Hoofdremcilinder probleem...

Alles over het niet meer rollen van het rollend gedeelte
CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Hoofdremcilinder probleem...

Bericht door CitRoel » ma 7 mar, 2005 15:41

We hebben van het remsysteem van onze Méhari, omdat we toch nieuwe wielremcilinders geplaatst hebben, een "groen"systeem gemaakt.
We hebben de oude plunjer vervangen door een nieuwe met nieuwe cupjes, nu bleekt dat met ontluchten de plunjer niet terug kwam.
We hebben de hoofdremcilinder weer eraf gehaald en met perslucht de plunjer eruit gehaald, nu blijkt dat de plunjer niet lekker loopt in de hoofdremcilinder en dat er een cupje kapot is gegaan.
Is het misschien mogelijk dat de rem-montagepasta en de LHM ruzie hebben gemaakt?
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » ma 7 mar, 2005 19:58

remmontagepasta?!?!?!?! pasta is voor op brood!!
bij de montage gewoon voldoende LHM olie gebruiken, lukt bij mij altijd. maar je zuigertje moet wel soepel lopen anders wordt het nooit wat. heb je de nieuwe zuiger geprobeerd zonder cupje? ging die toen wel soepel? anders met een heel fijn schuurpapiertje (korrel 1000 of 1200) het zuigertje op maat maken. kijk voor de zekerheid of de remcilinder helemaal glad is, zonder braampjes en of andere beschadigingen en of roest.

succes!
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » ma 7 mar, 2005 20:08

Okee... geen pasta dus... Het blijkt nu dat de zuiger wel goed past, maar dat de cupjes lijken te zijn opgezwollen. Ik hoop dat ik nieuwe cupjes kan kopen, dit gaan we dus proberen.

Het is toch normaal dat de plunjer meteen terug komt nadat je de rem hebt ingedrukt? Ook als je de remmen aan het ontluchten bent?
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

pluisje
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 17 dec, 2004 16:28

Bericht door pluisje » di 8 mar, 2005 10:12

ontluchten is een vak :)

je hebt een lucht/olie-dicht systeem..
als je een ontluchtingsnippel openzet, je rem intrapt en daarna het ontluchtingsnippeltje dichtdraait, dan
kan je lang wachten voordat je rem terugkomt...
je hele systeem is dan afgesloten en de olie zal niet uitzetten zodat je rem weer terugkomt.

bij een normale rem, is het rem systeem aan de bovenkant open.. hierdoor kan lucht omhoog borrelen en de olie verlaten.
bij het remmen wordt eerst de toevoer afgesloten en daarna druk opgebouwd.
bij het loslaten, is er geen olie verloren gegaan, dus de rem kan weer loskomen en de toevoer gaat weer open.

wanneer je echter het lucht uit het systeem wil halen, zijn er 2 methodes:

de garage methode, kost veel olie, maar is snel..
rem blijven pompen, op de ontluchtingsnippel een slang en slang in een pot met olie...
beetje spelen met het ontluchtingsnippel en de rem, en daardoor de olie door het systeem heen pompen..
hierdoor ververst ook gelijk de olie, wat weer goed is, omdat dat toch elke 2 jaar vervangen moet worden..

andere methode:
dagje laten staan...
de lucht borrelt vanzelf naar boven en de rem is volledig ontlucht...
duurt effe langer, werkt soms niet met systemen die niet orgineel zijn..

het komt vaak voor dat ik mensen zie rommelen met remsystemen, het na een paar uur opgeven en de volgende dag verder gaan en er ineens achterkomen dat alles het weer doet :)

lucht gaat vanzelf omhoog, ook kleine bubbels :wink:
ik ben op zoek naar een auto waar ik alles zelf aan kan doen, zodat ik elk weekend van Rotterdam naar Nijmegen kan rijden..

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 417
Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
Locatie: groningen

Bericht door Frank Munneke » di 8 mar, 2005 11:24

beste manier is volgens mij

de lucht eruit te zuigen bij de ontluchtingsnippel, dit is lastig te doen zonder apparatuur. Goed alternatief is je remvloeistofpotje onder druk zetten, kan met b.v. ez bleed (brezan oid) of met een oude fietsbinnenband met ventiel, doorknippen en aan een kant dictknopen, andere kant op je reservoir. De boel een beeetje oppompen en aftappen maar. Druk opbouwen met de HRC levert vaak problemen op.

klink hier voor meer uileg over de fietsband methde

Bjorn
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 7 apr, 2003 15:34
Locatie: Ovezande (zeeland)

