maniac » vr 5 nov, 2010 10:41
mwoah is te doen hoor. je hebt alleen zo'n dop nodig. er is een niet nader te noemen eenden en kitcar boer die zo'n dop heeft met een balkje waarmee je die oplsluitring ookk kan verwijderen. werkt goed.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
Captain Krimson
- Veelvuldig poster

- Berichten: 791
- Lid geworden op: zo 10 mei, 2009 13:01
- Locatie: Hengelo
Bericht
door Captain Krimson » vr 5 nov, 2010 10:42
Starship Frunobulax heeft na ruim vier jaar eindelijk weer apk. (de auto is tot en met zaterdag nog te herkennen aan het gemopper van Frank.)
-
Erasmo
- Veelvuldig poster

- Berichten: 757
- Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 22:24
- Locatie: Achterhoek
Bericht
door Erasmo » vr 5 nov, 2010 10:47
dyane_maniac schreef:mwoah is te doen hoor. je hebt alleen zo'n dop nodig. er is een niet nader te noemen eenden en kitcar boer die zo'n dop heeft met een balkje waarmee je die oplsluitring ookk kan verwijderen. werkt goed.
Dank je wel, gelukkig woon ik relatief dicht bij die plasticfabriek. Is zoiets ook voor de minder ervaren sleutelaar te doen? Het gaat om beide voorste lagers en rechtsachter uit het hoofd.
CO-meting zal er ook wel mee te maken hebben dat ik de kleppen recentelijk niet gesteld heb, slecht ik weet het

-
TB
- Moderator
- Berichten: 3478
- Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
- Locatie: Zuid Holland
Bericht
door TB » vr 5 nov, 2010 11:25
3 lagers tegelijk? Ik vind het behoorlijk hoor. Er zijn keurmeesters die ze zomaar afkeuren namelijk. Verschilt per APK adres...
Maar met goed gereedschap gaat het vast lukken met die lagers. Op het forum is denk wel eea te vinden over het vervangen van de lagers.
CO kun je afstellen op de carburateur zelf. Een stelschroefje. Dat heeft weinig met de kleppen te maken denk ik.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
-
Erasmo
- Veelvuldig poster

- Berichten: 757
- Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 22:24
- Locatie: Achterhoek
Bericht
door Erasmo » vr 5 nov, 2010 15:18
TB schreef:3 lagers tegelijk? Ik vind het behoorlijk hoor. Er zijn keurmeesters die ze zomaar afkeuren namelijk. Verschilt per APK adres...
Maar met goed gereedschap gaat het vast lukken met die lagers. Op het forum is denk wel eea te vinden over het vervangen van de lagers.
CO kun je afstellen op de carburateur zelf. Een stelschroefje. Dat heeft weinig met de kleppen te maken denk ik.
Die lagers neem ik zelf nog een kijkje naar.
De CO-waarde zat rond de zes, door de CO-schroef maximaal terug te draaien kwam hij net onder de vier maar het mengsel werd er echt te schraal van.
Wellicht heeft het er wat mee te maken dat ik bij de laatste tankbeurt 2 liter E85 erbij heb gedaan.
Mijn keurmeester vertrouw ik overigens wel, mijn moeder zit al jaren bij hem en hij heeft vroeger ook A-tjes in onderhoud gehad.
-
Erasmo
- Veelvuldig poster

- Berichten: 757
- Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 22:24
- Locatie: Achterhoek
Bericht
door Erasmo » di 9 nov, 2010 22:35
Wiellagers zouden morgen moeten komen, ik vrees dat ik het vervangen dit keer toch laat doen aangezien ik ook midden in een verhuizing zit...
-
SPOTeend
- Regelmatige poster

- Berichten: 160
- Lid geworden op: vr 26 aug, 2005 00:17
- Locatie: Oterleek
Bericht
door SPOTeend » di 9 nov, 2010 23:02
Mijn recent aangeschafte Aca is er ook door.
Toen ik het APK-rapport las was ik even verrast. Was even vergeten dat de APK 2 jaar duurt bij een auto van 30 jaar en ouder, zoals mijn SPOT. Mijn Aca is pas 26....
Dus volgend jaar weer een APK-feestje

A-type rijder sinds 1980.
Méhari 1977, HY 1967, dagelijks vervoer: Acadiane 1983 en een Berlingo Multispace 1.6 benzine.
-
CitRoel
- Veelvuldig poster

- Berichten: 1229
- Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
- Locatie: Tolkamer
Bericht
door CitRoel » vr 12 nov, 2010 14:36
Heb er ook weer een jaartje op... Maar dan ook nét, wel wat gemazzeld. Ze lekt olie, achterste oliekeering. Opzich niet erg maar de olie bevlekt m´n koppeling en m´n remmen

