Water in de koets

Reparaties, modificaties en onderhoud
Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Water in de koets

Bericht door Kulio » zo 22 mei, 2011 07:33

Als het regent komt er soms wat water in de koets. Dat is een belangrijke aanzwengelaar van het doorrotten van het schutboard en de bodem, zeker als het water niet weg kan doordat er rubber matten in de auto liggen. Maar hoe komt het water in de auto? Soms via de stuurkolom? Maar die is afgedicht met een rubber.

Voorkomen is beter dan genezen dus ik wil de oorzaak aanpakken en de koets beter afdichten. Wie heeft ervaring met dit probleem en wat kan men het beste doen?

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » zo 22 mei, 2011 07:42

Bij mijn eend kwam het door versleten ruitewisser-asjes, een rotte ventilatieklep, een lekkend dak en langs een doorgerrot vooruit frame.
Eend voor allen, allen voor eend..

OnsEendje2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 18 feb, 2006 21:59
Locatie: Zandvoort

Bericht door OnsEendje2 » zo 22 mei, 2011 08:46

en sowieso die rubber matten weggooien.
Geen eend, geen onderschrift :(
Verkocht: OnsEendje: 2cv6 Special

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » zo 22 mei, 2011 09:57

Ik bewaar die matten wel als mal om de gaten te knippen voor het stuurhuis en de ruitenwisserpomp als ik er een nieuw stuk tapijt in leg.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5114
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » zo 22 mei, 2011 19:33

als je maar zorgt dat je af en toe eens onder die rubber matten droogt, indien nodig, is er geen probleem. Stoffen matten houden ook water vast.
Maar het belangrijskte is te zorgen dat er geen water in komt lijkt me ;-)
diverse Citroens, wat anders.

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » zo 22 mei, 2011 23:01

2 gaatjes boren in de bodem werkt ook goed.
Voorkomen is natuurlijk altijd beter, maar dan weet je zeker dat je nooit erg veel water in je eend houdt, toch?

En nee, dit is geen gekke opmerking om grappig te doen, ik heb gewoon in elke hoek, op de laagste plek, een gat geboord en goed in de verf gezet.

Tijdens een enorme stortbui kwam het zelfs via de deurrubbers en onder de ramen door naar binnen, en ook geparkeerd (net ff schuin in de straat) komt er langs de deur gewoon water naar binnen.

Wat je ook zou kunnen onderzoeken, bij de lokale handwas straat, of desnoods met de tuinslang, ga in je eend zitten, en zet er goed water op, dan zie je het snel genoeg.
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Erasmo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 757
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 22:24
Locatie: Achterhoek

Bericht door Erasmo » di 24 mei, 2011 16:40

Helemaal met een flinke wind wil het nog wel eens bij de deuren en klapraampjes binnen komt. Als het droog is zet ik trouwens altijd de ventilatieklep een stukje open zodat er nog een beetje wind door de auto kan tochten.

Gebruikersavatar
Hans B
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 157
Lid geworden op: do 12 nov, 2009 18:11
Locatie: Groningen

Bericht door Hans B » di 24 mei, 2011 19:23

Naast de eerder genoemde lekkage langs de voorruit, ventilatieklep en achterruit zijn ook de achterste zijruiten nogal lekkage gevoelig. Is meestal goed te zien aan de binnenzijde van de kozijntjes van de derde zijruitjes. Ook de ruiten van de achterdeur willen ook nogal eens lekken.
Remedie: ruiten eruit, kozijnen droogmaken en eventueel ontroesten. Ruiten daarna goed afkitten. Een hoop werk maar succes verzekerd.

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » di 24 mei, 2011 19:58

Ah, die was ik idd vergeten, die "kozijntjes" wareen bij mij ook aardig rot :cry:
Eend voor allen, allen voor eend..

