Advies over aankoop momentsleutel

Wat is een goede prijs voor een eend, een onderdeel of de reparatie.
dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » wo 5 nov, 2008 20:53

Peter v G schreef:
dyane_maniac schreef: maar dan hoort ie eerder "door te slippen" dan het hele ratel mechanisme naar de kloote te laten gaan
Een collega van me (Administratief medewerker :wink: ) wilde mij ook eens "helpen".
Hij dacht ook dat de ratel zou gaan slippen, gevolg was dat alles afbrak.

Ik ken momentsleutels die een "klik" geven, hierna moet je echt zelf stoppen met kracht uitoefenen. Ook zijn er die dmv een wijzer aangeven hoeveel kracht er uitgeoefend wordt.
Sleutels die "slippen" ken ik niet.
supercees schreef:de mijne gaat ratelend slippen (tak-tak-tak) als je boven de ingestelde kracht komt, is een duur a-merk. instellen gaat met een zwaar te bedienen schuifje.
die van mij deed dit ook (geprobeerd door het lichtste moment in te stellen) dit heb uitgeprobeerd omdat een gebruiksaanwijzing ontbrak (!) maar bij een zwaarder moment ging ie dus stuk. een vriendin van me met wie ik mijn sleutelplek (oa) deel heeft een "analoge" momentsleutel met zo'n wijzer. in engelse maateenheden, dus ik hoef ook niet meer om te rekenen uit de haynes! (lbs-ft meen ik) dit is een hele fijne manier van aangeven omdat je op elk moment weet met welk moment je op dat moment draait.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Willem2 » do 6 nov, 2008 09:35

Welk instelbereik zou de momentsleutel dan moeten hebben?
Eend voor allen, allen voor eend..

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » do 6 nov, 2008 10:38

dat is natuyurlijk een persoonlijke voorkeur, maar ik zou voor een "lichte" gaan. de zware momenten zijn vaak ook wel op de gok te doen (als wiellager opsluitmoeren ed) met name voor bouten in aluminium wil je het juiste moment gebruiken. ik zou even een vraagbaak erbij pakken voor de juiste aanhaalmomenten, die weet ik ook zo niet uit mn hoofd
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

the Nosepicker
Moderator

Bericht door the Nosepicker » do 6 nov, 2008 15:35

Willem2 schreef:Welk instelbereik zou de momentsleutel dan moeten hebben?
Zie pagina 1 van dit topic:
backfire schreef:nog even on topic

momentsleutel

range welke je nodig hebt is 5 t/m 400NM

whoohahaha, sorry liet me ff gaan.

maar ff serieus. 5 t/m 120 als je aan de motor en versnellingsbak gaat sleutelen.

350-400NM is voor ophanging en nog wat zwaar spul. Of te wel een el cheapo sleutel en lekker met je gewicht er aan hangen.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » wo 9 mar, 2011 22:20

Ik kwam deze op internet tegen. Geen idee hoe goed ze zijn maar ik vond het wel een goed idee om een moment adapter te maken i.p.v. een moment sleutel.
http://www.gereedschappen-outlet.nl/kra ... h-1-4.html
http://www.kraftwerk.eu/2010/media/manu ... ual_nl.pdf
Schultenbräu das ist mein Bier !

Plaats reactie