Dyna bobine

Plaats reactie
Mart
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 105
Lid geworden op: za 17 jul, 2010 23:26

Dyna bobine

Bericht door Mart » vr 10 dec, 2010 12:02

Origineel is de bobine van de A-typjes 3 Ohm. Volgens mij worden ze elk jaar slechter en slechter. Een vriend van mij heeft een andere bobine gekocht (wel duur). Waarschijnlijk van Dyna. Hij is er zéér tevreden over, merkbaar vloeiender lopen van de motor.

Nu kun je van Dyna een 3 Ohm en een 5 Ohm versie kopen.

Weet iemand hier iets van of kan advies geven ?

Ik weet dat Dafjes deze Dyna's ook gebruiken i.p.v. originele. Hier staat ook de bobine van de 2cv genoemd.
http://www.pouguide.org/fr/comprendre-l ... ectronique

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5108
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » vr 10 dec, 2010 12:37

Het zijn ultralight vliegtuigjes waar ze die daf motoren op gebruiken inclusief een zelfbouw electronische ontsteking.
En inderdaad er zijn slechte nieuwe bobines in omloop sinds een jaar of 2. Er wordt gesproken over aluminium bedrading hierin? Die zou veel gevoeliger zijn mbt doorslaan dan een originele koperen versie?
diverse Citroens, wat anders.

tweeceevee
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 241
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 21:44
Locatie: Scherpenzeel

Bericht door tweeceevee » vr 10 dec, 2010 13:04

Deze bobine heb ik ook in de eend gezet, en hij slaat nu prima aan als die warm is.

Zie topic,

http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=9277

Mart
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 105
Lid geworden op: za 17 jul, 2010 23:26

Bericht door Mart » vr 10 dec, 2010 15:10

Op je link lees ik dat de originele bobine 5 Ohm is. Klopt dat wel ?

Dit zijn toch weer andere maar ervaring is kennelijk goed. Weet iemand een adres in NL waar je ze kunt kopen ?

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » vr 10 dec, 2010 20:23

Een bobine van een 2CV/Dyane is 5 Ohm. Een Visa bobine is 3 Ohm. Bij een 3 ohm bobine gaat een flink grotere stroom lopen dan bij een 5 Ohm bobine. Daardoor krijg je een krachtiger vonk.

Maar elk voordeel hep z'n nadeel. Een 3 Ohm bobine in een eend/Dyane geeft een flink zwaardere belasting voor je contactpuntjes. Die moeten elke keer (enkele duizenden keren per minuut) een grotere stroom schakelen dan waar ze voor ontworpen zijn. De puntjes gaan dan veel korter mee.

Ik heb me laten vertellen dat een 123 een 3 Ohm bobine aan kan en heb er eenden mee zien rondrijden. Dat combineert dus het voordeel van een krachtige vonk en omdat bij een 123 er geen puntjes meer zijn is er dus geen problemen meer met sneller slijtende puntjes.

Maar een Eend/Dyane rijdt ook prima met een originele 5 ohm bobine, al dan niet met een 123 of andere electronische ontsteking. Dus waarom zou je er een 3 Ohm bobine inzetten?

Mart
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 105
Lid geworden op: za 17 jul, 2010 23:26

Bericht door Mart » wo 15 dec, 2010 13:11

Kulio schreef:Maar een Eend/Dyane rijdt ook prima met een originele 5 ohm bobine, al dan niet met een 123 of andere electronische ontsteking. Dus waarom zou je er een 3 Ohm bobine inzetten?
Ik zou wel eens een goede bobine willen hebben. In 3 jaar tijd bezig aan m'n 3e bobine en laatst in een langere rit gemerkt dat ook deze weer niet wil starten na het tanken.

Maar goede info van je. Ik zal Albert eens om advies vragen over het gebruik van een 3 Ohm bobine.

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » wo 15 dec, 2010 14:16

Is de afstelling van je contactpuntjes wel goed? Staan ze niet met een te kleine afstand tussen de puntjes? Dan gaat er te lang stroom door de bobine lopen en wordt hij te warm.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

Mart
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 105
Lid geworden op: za 17 jul, 2010 23:26

Bericht door Mart » do 16 dec, 2010 11:40

Ik heb een electronische ontsteking van Albert, de 123\2cv.

Van Albert trouwens net het bericht ontvangen dat deze ontsteking niet gecombineerd kan worden met de Visa-bobine. Dat is alleen mogelijk met de 123\EVO.

Ook geeft hij aan dat de bobine van de Visa 0,9 Ohm is. Overigens zijn deze tegenwoordig net zo onbetrouwbaar als de 2cv bobines.

Wat de weerstand van de 2cv bobine is weet ik eigenlijk nog steeds niet. Dat lijkt me geen 5 ohm te kunnen zijn. Iemand die het weet ?

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2171
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » do 16 dec, 2010 13:25

Net gemeten, 3 bobines, allen iets boven 4 ohm.
Met multimeter dus niet erg precies. :roll:
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Nicky
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 394
Lid geworden op: di 19 jul, 2005 10:05
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Nicky » do 16 dec, 2010 13:26

Touareg Trail 2007/2009
www.2cvtransahara.nl

Mart
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 105
Lid geworden op: za 17 jul, 2010 23:26

Bericht door Mart » vr 17 dec, 2010 17:25

Hoi Nicky,

In combinatie met welke ontsteking heb je deze werken ?

Nicky
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 394
Lid geworden op: di 19 jul, 2005 10:05
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Nicky » vr 17 dec, 2010 17:52

Ik heb een visa motor met een elektronische ontsteking van Le Patron.
Touareg Trail 2007/2009
www.2cvtransahara.nl

Mart
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 105
Lid geworden op: za 17 jul, 2010 23:26

Bericht door Mart » za 18 dec, 2010 14:12

Oké bedankt,

Je weet dus niet welk merk ontsteking je hebt ? Ik weet niet of het lang geleden is dat je 'm hebt gekocht en of Godfried een keer veranderd is in merk.

Ik weet zo even niet welke ontsteking Le Patron nu verkoopt maar ga er toevallig aankomende week heen dus zal het er met hem over hebben.

Ik zie op je linken dat je de 140405 hebt van 3 Ohm. Dat helpt al een stuk. Maar goed...dat is dus voor een visa-motor.

Lecelta heeft een DG-nition in een Patron met dezelfde 140405-bobine , wellicht heb jij die dan ook.

Mart
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 105
Lid geworden op: za 17 jul, 2010 23:26

Bericht door Mart » di 28 dec, 2010 12:49

André Post schreef:Net gemeten, 3 bobines, allen iets boven 4 ohm.
Met multimeter dus niet erg precies. :roll:
Klopt, heb die van mij ook laten doormeten en is inderdaad ook 4,1 Ohm.
De Visa blijkt 0,9 Ohm te zijn.

Nu hoor ik weer van iemand anders (2cv garage) dat de tegenwoordige 123/2cv wel met de Visa bobine overweg kunnen maar dan moet er wel een elektronische spanningswisselaar bijkomen. Nou zitten die origineel al op de Aca's dussszzzz misschien toch wel mogelijk ?

Plaats reactie