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1792
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » di 28 jun, 2011 22:24

Kulio schreef:Ik bewaar die matten wel als mal om de gaten te knippen voor het stuurhuis en de ruitenwisserpomp als ik er een nieuw stuk tapijt in leg.
Ben mn rubberen matten ooit per ongeluk kwijt geraakt (te lang in de buurt van de kliko gelegen zodat mn vrouw ze op een gegeven moment IN de kliko heeft gelegd). Nu een leeneend met rubberen matten, dus een mal! Vandaag naar een inboedelboer geweest voor een stuk (goedkoopste) tapijt, de boel afgetekend en geknipt.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » di 28 jun, 2011 22:29

Ziet er straks weer strak uit met een nieuw tapijtje.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Grayce
Beginner
Beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: do 17 mar, 2011 13:05
Locatie: Kamerik

Bericht door Grayce » di 28 jun, 2011 23:22

Afgelopen April in een hoosbui gereden, maar dan zeikt het water naar binnen. Geen idee hoe je dat allemaal tegen zou kunnen houden.
Persoonlijk vond ik dat water nog niet het grootste probleem, het slechte zicht tijdens zo'n bui is lastiger mee om te gaan.
Mijn vrouw heeft het voorraam aan de binnenzijde geprobeerd doorzichtig te houden, en had daar een hele klus aan.
Het regenwater wat naar binnen komt droogt of loopt er wel weer uit.
Take it slow
pace is not what matters
it's the direction that you go

Johnny Cash

Eric59
Beginner
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: za 14 mei, 2011 08:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Eric59 » wo 29 jun, 2011 08:44

Spookeend schreef:2 gaatjes boren in de bodem werkt ook goed.
Gaatjes maken met een priem schijnt zelfs nog ietsjes beter te zijn: aan de onderkant vormt zich dan een tuutje waar het water vanaf druppelt zonder dat het langs de buitenkant van het chassis/bodemplaat begint te lopen.

Een tip die ik ook nog kreeg van een bekende garage vlakbij Rotterdam was om er iets in te hangen, bijvoorbeeld een tie-wrap waar een tweede tie-wrap tot een centimeter of twee vanaf de bodem overheen wordt geschoven, en die dan vervolgens worden kort geknipt. Door het rijden en de wind beweegt dat dan wat weer tot gevolg heeft dat de oppervlaktespanning van het water wordt gebroken met als gevolg dat het water, en met name de laatste restjes water, er veel makkelijker "uit worden getrokken". En als ze zwart zijn zie je er verder niets van :D

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1792
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » wo 29 jun, 2011 09:02

Grayce schreef:Geen idee hoe je dat allemaal tegen zou kunnen houden.
Bij een flinke regenbui werden mn broekspijpen altijd helemaal nat en moest ik de handdoek die ik standaard bij me heb om mn benen doen...
De oplossing is simpel: ventilatieklep. Daar een tijd geleden een flinke steen op gekregen zodat er een nieuwe klep in moest. Deze nooit gebruikt en daardoor geen lekkage. Als je die klep veel gebruikt gaat ie op een gegeven moment krom worden (de ene keer strakker dicht dan de andere keer) en sluit daardoor minder goed af. Nu ik de klep altijd dicht heb laten zitten komt er geen druppel water meer door.

Gaatjes in de bodem slaan, maar waar, op welke plek?

Erasmo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 757
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 22:24
Locatie: Achterhoek

Bericht door Erasmo » wo 29 jun, 2011 09:05

Twécévé schreef:
Grayce schreef:Geen idee hoe je dat allemaal tegen zou kunnen houden.
Bij een flinke regenbui werden mn broekspijpen altijd helemaal nat en moest ik de handdoek die ik standaard bij me heb om mn benen doen...
De oplossing is simpel: ventilatieklep. Daar een tijd geleden een flinke steen op gekregen zodat er een nieuwe klep in moest. Deze nooit gebruikt en daardoor geen lekkage. Als je die klep veel gebruikt gaat ie op een gegeven moment krom worden (de ene keer strakker dicht dan de andere keer) en sluit daardoor minder goed af. Nu ik de klep altijd dicht heb laten zitten komt er geen druppel water meer door.

Gaatjes in de bodem slaan, maar waar, op welke plek?
De laagste.

Plaats reactie