Benzine verbruik 2cv6

tweeceevee
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 241
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 21:44
Locatie: Scherpenzeel

Benzine verbruik 2cv6

Bericht door tweeceevee » do 5 mei, 2011 07:41

Ik heb met mijn huidige 2cv6, een nogal hoog benzineverbruik vergeleken met mijn vorige eenden.
Het verbruik ligt rond de 1:6. Ik rij wel voornamelijk korte stukjes van 3km naar het werk, en 3 km terug. Choke is er na 400 mtr af.
Op langere ritten gaat het verbruik naar gemiddeld 1:10, ook op de snelweg.
Ik heb de brandstofleiding gecontroleerd op lekkage, ook het stukje bovenop de tank.
Sproeierbezetting is standaard.
Met mijn vorige eenden haalde ik gemiddeld 1:18, en de rijstijl is hetzelfde gebleven.
Er zit een nieuwe benzinepomp op het blok, en een 123 ontsteking afgesteld met een stroboscoop. Kleppen zijn gesteld, olieverbruik is nihil, en er is nergens iets te merken van valse lucht.
De eend rijd verder prima, slaat altijd direct aan, heeft alleen een dipje bij plankgas geven vanuit lage toeren.

Iemand een idee waar dit hoge benzineverbruik aan kan liggen?

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » do 5 mei, 2011 08:17

vlotterhoogte niet goed, verkeerde sproeiers in de carburateur, luchtfilter verstopt, maar ik zou s beginnen bij t schoonmaken/ controleren/ afstellen van de carburateur!

suc6!
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » do 5 mei, 2011 18:26

ik heb wel eens gehoord dat er een sproeier los was gekomen 1:6 is idd wel erg hoog. mijne rijdt ook erg onzuinig (op benzine 1:12 a 13) maar gaat dan ook wel als een speer, maar 1:6 -1:10 is abnormaal
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5247
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 5 mei, 2011 18:31

inderdaad erg veel. Is je compressie ok? Geen slepende remmen ?
diverse Citroens, wat anders.

tweeceevee
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 241
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 21:44
Locatie: Scherpenzeel

Bericht door tweeceevee » do 5 mei, 2011 20:46

De carburateur is 2000 km terug ultrasoon gereinigd, en vlotterhoogte is/was goed, maar ga die van het weekeind maar eens nakijken.
De eend haalt 125 km/uur, en de compressie lijkt goed, maar ga morgen eens op zoek naar een compressiemeter bij een garage op het dorp.
Kunnen versleten zuigerveren voor zo een hoog benzineverbruik zorgen?

Hassie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: wo 22 feb, 2006 19:12

Bericht door Hassie » do 5 mei, 2011 21:13

tweeceevee schreef:De carburateur is 2000 km terug ultrasoon gereinigd, en vlotterhoogte is/was goed, maar ga die van het weekeind maar eens nakijken.
De eend haalt 125 km/uur, en de compressie lijkt goed, maar ga morgen eens op zoek naar een compressiemeter bij een garage op het dorp.
Kunnen versleten zuigerveren voor zo een hoog benzineverbruik zorgen?
Met versleten zuigerveren heb je een lage compressie waardoor je geen 125 km per uur haalt! Rookt je uitlaat???
Vrgrt.
Hassie.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2182
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » do 5 mei, 2011 22:15

Twee weken geleden kwam ik er achter dat de carburateur van mijn BX
ondanks juist afgestelde vlotterhoogte toch een overlopende vlotterkamer had
doordat 1 van de 2 vlotters niet meer vlotterde. :(
Controleer dus in ieder geval of ze nog wel drijven in benzine.
Bij de BX lostte het een aantal problemen op die al 14 jaar zo af en toe de kop opstaken.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » vr 6 mei, 2011 06:45

Check ook even de rubber benzineleidingen op scheuren. Dat was bij mij de reden van het hoge benzineverbruik. Soms zoek je veel te ver terwijl je het voor de hand liggende over het hoofd ziet.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5247
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » vr 6 mei, 2011 09:06

lekke membraan benzinepomp
diverse Citroens, wat anders.

tweeceevee
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 241
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 21:44
Locatie: Scherpenzeel

Bericht door tweeceevee » wo 11 mei, 2011 07:52

Het benzine verbruik lijkt opgelost.
Het rubber manchet tussen tank en de vulpijp was gescheurd, en met mijn nogal bochterige rijstijl, liep daar de benzine uit.
Een nieuwe erop gezet, en hij lekt daar geen benzine meer.
Nu eerst maar eens een weekje rijden, en dan weer het verbruik meten.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » wo 11 mei, 2011 20:13

Als dat de oorzaak was dan zal je verbruik drastisch dalen :).

Nooit benzine lucht geroken toen je de eend parkeerde ofzo?
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1957
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Bericht door deusjevo » do 12 mei, 2011 09:05

't Lijkt mij sterk dat je de helft van je benzine verliest op zo'n manier en het niet merkt. :?:
Moet je toch zo ongeveer constant op 1 oor rondrijden... :?
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

tweeceevee
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 241
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 21:44
Locatie: Scherpenzeel

Bericht door tweeceevee » vr 13 mei, 2011 10:37

Mijn eend ruikt eigenlijk altijd naar benzine en olie, vind dat wel passen bij een oudere auto.
Eind volgende week weet ik meer over het verbruik, dan zou de tank leeg moeten zijn.

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1957
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Bericht door deusjevo » vr 13 mei, 2011 10:44

Mijn eend rijkt naar eend :P volgens m'n dochterje.
Ze ruikt 't als ik met de eend ben wezen rijden. :wink:
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

tweeceevee
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 241
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 21:44
Locatie: Scherpenzeel

Bericht door tweeceevee » vr 20 mei, 2011 10:39

het probleem lijkt opgelost.
Het verbruik is na vervangen van het rubber vulpijp manchet 1:13.
Dit vind ik acceptabel, ik rij namelijk voornamelijk kleine stukjes naar het werk.

Plaats reactie