warmloper..

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Bericht door Gerard2cv » zo 12 jun, 2011 11:39

Alle klepdekselpakkingen horen met Bisonkit in het deksel te worden gelijmd

JieKie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door JieKie » zo 12 jun, 2011 19:20

daarstraks nog eens gekeken en blijkbaar zat er toch een pakking op. allesinds ga ik er een nieuwe opsteken als ze toekomen.
dan nog eens een testritje gedaan. de olie bleef mooi zitten maar ik had zwaar problemen om te schakelen, meer bepaald terugschakelen kraakte zwaar. ik raakte maar niet in versnelling.
oja en de ventilator is weeral los gekomen. iemand tips?
dyane 6 1974
dyane 6 1981 (papieren)
2cv AZ 1965 (restaureren)
2cv charleston 1985 (custom project)

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » zo 12 jun, 2011 19:41

Zit er een veerring onder de bout van de ventilator?
Koppeling iets bijstellen? ook even checken of er voldoende olie in de versnellingsbak zit.
diverse Citroens, wat anders.

JieKie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door JieKie » zo 12 jun, 2011 19:53

van die veerring zal ik morgen eens bekijken. hoe zet die er ongeveer uit? ik neem aan dat die tussen de ventilator en de motor zit?
de koppeling afstellen, ik merk dat die de pedaal heel licht is als ik die intrap in vergelijking met alle andere autos waar ik mee gereden heb. of is dat gewoon zo bij een geit?
en dat afstellen, ik heb gelezen dat dat 2 moeren richting motor of schutbord instellen is. waar zitten deze 2 moeren precies?
dyane 6 1974
dyane 6 1981 (papieren)

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 12 jun, 2011 20:06

Veerring zit tussen bout en ventilator. Afbeelding

lordmaster1
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door lordmaster1 » zo 12 jun, 2011 21:32

JieKie schreef: en dat afstellen, ik heb gelezen dat dat 2 moeren richting motor of schutbord instellen is. waar zitten deze 2 moeren precies?
Als je de motorkap open hebt en aan de bestuurderskant van de auto gaat staan zie je het schutbord. Als je dan iets verder naar beneden kijkt waar het schutbord overgaat in de voetenbak zie je een dikke kabel eruit komen met een stuk schroefdraad en 2 moeren erop. Dat is je koppelingskabel. onderste moer losdraaien, met een waterpomptang de uitsparingen onderaan de schroefdraad stevig vastklemmen en dan de vaste moer draaien. rechtsom draaien is de kabel strakker zetten, linksom is losser. Na het stellen de losse moer weer tegen de stelmoer aandraaien en borgen met 2 sleutels. Klaar!
Wie een kuil graaft voor een ander, houdt zand over!!!

JieKie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door JieKie » zo 12 jun, 2011 21:51

aha oke, klink makkelijk maar is waarschijnlijk veel vloeken en prutswerk. de kappen moeten er toch niet af hoop ik?
en die 2 moeren, dat zijn geen 2 aparte moeren maar de een is de borgmoer van de andere dus?
als mn koppeling te losjes staat neem ik aan dat ik dan rechtsom moet draaien? in wijzerzin dus? moet ik veel strakker draaien of is het heel gevoelig?
dyane 6 1974
dyane 6 1981 (papieren)

lordmaster1
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door lordmaster1 » zo 12 jun, 2011 23:24

Het wordt pas prutswerk als je schroefdraad nogal verroest is... Kappen hoeven er verder niet af, je kan er zo bij.

De ene is inderdaad de borgmoer van de ander, maar ze zijn identiek. Als je koppeling te slap staat afgesteld moet je inderdaad rechtsomdraaien, rustig iedere keer een slag, dan borgen en testen. Als je er van bovenaf opkijkt rechtsom, dus als t ware schroef je de moer verder op de schroefdraad richting het schutbord. Succes!
Wie een kuil graaft voor een ander, houdt zand over!!!

JieKie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door JieKie » ma 13 jun, 2011 16:13

alles stond redelijk losjes, zelf de borgmoer stond niet tegen de moer om af te stellen. maar ik heb geen tijd gehad om het op te lossen.

de veermoer zit erop, ik heb hem nog eens extra hard proberen op te spannen

en in de loop van deze week hoop ik de pakkingen ontvangen
dyane 6 1974
dyane 6 1981 (papieren)

JieKie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door JieKie » vr 17 jun, 2011 21:39

net even zitten sleutelen en voor even was het opgelost. maar na een tijdje begon het weer licht te kraken. dan thuis terug nog wat zitten afstellen maar toen ging het weer helemaal niet meer.
wat voor effect geeft het als ik de moer teveel naar het schutbord draai? kraakt die dan ook?
dyane 6 1974
dyane 6 1981 (papieren)

ejfrolich
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door ejfrolich » za 18 jun, 2011 14:17

Ik heb bij mij ook de koppeling gesteld. De borgmoer was niet eens vastgedraaid zag ik.

Ik heb een stukje katon gepakt en dit met de korte kant op het schuine deel van de voetenbak gezet naast het pedaal. Daar een streepje gezet. Dan het pedaal indrukken tot je weestand voelt (dus geen vrije slag meer voelt. Dan weer een streepje. Je meet de afstand tussen de streepjes. Die moet dan tussen 2 en 2,5 cm zijn. Ik heb 2, 5 aangehouden omdat ik dat prettig vind. Controleer dan of de koppeling wel echt vrij komt. Als dat zo is borgmoer vast en klaar.

Hoe strakker de kabel hoe minder vrije slag... Geen vrije slag betekend snel einde druklager...
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640

Plaats reactie