Niet harder dan 80km..

Jarnotje
Beginner
Beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 13 jul, 2011 01:07
Locatie: nijmegen

Niet harder dan 80km..

Bericht door Jarnotje » wo 13 jul, 2011 01:59

Hallo, goede dag allemaal..

Even in het kort.. (nou ja, achteraf, laat het korte er maar af ) 8)
Ik ben Jarno, 25 jaartjes en woon in nijmegen..
Heb mezelf net ingeschreven hier omdat ik met een probleem zit..
Zal het hele verhaal even uitleggen.. ( geen zin om te lezen :D ).. ga dan naar deel 2 :wink: ..

Mijn liefde voor de eend zat er al vroeg in.. al vanaf dat ik jong ben riep ik al tegen mijn ouders, als ik later groot ben wil ik een eend als auto..
Nou paar jaren zijn voorbij gegaan.. was het moment daar..
Mijn peugeot 205 kon ik ruilen voor een knal roze eend met wat bij betalen.. hier en daar wat roest, wat plekken. half door rottende bodum. links en rechts wat mankamenten.. maar ik was de gelukkigste persoon op aarde.. ik reed mijn 2cv..
Dat ding reed als een ieretiet.. op de snelweg gewoon 120, soms over de teller heen lopen.. tot de man van de apk het wonderbaarlijk vond dat ik de drempel nog over was gekomen met het blikkie, want ik had bijna geen bodum meer.. mijn grootste liefde moest er uit.. net 24, net mijn 1e appartementje gekocht. dus geen geld om der te laten repareren, dus verkocht.... weer een peugeot 205 gekocht, en op internet toch de eende in de gate gehouden.. ik wilde weer eend rijden..
ik zou mijn peugeotje verkopen zodra ik een eend had.
Na even zoeken kwam ik m tegen.. een nostalgiesche charleston, op een goede bazis van een dyane. ook dit keer was ik weer dol gelukkig..

De eend stond in friesland,
Vanuit nijmegen met de trein daar heen..
Met de eend terug..
Alles leuk.. tot we op de snelweg kwamen..
Hij rijd gewoon niet harder dan 80km.. met wind mee bergafwaards mag ik blij zijn dat die op de 90 komt.. snelste ooit was 92 km :D
Aangezien het mijn dagelijkse auto zou worden, en ik best veel snelweg rij, zou ik het fijn vinden als die harder zou lopen.. 130 hoeft niet.. maar een km of 110/120 zou ik erg prettig vinden..

ik heb m nu een half jaar.. en mijn peugeot ook nog in het bezit..
Een stads auto en een snelweg auto..
Maar door de economie ben ik zojuist mijn baan verloren en ben ik niet meer in de positie om 2 auto's te rijden..

Ik wil m dol graag houden en de peugeot verkopen, zodat ik van dat geld eventueel iets aan de motor kan doen.. valt daar uberhoupt iets aan te doen..??
Ik weet het even niet.. ben verliefd op die auto, maar heb er niet het plezier van wat er van wilde hebben.. en dat vind ik zonde.. want ik weet wat t is om van je eend te kunnen genieten..

heel lang verhaal geworden, sorry.. :D
hoop dat het een beetje duidelijk is..

Maar wie heeft een oplossing..??

Greetzz Jarno

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » wo 13 jul, 2011 07:39

Welkom op het forum.

Ik zou zeggen begin eens met een grote beurt te geven. Dan weet je zeker dat al die basis zaken op orde zijn. Wil hij dan nog steeds niet harder dan 90km/uur, dan kun je verder kijken wat dan een van de mogelijke oorzaken is. Maar kan best zijn dat je het tijdens de grote beurt al opmerkt of dat het misschien zelfs daarna is opgelost.

Dus loop de volgende punten allemaal eens na.

http://www.2cv.nl/alledag/onderhoud.html

Meet ook je compressie eens op van beide cilinders.

Je zou dit allemaal zelf kunnen doen, of je brengt hem naar een eendenspecialist die hem voor je nakijkt. Ik weet niet wat je mogelijkheden zijn.

Is de schade te groot, dan kun je nog een ander blokje overwegen.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

OnsEendje2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 18 feb, 2006 21:59
Locatie: Zandvoort

Bericht door OnsEendje2 » wo 13 jul, 2011 09:37

Ten eerste welkom :!:

Ten tweede, je schrijft dat je 'm slechts een half jaar hebt. Heb je de verkoper hier al over gesproken?

En verder natuurlijk wat Pundy schrijft: grote beurt
Geen eend, geen onderschrift :(
Verkocht: OnsEendje: 2cv6 Special

huub
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 83
Lid geworden op: ma 19 jan, 2004 22:09

Bericht door huub » wo 13 jul, 2011 10:59

of je rijdt een keer bij een liefhebber langs die eens naar je eend wil kijken.

als je mook niet te ver vindt wil ik wel even meezoeken waar de resterende km/uur zijn gebleven...

