olieverbruik aanpakken

Alle vragen over reviseren van je motor kun je hier stellen.
Transat
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1065
Lid geworden op: za 12 mar, 2005 16:24
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

olieverbruik aanpakken

Bericht door Transat » za 16 apr, 2011 20:17

De Transat verbruikt aardig wat olie (flinke rookwolken bij terugschakelen :shock: ) en dat veroorzaakt waarschijnlijk ook het pingelen. Ik heb ergens gelezen dat olie het octaangetal verlaagt, vandaar.

Ik ben niet zo'n sleutelaar, maar wil wel zelf de klepseals en waarschijnlijk ook zuigerveren en nog meer vervangen om vooral het pingelen te stoppen. Daarom dit topic geopend om m'n vorderingen met jullie te delen! :D

Vanmiddag de boel gedemonteerd:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 17 apr, 2011 17:15

Suc6. Je pakt het meteen grondig aan.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

OnsEendje2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 18 feb, 2006 21:59
Locatie: Zandvoort

Bericht door OnsEendje2 » zo 17 apr, 2011 17:40

Succes :!:
(en aan het eind ben je wél een sleutelaar ;))
Geen eend, geen onderschrift :(
Verkocht: OnsEendje: 2cv6 Special

Transat
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1065
Lid geworden op: za 12 mar, 2005 16:24
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Transat » za 23 apr, 2011 16:26

Vandaag de rechtercilinderkop verwijderd en cilinders eruit gehaald om de binnenkant goed te bekijken. Volgens de kenner (m'n mede-garagist :wink: ) zien de cilinders er prima uit: geen randje bij het BDP en de kleppen liggen er mooi 'op'. Daar ga ik dus niks aan doen.

Diezelfde kenner heeft gelukkig ook het goeie gereedschap om de kleppen te verwijderen voor de klepseals. Dat gaat volgend weekend gebeuren. Dan gaan ook de zuigers eraf om de zuigerveren te vervangen.

Nog een handige tip gekregen: als je geen kenmerken op je kleppendeksels hebt staan, dan kun je aan de kleine olievlek aan de binnenkant herkennen wat de onderkant is. Dat helpt om de boel weer in elkaar te zetten zoals het in elkaar zat vóór de demontage. Best belangrijk.

Heb zojuist alle pakkingen, klepseals en zuigerveren besteld (plus een rechterspatlap die alwéér gescheurd was) dus ik hoop volgend weekend alles in elkaar te kunnen zetten! :D

O ja: de olievulpijp kan ook de reden zijn voor het hoge olieverbruik, maar die laat ik nu even zitten. Eerst maar eens kijken wat het effect van nieuwe klepseals en zuigerveren is.

Niels
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 645
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 12:47
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Bericht door Niels » za 23 apr, 2011 19:16

je zuigers hoeven er toch niet af voor nieuwe zuigerveren??
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU

Transat
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1065
Lid geworden op: za 12 mar, 2005 16:24
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Transat » zo 24 apr, 2011 00:04

Klopt, maar het schijnt dan makkelijker te zijn om de zuigerveren erop te zetten en ook om de boel weer in elkaar te zetten. Ik laat (hopelijk) volgende week weten of het handig was of niet :) .

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » zo 24 apr, 2011 08:09

Een kleppendeksel van een 'gewoon" 6 motortje kan op 2 manieren gemonteerd worden, en als je de kop toch los hebt zou ik de kleppen even op hun afdichting controleren door even wat benzine in de kop te gieten, wel moet dan de bougie er nog in zitten.
Als alles nog goed is zakt het peil niet! Succes :wink:
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » zo 24 apr, 2011 10:29

goed bezig Arno!! stink vrij motortje straks!
let er op gebruik de goede pakkingen voor je spruitstuk niet die in standaard setje die gaan verbranden met jou rijstijl haha.

Erasmo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 757
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 22:24
Locatie: Achterhoek

Bericht door Erasmo » zo 24 apr, 2011 20:58

Transat schreef: O ja: de olievulpijp kan ook de reden zijn voor het hoge olieverbruik, maar die laat ik nu even zitten. Eerst maar eens kijken wat het effect van nieuwe klepseals en zuigerveren is.
Mocht je nog met de olievulpijp aan de slag gaan, hier staat een mooie handleiding om het rubber te vervangen.

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » di 26 apr, 2011 09:01

kunnen we eindelijk weer achter Arno aan rijden zonder vergast te worden ;)

suc6 met de operatie!
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Gebruikersavatar
BasvanEerden
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1596
Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
Locatie: Abbenes
Contacteer:

Bericht door BasvanEerden » di 26 apr, 2011 22:36

@rusty - 1 keer beleefd en dat wens je niemand toe! Zelfs je ergste vijand niet. Maar we gaan merken met de betuwerit.
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak

Transat
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1065
Lid geworden op: za 12 mar, 2005 16:24
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Transat » wo 27 apr, 2011 21:23

Bedankt voor alle tips en Rusty en Bas: jullie kunnen zelfs tot de Wereldmeeting achter me aan blijven rijden, als jullie me bij kunnen houden! :twisted:

Vrijdagmiddag en zaterdag heb ik gereserveerd om de boel in elkaar te zetten. Koninginnedag in A'dam heb ik wel gezien inmiddels, dus dat sla ik over :D . Hopelijk kom ik niks tekort, want de winkels zijn natuurlijk dicht op zaterdag.

Transat
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1065
Lid geworden op: za 12 mar, 2005 16:24
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Transat » vr 29 apr, 2011 17:08

:evil: Lekker dan: omdat er wat bank/IT-problemen waren bij m'n onderdelen leverancier hebben ze m'n spullen pas gister verstuurd. Vandaag niet binnengekomen, morgen natuurlijk ook niet, dus dit weekend kan ik niks doen. :evil:

Volgende week CM. Ik weet niet of ik de boel dan klaar heb. :cry:

Transat
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1065
Lid geworden op: za 12 mar, 2005 16:24
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Transat » do 5 mei, 2011 21:24

Eindelijk! Sinds vanmiddag heb ik m'n spullen in huis. Meteen vrijaf genomen morgen om de boel weer in elkaar te zetten. Ga natuurlijk proberen om zondag met m'n trots naar Citromobile te gaan.

(Mits m'n manager vanavond nog belt dat ik per sé op m'n werk moet zijn morgen :? )

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » do 5 mei, 2011 21:54

Dat is laat zeg. Mijn bestelling had ik al even binnen en we hebben ongeveer tegelijk besteld.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Plaats reactie