Gordels alles erover en meer

Alles in, over, rond en op de koets.
joe_catchou
Belgisch Meester Lasser
Belgisch Meester Lasser
Berichten: 2185
Lid geworden op: di 3 apr, 2007 18:03
Locatie: Antwerp
Contacteer:

Gordels alles erover en meer

Bericht door joe_catchou » zo 20 mar, 2011 21:59

Vond niet meteen een sub topicje over gordels vandaar maar dan 1tje openen dacht ik zo .
Dus betreffende de gordel blokken rollers.
Na het demonteren slijp en laswerken van de eend zie verbouwingen, hebben we de eend terug in elkaar gestoken .
Wat merk ik nu , dat mijn gordels niet zo goed of tot bijna helemaal niet meer oprollen .
Eerst dacht ik dat ik de blokken ,rollers verkeerd gemonteerd had .
Hoezo , ja ik trok enkele deuren open van eenden en tot mijn verbazing zelfs in Gemert afgelopen weekend zag ik dat sommige de rollers voor de B-style hebben staan dit is de goede plaats dacht ik zo .
Maar ik zag bij sommige dat ze ook ACHTER de B-style staan ????
Dus ja begint een mens al te twijfelen natuurlijk zekers als ze dan ook niet meer of toch niet goed willen werken .

A) -Wat is nou de juiste plaats .
B) -En kan je deze mischien smeren of een keer uit elkaar halen zonder dat bv. de veer of hoe het ook werkt om je oren springt en het nooit meer in elkaar krijgt .

Graag uitleg en of eventueel pic's tekeningen .
Of zijn ze gewoon op en moet je nieuwe ?
see you when you see me

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » zo 20 mar, 2011 22:01

Ik weet niet beter dan dat ze voor de B-stijl zitten.
Het is van belang dat de gordel recht uit de rollers wordt getrokken, anders blokkeerd ie.


In de Ami heb ik zelf van die rolgordels gezet, en deze zitten dus ook voor de B-stijl en rollen goed in en uit.
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Gebruikersavatar
CVosje1994
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 132
Lid geworden op: za 28 aug, 2010 19:16
Locatie: Linne

Bericht door CVosje1994 » zo 20 mar, 2011 22:05

Die van mij stonden achter de b-stijlen en rolden schuin naar boven

en ik heb sinds vandaag ook een probleem met die spanners.

Ik had ze vandaag pas er uit gehaald en na dat ik ze eruit had kon ik ze niet meer uitrollen. Is dit normaal?
Georges, de rode 2cv6 Club - nu Celeste Bleu

joe_catchou
Belgisch Meester Lasser
Belgisch Meester Lasser
Berichten: 2185
Lid geworden op: di 3 apr, 2007 18:03
Locatie: Antwerp
Contacteer:

Bericht door joe_catchou » zo 20 mar, 2011 22:08

vandaar dus dit topic .
mijn idee wat ook dat ze vooraan staan.
al hoe wel bij gewone auto's ze ook meer naar achter staan .
en dus ook weer afgelopen week-end naar aan het kijken ben geweest en ze bij sommige ook achter staan .
dus ja ???
bij mij rollen ze dus niet meer op ,of soms
very sloo moo. en of met hulp .
Laatst gewijzigd door joe_catchou op ma 21 mar, 2011 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.
see you when you see me

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » zo 20 mar, 2011 22:12

CVosje1994 schreef: Ik had ze vandaag pas er uit gehaald en na dat ik ze eruit had kon ik ze niet meer uitrollen. Is dit normaal?
ja... gorde er (rustig) recht uittrekken en dat rolding ook recht houden, dan zou het moeten lukken


@ joe, ik zou er eens 1 andersom zetten, kijken of het probleem dan weg is ;)
Tis wel een pokkeklus om te doen, maar dan weet je meteen of het aan de plaatsing van de rol zit
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

the Nosepicker
Moderator
Berichten: 2566
Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
Locatie: aarde

Bericht door the Nosepicker » ma 21 mar, 2011 06:28

Bij mij staan ze achter de stijl, iets schuin omhoog.
@CVosje:Als hij helemaal is opgerold blokkeert ie en heb je geen ruimte meer om hem iets op te laten rollen om de vegrendeling 'los' te maken. Je kunt dat plastic kapje aan de zijkant loswippen en dan de vergrendeling tegenhouden terwijl je hem uitrolt. Rotklusje.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1901
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » ma 21 mar, 2011 19:02

Bij mij staat de oprol automaat vóór de B-stijl en werkt over het algemeen goed. Alleen als de auto schuin staat (naar links of rechts helt), wil hij wel eens blokkeren. Bij Opel is het slecht oprollen een bekend probleem. Geadviseerd wordt dan om de gordel geheel uit te trekken en met een sopje schoon te maken. Ik heb hier nog geen ervaring mee.
Afbeelding