Jarnotje
Beginner
Beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 13 jul, 2011 01:07
Locatie: nijmegen

Bericht door Jarnotje » wo 13 jul, 2011 11:52

Goede dag allemaal..
Bedankt voor de reacties..

heb gister al een tijdje zitte neuzen hier op het forum of het probleem zich vaker voordoet.. maar niet echt iets kunnen gevonden..
Zelf heb ik niet zo heel veel verstand van auto's.. kan de lampen vervangen, oli, dat soort dingetjes.. maar voor de rest ben ik echt een leek..
heb toen ik hem kocht gevraagd of die op de snelweg wel een beetje mee kon komen. want ja, vanaf friesland naar nijmegen is best een eind, mij werd verteld dat ong 80km normaal voor een eend is..
Maar mijn vorige duckie reed wel netjes mee op de snel weg.. daar haalde ik zelfs mensen mee in op de snelweg.. haha dat was lache.. ingehaald worden door een knal roze verroeste eend :D
Nu reed ik gister van af amsterdam naar nijmegen.. kom ik onderweg toch een eendje of 4 tegen op de snelweg die goed mee kunnen komen.. dus dacht zal toch eens gaan zoeken of het opgelost kan worden.. maar jullie zeggen een grote beurt.. dan gaan we die eerst doen :D
en anders kan er eventueel een ander blok in geplaatst worden zodat de max. snelheid boven de 80km uitkomt.. ;)
dan heb ik nog iets.. op het dachboard zitten rechts 2 lampjes, een groene en een rode.. de rode brand continu als er stroom op de auto staat of als die aan is, heb ik het opgezocht, is het het oli lampje. maar het olipijl is gewoon goed.. hij lekt wel wat oli. maar niet noemenswaardig veel.. hou het pijlstokje goed in de gate. maar het lampje blijft maar branden.. iemand een idee..? :?:

Jarnotje
Beginner
Beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 13 jul, 2011 01:07
Locatie: nijmegen

Bericht door Jarnotje » wo 13 jul, 2011 12:28

Punky.. bedankt voor de link..!
Zal m eens doornemen..
staan handige weetjes in :D

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » wo 13 jul, 2011 12:38

Dat is het lampje van je oliedruksensor. Kan zijn dat deze kapot is.

Wat is het voor blok trouwens. Is het geen 4tje ipv een 6je. Bovenop achter het vliegwiel staat een plaatje met de code. Plaats deze hier eens.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Jarnotje
Beginner
Beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 13 jul, 2011 01:07
Locatie: nijmegen

Bericht door Jarnotje » wo 13 jul, 2011 12:48

ooej ik heb geen idee punky.. zal eens gaan kijken onder de kap.. want het is een charleston uitvoering, op een dyane onderkant met kenteken.. dus het is een beetje van alles wat heb ik het idee hihi..

schroef
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 549
Lid geworden op: wo 5 apr, 2006 21:32
Locatie: vlaardingen

80 km

Bericht door schroef » wo 13 jul, 2011 12:59

is het rode lampje niet toevallig van het remvloeistofniveau? Even kijken want kan gevaarlijk zijn !!

Jarnotje
Beginner
Beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 13 jul, 2011 01:07
Locatie: nijmegen

Bericht door Jarnotje » wo 13 jul, 2011 13:12

Punky: ik heb gekeken, of ik zoek helemaal verkeerd of ik kan het niet lezen ivm oli wat overal overheen zit.. is denk ik wel van belang om dat eens te laten schoonmaken of kan dat geen kwaad..?

Schroef.. ik heb net gekeken onder de motorkap.. nu zag ik aan de rechterkant ( niet voor de ruitensproeistof) maar een ander wit bakje met een min en een max streep er op.. en dat was in orde.. of dat niet het bakje voor de remvloeistof..
Sorry voel me een beetje mutserig hier omdat ik er bijna geen verstand van heb hihi, sorry daarvoor...!

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » wo 13 jul, 2011 13:45

Dat plaatje zul je altijd zien zitten. Leesbaar is het meestal niet. Beetje wasbenzine of iets dergelijks doet wonderen.

Het is inderdaad een allegaartje. Dus qua blok kan het ook van alles zijn. Op kenteken zal het vermoedelijk ook een Dyane zijn.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Jarnotje
Beginner
Beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 13 jul, 2011 01:07
Locatie: nijmegen

Bericht door Jarnotje » wo 13 jul, 2011 13:50

klopt.. op kenteken in het een rode dyane uit 1982. maar met een 2cv opbouw. dus zou niet weten wat het blok is.. kan ik de wasbenzine gewoon een beetje over het plaatje druppelen..?

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » wo 13 jul, 2011 13:55

Ff op een doekje doen en vegen.

Ik heb je trouwens ook een pb (persoonlijk bericht) gestuurd. :wink:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2688
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » wo 13 jul, 2011 18:19

Is da zo nen rood-zwarte Charleston, met lichtblauwe kentekenplaten?

Ik heb zo eens zo een roodzwarte bekeken, en die had een AYA2A motor (dat is een 435cc) en die leek aan een 6-bak gekoppeld te zitten. Dat gaat niet goed werken. Dus inderdaad even onder de kap kijken, en of er dan links zo net onder het luchtfilter een plaatje zit met ofwel a79/1, aya2 of AM2, AK2 enz staat.?
Verbruik: Afbeelding

Jarnotje
Beginner
Beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 13 jul, 2011 01:07
Locatie: nijmegen

Bericht door Jarnotje » wo 13 jul, 2011 19:05

hallo michiel..
het is idd wel een roodzwarte maar met gele kentekenplaten..
Maar ik kan nergens op de motor zelf een plaatje vinden.. weet welke jullie bedoelen want op mijn vorige eend zat die wel..
of kan dieergens zitten waar ik hem niet kan zien zonder iets eruit te halen..?

Plaats reactie