Water in de koets
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 769
- Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
- Locatie: Condezaygues, Frankrijk
Water in de koets
Als het regent komt er soms wat water in de koets. Dat is een belangrijke aanzwengelaar van het doorrotten van het schutboard en de bodem, zeker als het water niet weg kan doordat er rubber matten in de auto liggen. Maar hoe komt het water in de auto? Soms via de stuurkolom? Maar die is afgedicht met een rubber.
Voorkomen is beter dan genezen dus ik wil de oorzaak aanpakken en de koets beter afdichten. Wie heeft ervaring met dit probleem en wat kan men het beste doen?
Voorkomen is beter dan genezen dus ik wil de oorzaak aanpakken en de koets beter afdichten. Wie heeft ervaring met dit probleem en wat kan men het beste doen?
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1147
- Lid geworden op: za 18 feb, 2006 21:59
- Locatie: Zandvoort
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
2 gaatjes boren in de bodem werkt ook goed.
Voorkomen is natuurlijk altijd beter, maar dan weet je zeker dat je nooit erg veel water in je eend houdt, toch?
En nee, dit is geen gekke opmerking om grappig te doen, ik heb gewoon in elke hoek, op de laagste plek, een gat geboord en goed in de verf gezet.
Tijdens een enorme stortbui kwam het zelfs via de deurrubbers en onder de ramen door naar binnen, en ook geparkeerd (net ff schuin in de straat) komt er langs de deur gewoon water naar binnen.
Wat je ook zou kunnen onderzoeken, bij de lokale handwas straat, of desnoods met de tuinslang, ga in je eend zitten, en zet er goed water op, dan zie je het snel genoeg.
Voorkomen is natuurlijk altijd beter, maar dan weet je zeker dat je nooit erg veel water in je eend houdt, toch?
En nee, dit is geen gekke opmerking om grappig te doen, ik heb gewoon in elke hoek, op de laagste plek, een gat geboord en goed in de verf gezet.
Tijdens een enorme stortbui kwam het zelfs via de deurrubbers en onder de ramen door naar binnen, en ook geparkeerd (net ff schuin in de straat) komt er langs de deur gewoon water naar binnen.
Wat je ook zou kunnen onderzoeken, bij de lokale handwas straat, of desnoods met de tuinslang, ga in je eend zitten, en zet er goed water op, dan zie je het snel genoeg.
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
Naast de eerder genoemde lekkage langs de voorruit, ventilatieklep en achterruit zijn ook de achterste zijruiten nogal lekkage gevoelig. Is meestal goed te zien aan de binnenzijde van de kozijntjes van de derde zijruitjes. Ook de ruiten van de achterdeur willen ook nogal eens lekken.
Remedie: ruiten eruit, kozijnen droogmaken en eventueel ontroesten. Ruiten daarna goed afkitten. Een hoop werk maar succes verzekerd.
Remedie: ruiten eruit, kozijnen droogmaken en eventueel ontroesten. Ruiten daarna goed afkitten. Een hoop werk maar succes verzekerd.
Ben mn rubberen matten ooit per ongeluk kwijt geraakt (te lang in de buurt van de kliko gelegen zodat mn vrouw ze op een gegeven moment IN de kliko heeft gelegd). Nu een leeneend met rubberen matten, dus een mal! Vandaag naar een inboedelboer geweest voor een stuk (goedkoopste) tapijt, de boel afgetekend en geknipt.Kulio schreef:Ik bewaar die matten wel als mal om de gaten te knippen voor het stuurhuis en de ruitenwisserpomp als ik er een nieuw stuk tapijt in leg.
Afgelopen April in een hoosbui gereden, maar dan zeikt het water naar binnen. Geen idee hoe je dat allemaal tegen zou kunnen houden.
Persoonlijk vond ik dat water nog niet het grootste probleem, het slechte zicht tijdens zo'n bui is lastiger mee om te gaan.
Mijn vrouw heeft het voorraam aan de binnenzijde geprobeerd doorzichtig te houden, en had daar een hele klus aan.
Het regenwater wat naar binnen komt droogt of loopt er wel weer uit.
Persoonlijk vond ik dat water nog niet het grootste probleem, het slechte zicht tijdens zo'n bui is lastiger mee om te gaan.
Mijn vrouw heeft het voorraam aan de binnenzijde geprobeerd doorzichtig te houden, en had daar een hele klus aan.
Het regenwater wat naar binnen komt droogt of loopt er wel weer uit.
Take it slow
pace is not what matters
it's the direction that you go
Johnny Cash
pace is not what matters
it's the direction that you go
Johnny Cash
Gaatjes maken met een priem schijnt zelfs nog ietsjes beter te zijn: aan de onderkant vormt zich dan een tuutje waar het water vanaf druppelt zonder dat het langs de buitenkant van het chassis/bodemplaat begint te lopen.Spookeend schreef:2 gaatjes boren in de bodem werkt ook goed.
Een tip die ik ook nog kreeg van een bekende garage vlakbij Rotterdam was om er iets in te hangen, bijvoorbeeld een tie-wrap waar een tweede tie-wrap tot een centimeter of twee vanaf de bodem overheen wordt geschoven, en die dan vervolgens worden kort geknipt. Door het rijden en de wind beweegt dat dan wat weer tot gevolg heeft dat de oppervlaktespanning van het water wordt gebroken met als gevolg dat het water, en met name de laatste restjes water, er veel makkelijker "uit worden getrokken". En als ze zwart zijn zie je er verder niets van
Bij een flinke regenbui werden mn broekspijpen altijd helemaal nat en moest ik de handdoek die ik standaard bij me heb om mn benen doen...Grayce schreef:Geen idee hoe je dat allemaal tegen zou kunnen houden.
De oplossing is simpel: ventilatieklep. Daar een tijd geleden een flinke steen op gekregen zodat er een nieuwe klep in moest. Deze nooit gebruikt en daardoor geen lekkage. Als je die klep veel gebruikt gaat ie op een gegeven moment krom worden (de ene keer strakker dicht dan de andere keer) en sluit daardoor minder goed af. Nu ik de klep altijd dicht heb laten zitten komt er geen druppel water meer door.
Gaatjes in de bodem slaan, maar waar, op welke plek?
De laagste.Twécévé schreef:Bij een flinke regenbui werden mn broekspijpen altijd helemaal nat en moest ik de handdoek die ik standaard bij me heb om mn benen doen...Grayce schreef:Geen idee hoe je dat allemaal tegen zou kunnen houden.
De oplossing is simpel: ventilatieklep. Daar een tijd geleden een flinke steen op gekregen zodat er een nieuwe klep in moest. Deze nooit gebruikt en daardoor geen lekkage. Als je die klep veel gebruikt gaat ie op een gegeven moment krom worden (de ene keer strakker dicht dan de andere keer) en sluit daardoor minder goed af. Nu ik de klep altijd dicht heb laten zitten komt er geen druppel water meer door.
Gaatjes in de bodem slaan, maar waar, op welke plek?