Dyna bobine
Dyna bobine
Origineel is de bobine van de A-typjes 3 Ohm. Volgens mij worden ze elk jaar slechter en slechter. Een vriend van mij heeft een andere bobine gekocht (wel duur). Waarschijnlijk van Dyna. Hij is er zéér tevreden over, merkbaar vloeiender lopen van de motor.
Nu kun je van Dyna een 3 Ohm en een 5 Ohm versie kopen.
Weet iemand hier iets van of kan advies geven ?
Ik weet dat Dafjes deze Dyna's ook gebruiken i.p.v. originele. Hier staat ook de bobine van de 2cv genoemd.
http://www.pouguide.org/fr/comprendre-l ... ectronique
Nu kun je van Dyna een 3 Ohm en een 5 Ohm versie kopen.
Weet iemand hier iets van of kan advies geven ?
Ik weet dat Dafjes deze Dyna's ook gebruiken i.p.v. originele. Hier staat ook de bobine van de 2cv genoemd.
http://www.pouguide.org/fr/comprendre-l ... ectronique
Het zijn ultralight vliegtuigjes waar ze die daf motoren op gebruiken inclusief een zelfbouw electronische ontsteking.
En inderdaad er zijn slechte nieuwe bobines in omloop sinds een jaar of 2. Er wordt gesproken over aluminium bedrading hierin? Die zou veel gevoeliger zijn mbt doorslaan dan een originele koperen versie?
En inderdaad er zijn slechte nieuwe bobines in omloop sinds een jaar of 2. Er wordt gesproken over aluminium bedrading hierin? Die zou veel gevoeliger zijn mbt doorslaan dan een originele koperen versie?
diverse Citroens, wat anders.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 241
- Lid geworden op: di 26 mei, 2009 21:44
- Locatie: Scherpenzeel
Deze bobine heb ik ook in de eend gezet, en hij slaat nu prima aan als die warm is.
Zie topic,
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=9277
Zie topic,
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=9277
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 769
- Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
- Locatie: Condezaygues, Frankrijk
Een bobine van een 2CV/Dyane is 5 Ohm. Een Visa bobine is 3 Ohm. Bij een 3 ohm bobine gaat een flink grotere stroom lopen dan bij een 5 Ohm bobine. Daardoor krijg je een krachtiger vonk.
Maar elk voordeel hep z'n nadeel. Een 3 Ohm bobine in een eend/Dyane geeft een flink zwaardere belasting voor je contactpuntjes. Die moeten elke keer (enkele duizenden keren per minuut) een grotere stroom schakelen dan waar ze voor ontworpen zijn. De puntjes gaan dan veel korter mee.
Ik heb me laten vertellen dat een 123 een 3 Ohm bobine aan kan en heb er eenden mee zien rondrijden. Dat combineert dus het voordeel van een krachtige vonk en omdat bij een 123 er geen puntjes meer zijn is er dus geen problemen meer met sneller slijtende puntjes.
Maar een Eend/Dyane rijdt ook prima met een originele 5 ohm bobine, al dan niet met een 123 of andere electronische ontsteking. Dus waarom zou je er een 3 Ohm bobine inzetten?
Maar elk voordeel hep z'n nadeel. Een 3 Ohm bobine in een eend/Dyane geeft een flink zwaardere belasting voor je contactpuntjes. Die moeten elke keer (enkele duizenden keren per minuut) een grotere stroom schakelen dan waar ze voor ontworpen zijn. De puntjes gaan dan veel korter mee.
Ik heb me laten vertellen dat een 123 een 3 Ohm bobine aan kan en heb er eenden mee zien rondrijden. Dat combineert dus het voordeel van een krachtige vonk en omdat bij een 123 er geen puntjes meer zijn is er dus geen problemen meer met sneller slijtende puntjes.
Maar een Eend/Dyane rijdt ook prima met een originele 5 ohm bobine, al dan niet met een 123 of andere electronische ontsteking. Dus waarom zou je er een 3 Ohm bobine inzetten?
