aandrijfassen mehari 1975

Alles over de wielophanging
leek
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: do 14 apr, 2011 13:59

aandrijfassen mehari 1975

Bericht door leek » do 14 apr, 2011 14:06

Hallo beste monteurs
Ik ben nieuw hier, en loop vast met het volgende
Aan voorzijde wil ik om bij de trommelremmen te komen de aandrijfassen
verwijderen (4 moeren versnellingsbakzijde)
Ik krijg echter met geen mogelijkheid de assen van de bak
De vraag is nu waar ik nu op vast loop?

alvast bedankt voor de reaktie(s)
Sale

Gebruikersavatar
AK freak
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 9 dec, 2007 16:53
Locatie: Steensel

Bericht door AK freak » do 14 apr, 2011 15:43

Hoi,
Het zijn 6 bouten, praten we over hetzelfde?
De steekassen zitten een beetje opgesloten in de bak, zeg maar een beetje in een kom-vorm. Druk ze terug in het schuifstuk zodat er een opening komt tussen bak en steekas. Wil wel eens moeilijk gaan afhankelijk van het vet in de steekas.
Dan gewoon de vetnippel uit de steekas draaien dan schuiven ze eenvoudig, krijgen ze geen tegendruk !

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » do 14 apr, 2011 15:46

Volgens mij zitten bij trommelremmen de assen normaalgesproken met 6 bouten vast.
Zo is dit ook bij mijn mehari 1972

Jij spreekt over 4 moeren, weet je dit zeker ?
Bestaat wel op zeer oude bak met kruiskoppeling, maar lijkt me niet waarschijnlijk.
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2180
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » do 14 apr, 2011 15:55

Nou, eigenlijk verwacht ik ik 6 bouten.
Daarmee zit de binnenste homokineet en de trommel aan de bak vast.
Een ander optie is het oude systeem met een dubbele kruiskoppeling, maar die werd in 1975 al niet meer gebruikt volgens mij.
Het systeem met de 4 moeren zat voor het laatst op de 18PK in begin 1970.
Kun je wat foto's laten zien?
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » do 14 apr, 2011 16:06

Nou,niemand die het systeem van de 4 moertjes ken. Hierbij de buitenste as demonteren en dan de binnenste as kaalmaken en dan de trommel eraf.
De binnenas loopt door de remmen en zit aan de binnenkant vast.

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » do 14 apr, 2011 16:24

Hallo gerard, nu kan ik het even niet volgen.
Is dit een normaal systeem voor een Mehari uit 1975 ?
Mijn Mehari uit 72 en mijn eend uit 78 hadden beide gewoon 6 bouten

P.s. LEEK ik ben benieuwd naar wat foto's. waar woon je eigenlijk misschien kan iemand komen helpen.
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5240
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 14 apr, 2011 17:04

Ja hij heeft volgens mij het oude systeem. Methode van gerard volgen. Let op dat je met de trommel het glas van het remvloeistofreservoir niet kampot stoot.
Als je alleen aan de remschoenen moet zijn kun je de trommels ook op de assen laten hangen. Is iets lastiger werken maar dan hoef je de assen niet te demonteren.
diverse Citroens, wat anders.

leek
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: do 14 apr, 2011 13:59

Bericht door leek » do 14 apr, 2011 17:53

Allen,

Dank voor de reacties. Bij nader onderzoek gaat het om het volgende:

De aandrijfas zit met 4 moeren vast aan de bak. Dat hoort volgens de meesten niet bij model 1975. Kennelijk is het onderstel veel ouder.

In het reparatie handboek deel 1, gegevens, afstellingen en controles, staat op blz A1-88 een tekening. Het is inderdaad een aadrijfas met dubbele kruiskoppeling. In het boek staat niet hoe deze er uit moet. In ieder geval kan de trommel niet over de kruiskoppeling getrokken worden.

