Michiel's A06/664: nieuwe motor voor de Dyane

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2689
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Michiel's A06/664: nieuwe motor voor de Dyane

Bericht door Michiel van G. » wo 2 mar, 2011 20:49

Al langere tijd was ik aan het rondkijken naar een oplossing voor een probleem dat meer Dyanerijders treft: het feit dat Super 98 steeds minder verkrijgbaar is, en daarnaast behoorlijk duur is. Zo heb ik nagedacht over de motor van een Visa, maar dat vind ik toch erg veel afdoen aan het origineel, en ook over andere zuigers/cilinders.

Juist toen ik dat laatste wilde besluiten kwam ik bij toeval iemand tegen die nog een vuil doch in goede staat verkerend A06/664 blokje had liggen. Ofwel een 'Duits' blokje met een compressie van 7,9:1 en geschikt voor 'normal' benzine (ofwel 91 octaan).
Het blokje heeft vier jaar niet gelopen maar verkeerd in een technisch prima staat (geen speling op de krukas, geen lekkages enzovoort).

Mijn idee is dus om dit blokje helemaal klaar te gaan maken voor mijn Dyane, zodat ik niet meer hoef te gaan werken met boosters of andere onzin. Daarnaast is het huidige blokje erg lui, en vermoed ik dat het vermogenstechnisch niet veel zal schelen met het 664 blok.
Zojuist even een compressietestje uitgevoerd, en de compressie is nog helemaal goed (hoewel het lastig is, met de hand draaiend). Dat zit in ieder geval goed.

In dit topic zal ik de uiterlijke renovatie van het blokje plaatsen. Technisch ga ik er niet veel aan doen, er komt een nieuwe ontsteking op, de carburateur wordt schoon gemaakt en de bougies worden vervangen. Daarnaast monteer ik een compleet nieuwe koppeling gezien het feit dat de koppeling van mijn Dyane toch ook aan vervanging toe is.

Ook de inbouw van het blok in de Dyane zal hier geplaatst worden, toch hoop ik alvorens inbouw het blok een keertje te hebben laten lopen, hoewel ik hem dan zal moeten aanslingeren gezien het feit er geen startmotor+bak bij zit.
Laatst gewijzigd door Michiel van G. op wo 2 mar, 2011 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Verbruik: Afbeelding

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2689
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » wo 2 mar, 2011 20:50

de foto's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Verbruik: Afbeelding

lordmaster1
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 390
Lid geworden op: di 26 apr, 2005 13:05
Locatie: Wanssum

Bericht door lordmaster1 » wo 2 mar, 2011 21:41

doe je dan je oude blokje weg? (A) Ik ben nog op zoek naar een ander blok...
Wie een kuil graaft voor een ander, houdt zand over!!!

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2689
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » wo 2 mar, 2011 21:48

hehe, nou voorlopig niet :P
Eerst moet ik zeker zijn dat dit blokje helemaal 100% is :)
Verbruik: Afbeelding

jeroen-2cv
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 125
Lid geworden op: ma 13 okt, 2008 11:20

Bericht door jeroen-2cv » wo 2 mar, 2011 22:21

Het vermogen van dit blok is 28 pk, en de compressieverhouding is 7,9 dacht ik ipv 7,5.
Eend goed, al goed

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2689
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » wo 2 mar, 2011 22:42

je hebt gelijk. Inderdaad 28 PK, en ik had me vergist wat de compressie betreft, idd 7,9.
Aldus de website van Jeroen Cats:
A06/664
602
M28/1
2cv6 4/85-7/90
7.9:1
28hp 5750rpm
Leadfree 95
Verbruik: Afbeelding

hobbes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 998
Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
Locatie: Marknesse (n.o.p)

Bericht door hobbes » wo 2 mar, 2011 22:56

Mischien een rare vraag maar waarom tank je niet gewoon euro 98?