Ik zou wel eens een goede bobine willen hebben. In 3 jaar tijd bezig aan m'n 3e bobine en laatst in een langere rit gemerkt dat ook deze weer niet wil starten na het tanken.Kulio schreef:Maar een Eend/Dyane rijdt ook prima met een originele 5 ohm bobine, al dan niet met een 123 of andere electronische ontsteking. Dus waarom zou je er een 3 Ohm bobine inzetten?
Maar goede info van je. Ik zal Albert eens om advies vragen over het gebruik van een 3 Ohm bobine.
Ik heb een electronische ontsteking van Albert, de 123\2cv.
Van Albert trouwens net het bericht ontvangen dat deze ontsteking niet gecombineerd kan worden met de Visa-bobine. Dat is alleen mogelijk met de 123\EVO.
Ook geeft hij aan dat de bobine van de Visa 0,9 Ohm is. Overigens zijn deze tegenwoordig net zo onbetrouwbaar als de 2cv bobines.
Wat de weerstand van de 2cv bobine is weet ik eigenlijk nog steeds niet. Dat lijkt me geen 5 ohm te kunnen zijn. Iemand die het weet ?
Van Albert trouwens net het bericht ontvangen dat deze ontsteking niet gecombineerd kan worden met de Visa-bobine. Dat is alleen mogelijk met de 123\EVO.
Ook geeft hij aan dat de bobine van de Visa 0,9 Ohm is. Overigens zijn deze tegenwoordig net zo onbetrouwbaar als de 2cv bobines.
Wat de weerstand van de 2cv bobine is weet ik eigenlijk nog steeds niet. Dat lijkt me geen 5 ohm te kunnen zijn. Iemand die het weet ?
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2171
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 394
- Lid geworden op: di 19 jul, 2005 10:05
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Deze bobine is bij mij erg betrouwbaar:
http://www.accel-motorcycle.com/Product ... lection=-1
Ook hier te koop:http://www.ecas2cvparts.co.uk/ignition- ... -1159.html
http://www.accel-motorcycle.com/Product ... lection=-1
Ook hier te koop:http://www.ecas2cvparts.co.uk/ignition- ... -1159.html
Touareg Trail 2007/2009
www.2cvtransahara.nl
www.2cvtransahara.nl
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 394
- Lid geworden op: di 19 jul, 2005 10:05
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Ik heb een visa motor met een elektronische ontsteking van Le Patron.
Touareg Trail 2007/2009
www.2cvtransahara.nl
www.2cvtransahara.nl
Oké bedankt,
Je weet dus niet welk merk ontsteking je hebt ? Ik weet niet of het lang geleden is dat je 'm hebt gekocht en of Godfried een keer veranderd is in merk.
Ik weet zo even niet welke ontsteking Le Patron nu verkoopt maar ga er toevallig aankomende week heen dus zal het er met hem over hebben.
Ik zie op je linken dat je de 140405 hebt van 3 Ohm. Dat helpt al een stuk. Maar goed...dat is dus voor een visa-motor.
Lecelta heeft een DG-nition in een Patron met dezelfde 140405-bobine , wellicht heb jij die dan ook.
Je weet dus niet welk merk ontsteking je hebt ? Ik weet niet of het lang geleden is dat je 'm hebt gekocht en of Godfried een keer veranderd is in merk.
Ik weet zo even niet welke ontsteking Le Patron nu verkoopt maar ga er toevallig aankomende week heen dus zal het er met hem over hebben.
Ik zie op je linken dat je de 140405 hebt van 3 Ohm. Dat helpt al een stuk. Maar goed...dat is dus voor een visa-motor.
Lecelta heeft een DG-nition in een Patron met dezelfde 140405-bobine , wellicht heb jij die dan ook.
Klopt, heb die van mij ook laten doormeten en is inderdaad ook 4,1 Ohm.André Post schreef:Net gemeten, 3 bobines, allen iets boven 4 ohm.
Met multimeter dus niet erg precies.
De Visa blijkt 0,9 Ohm te zijn.
Nu hoor ik weer van iemand anders (2cv garage) dat de tegenwoordige 123/2cv wel met de Visa bobine overweg kunnen maar dan moet er wel een elektronische spanningswisselaar bijkomen. Nou zitten die origineel al op de Aca's dussszzzz misschien toch wel mogelijk ?