Motor is vastgelopen! (Dyane)

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » wo 3 nov, 2010 17:28

Eerst advies vragen en dan toch op je eigen manier verder gaan waarvan je weet dat je niet goed bezig bent noem ik eerder hardleers...

Door een zeer kleine en eenvoudige preventieve ingreep, kun je een hoop (mogelijke) schade en kosten voorkomen.

Ik ben benieuwd hoe dit verhaal verder gaat...
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

Roel l'Hiver
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 14 aug, 2009 12:30
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht door Roel l'Hiver » wo 3 nov, 2010 17:37

't was inderdaad niet heel verstandig (en dat is een understatement).

Dus, niet meer lopen kloten (want dat was het inderdaad!) maar loshalen die motor. Koppen er af voordat er nóg meer schade wordt aangericht!
2CV Spécial, 1985, orga 2977, bleu des tropiques

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » wo 3 nov, 2010 20:02

Achteraf kijkt men inderdaad de bekende koe in de kont.

Alsnog maar openmaken en alles schoonmaken lijkt toch wel wijs. Er kan schade zijn. In dat geval is het een kwestie van een set nieuwe zuigers en cilinders. En eventueel de cilinderkoppen reinigen of reviseren, afhankelijk van de staat.
De rest zal nog wel goed zijn, maar daar kom je maar op 1 manier achter.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Wandels
Beginner
Beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 29 okt, 2010 10:25
Locatie: België

Bericht door Wandels » ma 15 nov, 2010 20:13

Oké, eens gaan kijken met iemand die er meer verstand van heeft dan mij.
Met een soort van ether product in de carburateur te spuiten startte hij meteen!
De motor loopt redelijk vlot. Even met gereden ook, ging allemaal perfect.

Startmotor was gewoon door een draadje dat was los gekomen aan het contact.

Nu nieuwe uitlaat, kleppen afstellen, nieuwe bougies en hij zou moeten klaar zijn voor de keuring.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5246
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 17 nov, 2010 20:05

Dat dacht ik ook met een 18 pk die ik van een sloop had gekocht. 12v erop starten en lopen. Maar na enige tijd rijden ging hij raar doen. Soms inhouden even stationair dan weer alles normaal de rest van die dag. Toch maar eens open gemaakt en helaas bleek de rand van een zuiger toch beschadigd te zijn van de zooi in het blok. Ik hoop dat je meer geluk ermee hebt.
diverse Citroens, wat anders.

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » wo 17 nov, 2010 20:16

dat heb ik ook een keer gehad bij een 12 pk! maar meestal gaat dat bij 6jes vrij goed, heb in het verleden heel veel motoren na lang stilstand gewoon gestart en dat gaat prima, als je maar weet wat je doet, lopen doen ze altijd maar vraag soms niet hoe, dat kan je oplossen door veel te vervangen of te reviseren of opzoek te gaan naar een ander blok.

leuk dat deze het weer doet, succes en vooral zo doorgaan, gewoon ontdekken en van je fouten leren!

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » wo 17 nov, 2010 20:24

tsja, maar toch weet je nu nix. ik heb het ook gehad (toen ik nog onwetend was en op advies van een eendenspecialist) bij het opstarten van een blok dat 12 jaar stil had gestaan. wel het spruitstuk er af gehad en schoongemaakt. maar niet de koppen en cilinders er af gehaald. na 10dkm had ik ineens een rare ratel die opkwam en weer verdween. en later weer een keer en weer een keer. toto het zo erg was dat ik er niet mee mee durfde te rijden. boel opengemaakt en toen bleek dat de zuigerveer in stukjes gebroken te zijn en de groef zover uitgesleten dat er telkens stukjes in de verbrandingskamer terecht kwamen (grote rammel) en die stukjes zuigerveer kleiner werden en via de kleppen verdwenen (geluid werd weer minder) resultaat: complete set nieuwe cilinders, zuigers en zuigerveren en een andere kop.

nuja het kan goed gaan
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

TimVS
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 526
Lid geworden op: do 4 jan, 2007 10:53
Locatie: Overpelt, België

Bericht door TimVS » za 20 nov, 2010 15:38

@ wandels,
als hij nu vlot draait zonder vreemde geluiden. zou ik inderdaad gewoon de kleppen afstellen en de ontsteking ook. Dan kan je best nog even de compressie meten als deze goed is (ongeveer 9 geloof ik) dank denk ik wel dat je er nog mee kan rijden.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » za 20 nov, 2010 19:18

Zegt niet altijd alles. Mijn Ami blok liep ook 120 zonder bijgeluiden. Na demontage bleek de cilinderkop en zuiger fors beschadigd.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Wandels
Beginner
Beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 29 okt, 2010 10:25
Locatie: België

Bericht door Wandels » vr 26 nov, 2010 12:36

  • Kleppen afgesteld
    Onsteking afgesteld
    Uitlaat vervangen
    Nieuw moesje in luchtfilter
Nu nog bezig aan de rewklauwen die goed vastzitten na het jarenlange stilstaan. Deze worden waarschijnlijk vervangen.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » vr 26 nov, 2010 16:48

leuke dyane!!!

Plaats reactie