De casper en hobbes eend heeft een loodvrije motor en de elektrische ontsteking, daar tank ik gewoon euro 95 mee.
De oranje dyane heeft nog steeds punten en haar oude blokje maar ook daar tank ik afwisselend euro 95 / 98 mee. Ik heb er tot nu toe geen problemen mee ( houden zo) ze rijd gewoon vlot 120 / 130.
Als het blokje ooit gereviseerd word komen daar natuurlijk ook loodvrije koppen op. De (aangepaste) elektrische ontsteking heb ik ook al klaar liggen, alleen nog geen tijd / zin gehad
met eendige groeten,

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2689
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » wo 2 mar, 2011 23:08

omdat er hier bijna nergens meer super 98 te koop is. (super 98 = zonder loodvervanger, of zoals jij het noemt euro 98)

De BP verkocht nog ultimate, maar nu ook niet meer, en de andere pomp heeft nog wel een soort 98 maar dat kost 1,76.9 per liter, terwijl ik ook 95 kan tanken voor 1,57. bijna 20 cent verschil. Dat vind ik nogal wat.

Daarnaast loopt mijn Dyane niet op 95, dus vandaar dat ik de keuze heb gemaakt een ander blokje te gaan monteren. En bevalt het niet? dan gaat het oude er weer in terug.
Verbruik: Afbeelding

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » wo 2 mar, 2011 23:20

Ook hier zie ik weer dat 'loodvrij' en octaangetal door elkaar worden gehaald.
Het is echt allebei iets anders.
Vrijwel alle Eendenblokken zijn voor loodvrij geschikt maar niet allemaal lusten ze octaangetal 95.


Wat ik me nu wel af vraag is of je niet gewoon de cilinders en zuiger zou kunnen verwisselen met de juiste compressie om zo tot een 95 blokje te komen.

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2689
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » wo 2 mar, 2011 23:22

Ongetwijfeld. Maar ik probeer het liever met het motortje an sich. Immers is ook de carburateur erop afgestemd (andere sproeierbezetting dan bij een am/2)
Verbruik: Afbeelding

jeroen-2cv
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 125
Lid geworden op: ma 13 okt, 2008 11:20

Bericht door jeroen-2cv » do 3 mar, 2011 01:37

Michiel van G. schreef:je hebt gelijk. Inderdaad 28 PK, en ik had me vergist wat de compressie betreft, idd 7,9.
Aldus de website van Jeroen Cats:
A06/664
602
M28/1
2cv6 4/85-7/90
7.9:1
28hp 5750rpm
Leadfree 95
Zo staat het ook in het Duits in het instructieboekje van mijn 2cv :wink:
Eend goed, al goed

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2689
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » do 3 mar, 2011 18:13

Afbeelding

zo, vanmiddag eens even met een tandenborstel, dasty en benzine het motorblokje te lijf gegaan. Het aluminium is weer helemaal mooi. Helaas heeft het blok kunststoffen koelbeplating, en die is enigszins verteerd bij de linker cylinder. Daardoor lijkt hij vuil, maar hij is het niet meer.
Verbruik: Afbeelding

tweeceevee
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 241
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 21:44
Locatie: Scherpenzeel

Re: Michiel's A06/664: nieuwe motor voor de Dyane

Bericht door tweeceevee » do 3 mar, 2011 20:38

Michiel van G. schreef:
toch hoop ik alvorens inbouw het blok een keertje te hebben laten lopen, hoewel ik hem dan zal moeten aanslingeren gezien het feit er geen startmotor+bak bij zit.

Ik heb nog een los koppelingshuis liggen en een startmotor.
Die schroef ik altijd op een blok, als ik dat uitgebouwd wil laten lopen.
Indien nodig/geïnteresseerd mag je hem komen lenen.

HB
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: zo 20 feb, 2011 13:16
Locatie: Nijmegen

Bericht door HB » do 3 mar, 2011 21:20

een beetje man pakt toch gewoon de slinger :P
Listen to the bearded fellow

2cv6 Perrier edition, 2cv Custom PickUp, Burton, Rover 418SLD (Super Luxery Diesel), Austin Glider 1300

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » do 3 mar, 2011 21:38

HB schreef:een beetje man pakt toch gewoon de slinger :P
Moet je wel een bok hebben om de motor in vast te zetten.

Plaats reactie