Bericht door Bjorn » di 8 mar, 2005 13:13

ontluchten met de hoofdremcilinder is een koud kunstje. Je moet dit wel even met 2 personen doen. Laat het even voordoen door een kenner / monteur.
AZ A2 '70
AK400 '76

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 417
Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
Locatie: groningen

Bericht door Frank Munneke » di 8 mar, 2005 14:24

met de HRC is een koud kunstje, dat klopt, maar zeker bij veel lucht in de leiding en een oudere hrc is het niet aan te raden.

groet frank

Bjorn
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 7 apr, 2003 15:34
Locatie: Ovezande (zeeland)

Bericht door Bjorn » di 8 mar, 2005 14:33

waarom??
AZ A2 '70
AK400 '76

Menno2cv1964
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 97
Lid geworden op: ma 17 jan, 2005 14:26
Locatie: Bennekom

Bericht door Menno2cv1964 » di 8 mar, 2005 14:39

echt nog nooit een probleem mee gehad.

ff met zn 2-en, eentje pompen en 1 aan de cilinders, in een kwartiertje heb je alles ververst!
2cv l'amour toujours

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 417
Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
Locatie: groningen

Bericht door Frank Munneke » di 8 mar, 2005 14:39

Als er een slecht plekje onderin de cylinder zit op een plek waar hij tijdens normale remactie niet komt kom je daar nu langs met als gevolg een vastzittende of kappote HRC. Ook ben je bij een leeg systeem wel ffe aan het pompen, en bij auto's met een veiligheidsschakelaar tussen achter en voor gaat deze ook wel eens vastzitten als je op deze manier werkt.

groet Frank

Bjorn
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 7 apr, 2003 15:34
Locatie: Ovezande (zeeland)

Bericht door Bjorn » wo 9 mar, 2005 09:29

als je je leidingen bij de nippels voor en achter losdraaid, het systeem vult met olie en je laat het een half uurtje staan loopt het er vanzelf uit.
Als je dan nog een paar keer ontlucht met de hoofdremcilinder ben je klaar. Als je bang bent dat je je verrotte hrc vasttrapt kun je beter een nieuwe cilinder kopen.
AZ A2 '70
AK400 '76

Menno2cv1964
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 97
Lid geworden op: ma 17 jan, 2005 14:26
Locatie: Bennekom

Bericht door Menno2cv1964 » wo 9 mar, 2005 11:01

Bjorn schreef:Als je bang bent dat je je verrotte hrc vasttrapt kun je beter een nieuwe cilinder kopen.
dat wou ik nou net zeggen. op je remmen kan je beter niet bezuinigen, dus als je denkt dat je HRC in verdachte staat is...

als je je HRC sloopt bij het pompen om te ontluchten, was ie toch al vervanging toe en ben je blij dat ie bij het ontluchten kapot is gegaan en niet op de weg!
2cv l'amour toujours

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » do 10 mar, 2005 09:13

Nieuwe alarm berichten!! :cry:

Ze hebben me verteld dat de HRC kapot is gegaan omdat de cupjes niet tegen LHM zouden kunnen, er wordt dus ook verwacht dat we álle WRC ook moeten gaan vervangen óf andere cupjes erin moeten doen die wel tegen LHM kunnen. De cupjes zouden opzwellen.

Dit alles zou niet zo'n probleem zijn als we niet alles al nieuw :!: erin hadden gezet. Is het echt waar dat er speciale cupjes in de cilinders (zowel HRC als WRC) moeten die tegen LHM bestand zijn???

Ik heb nu een nieuwe HRC besteld, maarja als die cupjes niet tegen LHM kunnen kan ik net zo goed nieuwe LHM bestendige cupjes in de oude HRC zetten. :?
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Bjorn
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 7 apr, 2003 15:34
Locatie: Ovezande (zeeland)

Bericht door Bjorn » do 10 mar, 2005 09:55

als je eerst een rood remsysteem hebt gehad (met DOT4 vloeistof) en je wil dit vervangen door een groen systeem met schijfremmen moet je ALLE rubbers in het remsysteem vervangen. Dus ook alle rubbertjes tpv de aansluitingen van de leidingen (die korte slang-achtige rubbertjes) etc ect.
Dit moet je ook echt doen, en niet denken van "'t zal wel meevallen" want dan kun je echt brokken maken op den duur.
AZ A2 '70
AK400 '76

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » do 10 mar, 2005 10:11

Dat hebben we gedaan... maar zijn nieuwe "gewone" rem-spul rubbers LHM bestendig? Dat is eigenlijk m'n vraag, we hebben alles nieuw maar ineens was de HRC (met een nieuw revisiesetje) kapot. Voordat ik nou een hele nieuwe erop zet wil graag weten of de normale rubbers heel blijven.
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Gesloten