Maar hoe komt dit deel uit de bak ?

groet,

Leek

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2180
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » do 14 apr, 2011 19:01

Bij het oude systeem met 2 enkele kruiskoppelingen is het gebruikelijk het
buitenste deel van de aandrijfas los te halen met dopje 32 en te verwijderen.
Dan kan je het stuk met kruiskoppeling aan de bak zo recht houden dat de trommel er af kan.
Er staat me iets bij dat de assen met dubbele kruiskoppeling wel een hoes hebben,
misschien dat die er eerst af moet.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

leek
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: do 14 apr, 2011 13:59

Bericht door leek » do 14 apr, 2011 19:46

Om de dubbele kruiskoppeling zit inderdaad een hoes en een ring met 4 gaten er in. Deze vallen om de 4 bouten op de trommel. Zo op gevoel past de ring en de trommel niet over de kruiskoppeling maar helemaal zeker weet ik dat niet. Morgen ga ik proberen de hoes te verwijderen en kijken of alles over de kruiskoppeling kan schuiven.
Weet je ook of de as, die door de trommel in de bak gaat, er gewoon uit te tikken is ?
Gewoon sowieso niet, de as zit muurvast. Is die nog ergens geborgd ?

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » do 14 apr, 2011 19:46

Bij de dubbele kruiskoppeling krijg je inderdaad de trommel over de koppeling geschoven als je de as recht houd.
Zoals Andre zegt zou je eerst de as aan de wielzijde kunnen demonteren.

Afbeelding

Bovenstaande afbeelding op internet gevonden, dit is de wielzijde
Aan de versnellingsbakzijde verwijder je eerst de vetnippel.
Dan kun je de metalen schaal en het rubber wegschuiven.
Probeer tijdens demontage trommel de kruiskoppeling zo schoon mogelijk te houden
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

leek
Beginner
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: do 14 apr, 2011 13:59

Bericht door leek » do 14 apr, 2011 19:49

@ak350,

Klinkt goed ! Bedankt voor de afbeelding.
De wielzijde was al los.
Misschien gaat lukken waar het allemaal om begonnen was: de rem gangbaar maken.
Wordt vervolgd...

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 808
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » do 14 apr, 2011 19:51

Met name de Spaanse Mehari's (en Dyane's) hebben deze assen nog lang gehouden.
------------------------------
Traction 11 BL 1950

brammie
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 22 dec, 2008 20:18
Locatie: langweer

Bericht door brammie » vr 15 apr, 2011 23:17

vreemd :shock: mijn 69er heeft gewoon homokineten :?
mehari 1969 rouge hopi te koop
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin

SPOTeend
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 160
Lid geworden op: vr 26 aug, 2005 00:17
Locatie: Oterleek

Bericht door SPOTeend » za 16 apr, 2011 00:04

brammie schreef:vreemd :shock: mijn 69er heeft gewoon homokineten :?
Dan is het kennelijk geen spaanse :)


Maar los hiervan: We rijden allemaal met oude gebakjes die in hun autoleven al eens een wissel van diverse onderdelen hebben gehad. En daarbij werd er niet altijd hetzelfde teruggeplaatst als wat eraf kwam.
Daar komt nog bij dat Méhari's op eendenchassis (kunnen) worden geplaatst en omgekeerd.

Maar ik had nog niet eerder gehoord van het type aandrijfas waar Leek over spreekt op een Méhari (van welk bouwjaar of origine dan ook). Wel op oudere eenden i.d.d.

Ik heb jarenlang het autoregister van de Méhariclub gedaan dus weet e.e.a. van chassisnummers. Zou je me je chassisnummer eens kunnen sturen Leek? (Eventueel via privebericht). Dan kan ik misschien iets herleiden.
Misschien is het onderstel van een oude eend gebruikt, misschien alleen de aandrijflijn.
A-type rijder sinds 1980.
Méhari 1977, HY 1967, dagelijks vervoer: Acadiane 1983 en een Berlingo Multispace 1.6 benzine.

Plaats reactie