6volt AZU 1958 laad geen stroom denk ik
6volt AZU 1958 laad geen stroom denk ik
Mijn AZU 1958 laad geen stroom, denk ik tenminste.
De dynamo geeft stroom en op de spanningsregelaar is dit ook te meten. Als ik gas geef dan loopt het voltage ook op. Dat hoort. Maar als ik nu op de + en de – pool van de accu (nieuw) meet dan staat hij onveranderlijk op 6,2 volt.
Wat kan er aan de hand zijn. Of meet ik ergens niet goed?
Hopelijk heeft iemand een goede tip voor me.
De dynamo geeft stroom en op de spanningsregelaar is dit ook te meten. Als ik gas geef dan loopt het voltage ook op. Dat hoort. Maar als ik nu op de + en de – pool van de accu (nieuw) meet dan staat hij onveranderlijk op 6,2 volt.
Wat kan er aan de hand zijn. Of meet ik ergens niet goed?
Hopelijk heeft iemand een goede tip voor me.
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Bij een dynamo van het geringe vermogen als 1958 AZU heeft,
moet je naast de spanning ook de stroom meten.
De accu bereikt pas zijn hoogste laadspanning aan het eind van het laadproces.
Zowiezo moet je de spannings regelaar controleren op werking.
De spanning weet je dus pas als de accu al behoorlijk geladen is.
moet je naast de spanning ook de stroom meten.
De accu bereikt pas zijn hoogste laadspanning aan het eind van het laadproces.
Zowiezo moet je de spannings regelaar controleren op werking.
De spanning weet je dus pas als de accu al behoorlijk geladen is.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
De eenheid voor stroom is ampere.
De spanningsregelaar kan het wel doen maar is die goed afgesteld?
Bij een warme regelaar moet de spanning ruim 7 Volt zijn.
De stroom voor het oude type weet ik eigenlijk niet, iets van 15 Ampere of zo?
De spanningsregelaar kan het wel doen maar is die goed afgesteld?
Bij een warme regelaar moet de spanning ruim 7 Volt zijn.
De stroom voor het oude type weet ik eigenlijk niet, iets van 15 Ampere of zo?
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Er zitten op de spannings regelaar, ervan uitgaand dat deze vrijwel gelijk is aan de 18PK versie, 3 aansluitingen.
De onderste komt van de dynamo, de middelste is de bekrachtiging en de bovenste moet aan de accu hangen.
Als je op beide spannings aansluitingen 8 volt meet kan het alleen maar betekenen dat de verbinding tussen accu en spanningsregelaar weg is.
Ik heb gewoon een extra draad gemaakt tussen de accu en de spanningsregelaar,
die oude bedrading lijkt niet altijd even goed te zijn, mijn laad controle lampje brandde ook tijdens het laden.
Blijkbaar was er behoorlijk wat spanningsvelies over de bedrading.
De onderste komt van de dynamo, de middelste is de bekrachtiging en de bovenste moet aan de accu hangen.
Als je op beide spannings aansluitingen 8 volt meet kan het alleen maar betekenen dat de verbinding tussen accu en spanningsregelaar weg is.
Ik heb gewoon een extra draad gemaakt tussen de accu en de spanningsregelaar,
die oude bedrading lijkt niet altijd even goed te zijn, mijn laad controle lampje brandde ook tijdens het laden.
Blijkbaar was er behoorlijk wat spanningsvelies over de bedrading.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Ja.
Meet wel even op welk punt van de spanningsregelaar spanning staat met stilstaande motor.
Dat punt moet je overbruggen naar de accu plus met een extra draad.
Kan je helemaal niets meten dan, weet je zeker dat er iets onderbroken is.
Meet wel even op welk punt van de spanningsregelaar spanning staat met stilstaande motor.
Dat punt moet je overbruggen naar de accu plus met een extra draad.
Kan je helemaal niets meten dan, weet je zeker dat er iets onderbroken is.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.