We hebben het schoongemaakt, moet volgend jaar vervangen zijn anders afkeur. En m´n fuseepen rechtsvoor is slecht, na 10.000 km al!! Ik ga dus deze winter de motor er weer uit halen (de zoveelste keer) en dan meteen de draagarm en daarmee langs de kitcarbouwer die de pen erin kan persen.
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p
-
thomaaas
- Heavy user

- Berichten: 2861
- Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
- Locatie: Eindhoven de geksteeeh
Bericht
door thomaaas » za 13 nov, 2010 12:14
Die nieuwe fusee's zijn hel slecht! Je kunt beter een goeie tweedehands draagarm zoeken met een originele fusee want ik had bij een kant de fusee ook na twee jaar alweer slecht!
Trouwens je kunt ze er ook zelf uitpersen door een dopsleutel op de grond te zetten en de auto erover heen te laten zakken (wel eerst opkrikken natuurlijk :p )
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break
-
Le Patron
- Regelmatige poster

- Berichten: 332
- Lid geworden op: za 11 okt, 2003 14:39
- Locatie: Ophemert
-
Contacteer:
Bericht
door Le Patron » ma 15 nov, 2010 17:43
thomaaas schreef:Die nieuwe fusee's zijn hel slecht! Je kunt beter een goeie tweedehands draagarm zoeken met een originele fusee want ik had bij een kant de fusee ook na twee jaar alweer slecht!
Trouwens je kunt ze er ook zelf uitpersen door een dopsleutel op de grond te zetten en de auto erover heen te laten zakken (wel eerst opkrikken natuurlijk :p )
Ik moet toegeven je bent wel vindingrijk.
Maar niet alle nieuwe fuseepennen zijn slecht en de goede hoeven niet duur te zijn.
Het gebeurt ook nogal eens dat het gat van de arm te ruim is geworden en daardoor de pen in de arm gaat draaien ipv in de bussen, dan moet je er een nieuwe of andere draagarm op zetten.
-
Ed147
- Veelvuldig poster

- Berichten: 1512
- Lid geworden op: do 7 aug, 2008 22:57
- Locatie: Unnaryd, Zweden
Bericht
door Ed147 » wo 17 nov, 2010 19:56
Vandaag is m'n Dyane in 1x goed gekeurd!!
Ik wou nog even onder de auto kijken en controleren of alles ok was, maar daar heb ik geen tijd voor gehad.
Moet zeggen dat ik best verbaasd was.

-
Twécévé
- Veelvuldig poster

- Berichten: 1792
- Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
-
Contacteer:
Bericht
door Twécévé » ma 28 feb, 2011 18:28
Helaas, ik heb vandaag geen APK bij Citroen dealer. Wat kleine dingen zoals uitlaat dichtsmeren en nieuw ruitenwisserblad. Maar afkeur vooral omdat er roest op remleidingen achter zit (zwarte knoestjes in het metaal).
Morgen eendenboer(en) maar is bellen of ik voor deze klus op korte termijn mag langskomen.
APK keurdatum is 1 maart. Mag er dus feitelijk niet meer mee rijden. Krijg je automatisch een boete of er is een marge van 1 of 2 weken?
-
marcopr
- Veelvuldig poster

- Berichten: 1945
- Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41
Bericht
door marcopr » ma 28 feb, 2011 18:49
Het is een vrij land.
De boete komt automatisch, meestal heb je wel een paar weken speling.
Wat echt telt is dat je niet verzekerd bent conform de kleine letterstjes. Eeen boete is te overzien, niet uitgekeerde schade aan derden kan rampzalifg uitpakken. Dat behoeft geen uitleg .
Dus rij niet meer tot je APK. Of alleen naar je eendenboer en laat ASAP de boel maken en keuren.
Je bent trouwens wel eens erger afgekeurd kan ik me herinneren

-
Twécévé
- Veelvuldig poster

- Berichten: 1792
- Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
-
Contacteer:
Bericht
door Twécévé » ma 28 feb, 2011 20:35
Volgens mn broer is remleidingen vervangen een koud kunstje. Lees hier wel andere taal op het forum.
Morgen eerst maar eens een eendenboer bellen en anders zaterdag zelf doen, samen met mn broer.
Hellup
De dealer kan/wil de klus niet maar ik mag officieel niet wegrijden met de wagen. Lekkere spagaat.
Nog een APK vraag: volgens Citroen Dealer moet de uitlaatpot (onder de motor/versnellingsbak) vast met twee bouten aan de motor/versnellingsbak (weet ik het). Die bouten hebben er echter nog nooit ingezeten. Bovendien staan de lippen van de uitlaatpot een eind bij de motor/versnellingsbak vandaan.
Is dat idd een APK eis?