olieverbruik aanpakken
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1065
- Lid geworden op: za 12 mar, 2005 16:24
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
olieverbruik aanpakken
De Transat verbruikt aardig wat olie (flinke rookwolken bij terugschakelen ) en dat veroorzaakt waarschijnlijk ook het pingelen. Ik heb ergens gelezen dat olie het octaangetal verlaagt, vandaar.
Ik ben niet zo'n sleutelaar, maar wil wel zelf de klepseals en waarschijnlijk ook zuigerveren en nog meer vervangen om vooral het pingelen te stoppen. Daarom dit topic geopend om m'n vorderingen met jullie te delen!
Vanmiddag de boel gedemonteerd:
Ik ben niet zo'n sleutelaar, maar wil wel zelf de klepseals en waarschijnlijk ook zuigerveren en nog meer vervangen om vooral het pingelen te stoppen. Daarom dit topic geopend om m'n vorderingen met jullie te delen!
Vanmiddag de boel gedemonteerd:
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1147
- Lid geworden op: za 18 feb, 2006 21:59
- Locatie: Zandvoort
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1065
- Lid geworden op: za 12 mar, 2005 16:24
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Vandaag de rechtercilinderkop verwijderd en cilinders eruit gehaald om de binnenkant goed te bekijken. Volgens de kenner (m'n mede-garagist ) zien de cilinders er prima uit: geen randje bij het BDP en de kleppen liggen er mooi 'op'. Daar ga ik dus niks aan doen.
Diezelfde kenner heeft gelukkig ook het goeie gereedschap om de kleppen te verwijderen voor de klepseals. Dat gaat volgend weekend gebeuren. Dan gaan ook de zuigers eraf om de zuigerveren te vervangen.
Nog een handige tip gekregen: als je geen kenmerken op je kleppendeksels hebt staan, dan kun je aan de kleine olievlek aan de binnenkant herkennen wat de onderkant is. Dat helpt om de boel weer in elkaar te zetten zoals het in elkaar zat vóór de demontage. Best belangrijk.
Heb zojuist alle pakkingen, klepseals en zuigerveren besteld (plus een rechterspatlap die alwéér gescheurd was) dus ik hoop volgend weekend alles in elkaar te kunnen zetten!
O ja: de olievulpijp kan ook de reden zijn voor het hoge olieverbruik, maar die laat ik nu even zitten. Eerst maar eens kijken wat het effect van nieuwe klepseals en zuigerveren is.
Diezelfde kenner heeft gelukkig ook het goeie gereedschap om de kleppen te verwijderen voor de klepseals. Dat gaat volgend weekend gebeuren. Dan gaan ook de zuigers eraf om de zuigerveren te vervangen.
Nog een handige tip gekregen: als je geen kenmerken op je kleppendeksels hebt staan, dan kun je aan de kleine olievlek aan de binnenkant herkennen wat de onderkant is. Dat helpt om de boel weer in elkaar te zetten zoals het in elkaar zat vóór de demontage. Best belangrijk.
Heb zojuist alle pakkingen, klepseals en zuigerveren besteld (plus een rechterspatlap die alwéér gescheurd was) dus ik hoop volgend weekend alles in elkaar te kunnen zetten!
O ja: de olievulpijp kan ook de reden zijn voor het hoge olieverbruik, maar die laat ik nu even zitten. Eerst maar eens kijken wat het effect van nieuwe klepseals en zuigerveren is.
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1216
- Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
- Locatie: West Fryslan
Een kleppendeksel van een 'gewoon" 6 motortje kan op 2 manieren gemonteerd worden, en als je de kop toch los hebt zou ik de kleppen even op hun afdichting controleren door even wat benzine in de kop te gieten, wel moet dan de bougie er nog in zitten.
Als alles nog goed is zakt het peil niet! Succes
Als alles nog goed is zakt het peil niet! Succes
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962
Mocht je nog met de olievulpijp aan de slag gaan, hier staat een mooie handleiding om het rubber te vervangen.Transat schreef: O ja: de olievulpijp kan ook de reden zijn voor het hoge olieverbruik, maar die laat ik nu even zitten. Eerst maar eens kijken wat het effect van nieuwe klepseals en zuigerveren is.
- BasvanEerden
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1596
- Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
- Locatie: Abbenes
- Contacteer:
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1065
- Lid geworden op: za 12 mar, 2005 16:24
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Bedankt voor alle tips en Rusty en Bas: jullie kunnen zelfs tot de Wereldmeeting achter me aan blijven rijden, als jullie me bij kunnen houden!
Vrijdagmiddag en zaterdag heb ik gereserveerd om de boel in elkaar te zetten. Koninginnedag in A'dam heb ik wel gezien inmiddels, dus dat sla ik over . Hopelijk kom ik niks tekort, want de winkels zijn natuurlijk dicht op zaterdag.
Vrijdagmiddag en zaterdag heb ik gereserveerd om de boel in elkaar te zetten. Koninginnedag in A'dam heb ik wel gezien inmiddels, dus dat sla ik over . Hopelijk kom ik niks tekort, want de winkels zijn natuurlijk dicht op zaterdag.