aandrijfassen mehari 1975
aandrijfassen mehari 1975
Hallo beste monteurs
Ik ben nieuw hier, en loop vast met het volgende
Aan voorzijde wil ik om bij de trommelremmen te komen de aandrijfassen
verwijderen (4 moeren versnellingsbakzijde)
Ik krijg echter met geen mogelijkheid de assen van de bak
De vraag is nu waar ik nu op vast loop?
alvast bedankt voor de reaktie(s)
Sale
Ik ben nieuw hier, en loop vast met het volgende
Aan voorzijde wil ik om bij de trommelremmen te komen de aandrijfassen
verwijderen (4 moeren versnellingsbakzijde)
Ik krijg echter met geen mogelijkheid de assen van de bak
De vraag is nu waar ik nu op vast loop?
alvast bedankt voor de reaktie(s)
Sale
Hoi,
Het zijn 6 bouten, praten we over hetzelfde?
De steekassen zitten een beetje opgesloten in de bak, zeg maar een beetje in een kom-vorm. Druk ze terug in het schuifstuk zodat er een opening komt tussen bak en steekas. Wil wel eens moeilijk gaan afhankelijk van het vet in de steekas.
Dan gewoon de vetnippel uit de steekas draaien dan schuiven ze eenvoudig, krijgen ze geen tegendruk !
Het zijn 6 bouten, praten we over hetzelfde?
De steekassen zitten een beetje opgesloten in de bak, zeg maar een beetje in een kom-vorm. Druk ze terug in het schuifstuk zodat er een opening komt tussen bak en steekas. Wil wel eens moeilijk gaan afhankelijk van het vet in de steekas.
Dan gewoon de vetnippel uit de steekas draaien dan schuiven ze eenvoudig, krijgen ze geen tegendruk !
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2180
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Nou, eigenlijk verwacht ik ik 6 bouten.
Daarmee zit de binnenste homokineet en de trommel aan de bak vast.
Een ander optie is het oude systeem met een dubbele kruiskoppeling, maar die werd in 1975 al niet meer gebruikt volgens mij.
Het systeem met de 4 moeren zat voor het laatst op de 18PK in begin 1970.
Kun je wat foto's laten zien?
Daarmee zit de binnenste homokineet en de trommel aan de bak vast.
Een ander optie is het oude systeem met een dubbele kruiskoppeling, maar die werd in 1975 al niet meer gebruikt volgens mij.
Het systeem met de 4 moeren zat voor het laatst op de 18PK in begin 1970.
Kun je wat foto's laten zien?
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Hallo gerard, nu kan ik het even niet volgen.
Is dit een normaal systeem voor een Mehari uit 1975 ?
Mijn Mehari uit 72 en mijn eend uit 78 hadden beide gewoon 6 bouten
P.s. LEEK ik ben benieuwd naar wat foto's. waar woon je eigenlijk misschien kan iemand komen helpen.
Is dit een normaal systeem voor een Mehari uit 1975 ?
Mijn Mehari uit 72 en mijn eend uit 78 hadden beide gewoon 6 bouten
P.s. LEEK ik ben benieuwd naar wat foto's. waar woon je eigenlijk misschien kan iemand komen helpen.
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987
Ja hij heeft volgens mij het oude systeem. Methode van gerard volgen. Let op dat je met de trommel het glas van het remvloeistofreservoir niet kampot stoot.
Als je alleen aan de remschoenen moet zijn kun je de trommels ook op de assen laten hangen. Is iets lastiger werken maar dan hoef je de assen niet te demonteren.
Als je alleen aan de remschoenen moet zijn kun je de trommels ook op de assen laten hangen. Is iets lastiger werken maar dan hoef je de assen niet te demonteren.
diverse Citroens, wat anders.
Allen,
Dank voor de reacties. Bij nader onderzoek gaat het om het volgende:
De aandrijfas zit met 4 moeren vast aan de bak. Dat hoort volgens de meesten niet bij model 1975. Kennelijk is het onderstel veel ouder.
In het reparatie handboek deel 1, gegevens, afstellingen en controles, staat op blz A1-88 een tekening. Het is inderdaad een aadrijfas met dubbele kruiskoppeling. In het boek staat niet hoe deze er uit moet. In ieder geval kan de trommel niet over de kruiskoppeling getrokken worden.
Maar hoe komt dit deel uit de bak ?
groet,
Leek
Dank voor de reacties. Bij nader onderzoek gaat het om het volgende:
De aandrijfas zit met 4 moeren vast aan de bak. Dat hoort volgens de meesten niet bij model 1975. Kennelijk is het onderstel veel ouder.
In het reparatie handboek deel 1, gegevens, afstellingen en controles, staat op blz A1-88 een tekening. Het is inderdaad een aadrijfas met dubbele kruiskoppeling. In het boek staat niet hoe deze er uit moet. In ieder geval kan de trommel niet over de kruiskoppeling getrokken worden.
Maar hoe komt dit deel uit de bak ?
groet,
Leek
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2180
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Bij het oude systeem met 2 enkele kruiskoppelingen is het gebruikelijk het
buitenste deel van de aandrijfas los te halen met dopje 32 en te verwijderen.
Dan kan je het stuk met kruiskoppeling aan de bak zo recht houden dat de trommel er af kan.
Er staat me iets bij dat de assen met dubbele kruiskoppeling wel een hoes hebben,
misschien dat die er eerst af moet.
buitenste deel van de aandrijfas los te halen met dopje 32 en te verwijderen.
Dan kan je het stuk met kruiskoppeling aan de bak zo recht houden dat de trommel er af kan.
Er staat me iets bij dat de assen met dubbele kruiskoppeling wel een hoes hebben,
misschien dat die er eerst af moet.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Om de dubbele kruiskoppeling zit inderdaad een hoes en een ring met 4 gaten er in. Deze vallen om de 4 bouten op de trommel. Zo op gevoel past de ring en de trommel niet over de kruiskoppeling maar helemaal zeker weet ik dat niet. Morgen ga ik proberen de hoes te verwijderen en kijken of alles over de kruiskoppeling kan schuiven.
Weet je ook of de as, die door de trommel in de bak gaat, er gewoon uit te tikken is ?
Gewoon sowieso niet, de as zit muurvast. Is die nog ergens geborgd ?
Weet je ook of de as, die door de trommel in de bak gaat, er gewoon uit te tikken is ?
Gewoon sowieso niet, de as zit muurvast. Is die nog ergens geborgd ?
Bij de dubbele kruiskoppeling krijg je inderdaad de trommel over de koppeling geschoven als je de as recht houd.
Zoals Andre zegt zou je eerst de as aan de wielzijde kunnen demonteren.

