6volt AZU 1958 laad geen stroom denk ik

Laadt je accu niet meer bij? Kookt je accu over?
Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1923
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

6volt AZU 1958 laad geen stroom denk ik

Bericht door marcopr » do 28 apr, 2011 19:12

Mijn AZU 1958 laad geen stroom, denk ik tenminste.
De dynamo geeft stroom en op de spanningsregelaar is dit ook te meten. Als ik gas geef dan loopt het voltage ook op. Dat hoort. Maar als ik nu op de + en de – pool van de accu (nieuw) meet dan staat hij onveranderlijk op 6,2 volt.
Wat kan er aan de hand zijn. Of meet ik ergens niet goed?
Hopelijk heeft iemand een goede tip voor me.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2162
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » do 28 apr, 2011 19:55

Bij een dynamo van het geringe vermogen als 1958 AZU heeft,
moet je naast de spanning ook de stroom meten.
De accu bereikt pas zijn hoogste laadspanning aan het eind van het laadproces.
Zowiezo moet je de spannings regelaar controleren op werking.
De spanning weet je dus pas als de accu al behoorlijk geladen is.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1923
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » do 28 apr, 2011 21:29

De spanningregelaar doet het.
De accu is volgeladen.
Ik meet 6,2 volt op de accupolen.
Is stroom apères?
tweeceevees zijn leuk!

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2162
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » do 28 apr, 2011 22:25

De eenheid voor stroom is ampere.
De spanningsregelaar kan het wel doen maar is die goed afgesteld?
Bij een warme regelaar moet de spanning ruim 7 Volt zijn.
De stroom voor het oude type weet ik eigenlijk niet, iets van 15 Ampere of zo?
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1923
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » do 28 apr, 2011 22:51

De spanning is ruim 7 volt.
DAt van de Amperes moet ik opzoeken.
tweeceevees zijn leuk!

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2162
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » vr 29 apr, 2011 08:44

Maar waar/wanneer meet je die spanning dan?
Want ik begreep dat het 6,2 V was.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4997
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » vr 29 apr, 2011 09:16

Als de accu vol is zal hij niet meer veel laden neem ik aan?
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » vr 29 apr, 2011 09:36

Hij is pas vol als hij op 7,5Volt staat.Dan zal hij nog even moeten laden.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2162
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » vr 29 apr, 2011 10:00

Ja maar die 7,5 V is tijdens het laden.
Staat de motor uit of stationair zakt de spanning tot ruim 6 V.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » vr 29 apr, 2011 10:08

Het gaat nu om het afstellen van de regelaar,niet wat er gebeurd tijden de motor uitzetten.

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1923
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » vr 29 apr, 2011 11:41

Als ik op de dynamo meet en als ik op de spanningregelaar meet is er een waarde van circa 7,3 volt. Geef ik gas dan meet ik op die punten meer dan 8 volt.
Op de accupolen meet ik oneranderlijk 6,2 volt.
Hoe stel ik de spanningsregelaar af?
tweeceevees zijn leuk!

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2162
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » vr 29 apr, 2011 13:43

Er zitten op de spannings regelaar, ervan uitgaand dat deze vrijwel gelijk is aan de 18PK versie, 3 aansluitingen.
De onderste komt van de dynamo, de middelste is de bekrachtiging en de bovenste moet aan de accu hangen.
Als je op beide spannings aansluitingen 8 volt meet kan het alleen maar betekenen dat de verbinding tussen accu en spanningsregelaar weg is.
Ik heb gewoon een extra draad gemaakt tussen de accu en de spanningsregelaar,
die oude bedrading lijkt niet altijd even goed te zijn, mijn laad controle lampje brandde ook tijdens het laden.
Blijkbaar was er behoorlijk wat spanningsvelies over de bedrading.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1923
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » vr 29 apr, 2011 13:56

Op de plus van de accu neem ik aan?
tweeceevees zijn leuk!

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2162
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » vr 29 apr, 2011 16:46

Ja.
Meet wel even op welk punt van de spanningsregelaar spanning staat met stilstaande motor.
Dat punt moet je overbruggen naar de accu plus met een extra draad.
Kan je helemaal niets meten dan, weet je zeker dat er iets onderbroken is.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1923
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » vr 29 apr, 2011 20:14

Ik heb hem overbrugt met een draad en nu laadt de eend stroom.
Nu nog eens de oorzaak opsporen, maar voorlopig kan ik rijden.
tweeceevees zijn leuk!

Plaats reactie