Gebruikersavatar
CVosje1994
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 132
Lid geworden op: za 28 aug, 2010 19:16
Locatie: Linne

Bericht door CVosje1994 » ma 21 mar, 2011 19:48

Ook een vervelend probleem is dat als de gordels achter de b-stijl staan,
dat voor de mensen die achterin zitten met een grote schoenmaat het soms
vervelend uitstappen is omdat je voeten moeilijker naar buiten kunnen( spreek uit ervaring)
Georges, de rode 2cv6 Club - nu Celeste Bleu

Gebruikersavatar
Ed147
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: do 7 aug, 2008 22:57
Locatie: Unnaryd, Zweden

Bericht door Ed147 » ma 21 mar, 2011 19:53

Het is een vrij simpel systeem.
Werkt met een touwtje en een balletje aan het einde!
Zodra deze niet recht naar beneden hangt, blokkeert de riem.
Ik heb dit probleem eerder bij m'n toenmalige DAF gehad.
Automaat netjes rechtop gezet en het probleem was weg.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5141
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 22 mar, 2011 08:35

er is een kogeltje dat een palletje vrij zet, hetzelfde kogeltje dat zorgt dat hij bij een aanrijding blokkeert. Er zijn ook linkse en rechtse gordels. Kijk maar eens naar de steun waar de rol wordt vastgezet. Vlak bij de rol zit een randje dat zorgt dat ie iets overhelt richting middenstijl. Als die helling de foute kant op staat moet hij overdreven gezegd om een hoek oprollen en dat kan remmen. Op de tekening van boudewijn zie je dat ie voor de b-stijl zit. Smeren is inderdaad een ramp want als de veer eruit springt kun je het wel vergeten. Maar de paar die ik uit elkaar heb gehad zaten prima in het vet dus daar moet je het waarschijnlijk niet zoeken.
diverse Citroens, wat anders.

joe_catchou
Belgisch Meester Lasser
Belgisch Meester Lasser
Berichten: 2185
Lid geworden op: di 3 apr, 2007 18:03
Locatie: Antwerp
Contacteer:

Bericht door joe_catchou » di 22 mar, 2011 19:49

we hebben hem zo recht mogelijk gezet richting de geleider bovenaan ,zodat ie mooi op 1 lijn zou staan naar boven .
dus een beetje naar achter hellend naar de midden stijl toe voor een rechte baan te hebben zeg maar .
alvast bedankt voor de pic Ex koning Boudewijn :D
see you when you see me

Gebruikersavatar
Sjon1991
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 22 feb, 2010 10:45
Locatie: Nijkerk

Bericht door Sjon1991 » di 22 mar, 2011 20:20

Even gekeken wat ons '87er Eendje nu heeft, maar daar zitten de oprolautomaten ook gewoon voor de B-stijl. Nooit problemen mee gehad iig.
Joie de Vivre ..avec Citroën!
Blauwe 2cv - Groene Mehari

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » di 22 mar, 2011 21:53

Bij mij werkten de gordels niet meer toen ik de eend helemaal vlak had gezet, ipv iets voorover, vandaar ook dat randje op het gordel blok. En, na demontage van dat blok, moet je m echt heel goed rechtop houden om ze weer helemaal uit te rollen, anders lukt het echt niet!

Er is ook een speciale niet plakkerige gordel spray die de gordel weer soepel maakt, werkt goed. Mijne was afgekeurd op een godel, gordel was nog prima, maar rolde niet goed op, stof was te stroef. Spuitbusje met een doekje erover, en weer helemaal top.
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

joe_catchou
Belgisch Meester Lasser
Belgisch Meester Lasser
Berichten: 2185
Lid geworden op: di 3 apr, 2007 18:03
Locatie: Antwerp
Contacteer:

Bericht door joe_catchou » wo 23 mar, 2011 22:51

ondertussen heb ik ze eens wat beter bekeken en het plaatje op het rollerblok staat net wat schuin precies ?
dus het blok moet dan net iets naar achter hellen ?
ook heb je aan het roller blok , het zwarte blok zelf dus een rechte kant en een iets wat rondere en schuine kant .
mischien moet ik ze maar eens om wisselen L&R
see you when you see me

ejfrolich
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 290
Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 10:57
Locatie: Lelystad

Bericht door ejfrolich » vr 3 jun, 2011 16:34

Gordels recht op zetten in een eend?? Het maakt bij mij nogal wat uit of ik alleen of met meer mensen in de auto zit. Ik bedoel dan in het kader van recht. Eenden hebben de neiging dat recht staan nogal aan te passen aan wat we er in stoppen toch!

Ernst-Jan

Die overigens wil weten hoe gordels achterin gemaakt kunnen worden.
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640

Plaats reactie