Bovenstaande afbeelding op internet gevonden, dit is de wielzijde
Aan de versnellingsbakzijde verwijder je eerst de vetnippel.
Dan kun je de metalen schaal en het rubber wegschuiven.
Probeer tijdens demontage trommel de kruiskoppeling zo schoon mogelijk te houden
Zoals Andre zegt zou je eerst de as aan de wielzijde kunnen demonteren.

Bovenstaande afbeelding op internet gevonden, dit is de wielzijde
Aan de versnellingsbakzijde verwijder je eerst de vetnippel.
Dan kun je de metalen schaal en het rubber wegschuiven.
Probeer tijdens demontage trommel de kruiskoppeling zo schoon mogelijk te houden
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987
Dan is het kennelijk geen spaansebrammie schreef:vreemdmijn 69er heeft gewoon homokineten

Maar los hiervan: We rijden allemaal met oude gebakjes die in hun autoleven al eens een wissel van diverse onderdelen hebben gehad. En daarbij werd er niet altijd hetzelfde teruggeplaatst als wat eraf kwam.
Daar komt nog bij dat Méhari's op eendenchassis (kunnen) worden geplaatst en omgekeerd.
Maar ik had nog niet eerder gehoord van het type aandrijfas waar Leek over spreekt op een Méhari (van welk bouwjaar of origine dan ook). Wel op oudere eenden i.d.d.
Ik heb jarenlang het autoregister van de Méhariclub gedaan dus weet e.e.a. van chassisnummers. Zou je me je chassisnummer eens kunnen sturen Leek? (Eventueel via privebericht). Dan kan ik misschien iets herleiden.
Misschien is het onderstel van een oude eend gebruikt, misschien alleen de aandrijflijn.
A-type rijder sinds 1980.
Méhari 1977, HY 1967, dagelijks vervoer: Acadiane 1983 en een Berlingo Multispace 1.6 benzine.
Méhari 1977, HY 1967, dagelijks vervoer: Acadiane 1983 en een Berlingo Multispace 1.6 benzine.