Hoofdremcilinder probleem...
Hoofdremcilinder probleem...
We hebben van het remsysteem van onze Méhari, omdat we toch nieuwe wielremcilinders geplaatst hebben, een "groen"systeem gemaakt.
We hebben de oude plunjer vervangen door een nieuwe met nieuwe cupjes, nu bleekt dat met ontluchten de plunjer niet terug kwam.
We hebben de hoofdremcilinder weer eraf gehaald en met perslucht de plunjer eruit gehaald, nu blijkt dat de plunjer niet lekker loopt in de hoofdremcilinder en dat er een cupje kapot is gegaan.
Is het misschien mogelijk dat de rem-montagepasta en de LHM ruzie hebben gemaakt?
We hebben de oude plunjer vervangen door een nieuwe met nieuwe cupjes, nu bleekt dat met ontluchten de plunjer niet terug kwam.
We hebben de hoofdremcilinder weer eraf gehaald en met perslucht de plunjer eruit gehaald, nu blijkt dat de plunjer niet lekker loopt in de hoofdremcilinder en dat er een cupje kapot is gegaan.
Is het misschien mogelijk dat de rem-montagepasta en de LHM ruzie hebben gemaakt?
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p
-
- Veelvuldig poster
remmontagepasta?!?!?!?! pasta is voor op brood!!
bij de montage gewoon voldoende LHM olie gebruiken, lukt bij mij altijd. maar je zuigertje moet wel soepel lopen anders wordt het nooit wat. heb je de nieuwe zuiger geprobeerd zonder cupje? ging die toen wel soepel? anders met een heel fijn schuurpapiertje (korrel 1000 of 1200) het zuigertje op maat maken. kijk voor de zekerheid of de remcilinder helemaal glad is, zonder braampjes en of andere beschadigingen en of roest.
succes!
bij de montage gewoon voldoende LHM olie gebruiken, lukt bij mij altijd. maar je zuigertje moet wel soepel lopen anders wordt het nooit wat. heb je de nieuwe zuiger geprobeerd zonder cupje? ging die toen wel soepel? anders met een heel fijn schuurpapiertje (korrel 1000 of 1200) het zuigertje op maat maken. kijk voor de zekerheid of de remcilinder helemaal glad is, zonder braampjes en of andere beschadigingen en of roest.
succes!
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400
chassis AK400,
koets AK400
Okee... geen pasta dus... Het blijkt nu dat de zuiger wel goed past, maar dat de cupjes lijken te zijn opgezwollen. Ik hoop dat ik nieuwe cupjes kan kopen, dit gaan we dus proberen.
Het is toch normaal dat de plunjer meteen terug komt nadat je de rem hebt ingedrukt? Ook als je de remmen aan het ontluchten bent?
Het is toch normaal dat de plunjer meteen terug komt nadat je de rem hebt ingedrukt? Ook als je de remmen aan het ontluchten bent?
ontluchten is een vak 
je hebt een lucht/olie-dicht systeem..
als je een ontluchtingsnippel openzet, je rem intrapt en daarna het ontluchtingsnippeltje dichtdraait, dan
kan je lang wachten voordat je rem terugkomt...
je hele systeem is dan afgesloten en de olie zal niet uitzetten zodat je rem weer terugkomt.
bij een normale rem, is het rem systeem aan de bovenkant open.. hierdoor kan lucht omhoog borrelen en de olie verlaten.
bij het remmen wordt eerst de toevoer afgesloten en daarna druk opgebouwd.
bij het loslaten, is er geen olie verloren gegaan, dus de rem kan weer loskomen en de toevoer gaat weer open.
wanneer je echter het lucht uit het systeem wil halen, zijn er 2 methodes:
de garage methode, kost veel olie, maar is snel..
rem blijven pompen, op de ontluchtingsnippel een slang en slang in een pot met olie...
beetje spelen met het ontluchtingsnippel en de rem, en daardoor de olie door het systeem heen pompen..
hierdoor ververst ook gelijk de olie, wat weer goed is, omdat dat toch elke 2 jaar vervangen moet worden..
andere methode:
dagje laten staan...
de lucht borrelt vanzelf naar boven en de rem is volledig ontlucht...
duurt effe langer, werkt soms niet met systemen die niet orgineel zijn..
het komt vaak voor dat ik mensen zie rommelen met remsystemen, het na een paar uur opgeven en de volgende dag verder gaan en er ineens achterkomen dat alles het weer doet
lucht gaat vanzelf omhoog, ook kleine bubbels

je hebt een lucht/olie-dicht systeem..
als je een ontluchtingsnippel openzet, je rem intrapt en daarna het ontluchtingsnippeltje dichtdraait, dan
kan je lang wachten voordat je rem terugkomt...
je hele systeem is dan afgesloten en de olie zal niet uitzetten zodat je rem weer terugkomt.
bij een normale rem, is het rem systeem aan de bovenkant open.. hierdoor kan lucht omhoog borrelen en de olie verlaten.
bij het remmen wordt eerst de toevoer afgesloten en daarna druk opgebouwd.
bij het loslaten, is er geen olie verloren gegaan, dus de rem kan weer loskomen en de toevoer gaat weer open.
wanneer je echter het lucht uit het systeem wil halen, zijn er 2 methodes:
de garage methode, kost veel olie, maar is snel..
rem blijven pompen, op de ontluchtingsnippel een slang en slang in een pot met olie...
beetje spelen met het ontluchtingsnippel en de rem, en daardoor de olie door het systeem heen pompen..
hierdoor ververst ook gelijk de olie, wat weer goed is, omdat dat toch elke 2 jaar vervangen moet worden..
andere methode:
dagje laten staan...
de lucht borrelt vanzelf naar boven en de rem is volledig ontlucht...
duurt effe langer, werkt soms niet met systemen die niet orgineel zijn..
het komt vaak voor dat ik mensen zie rommelen met remsystemen, het na een paar uur opgeven en de volgende dag verder gaan en er ineens achterkomen dat alles het weer doet

lucht gaat vanzelf omhoog, ook kleine bubbels

ik ben op zoek naar een auto waar ik alles zelf aan kan doen, zodat ik elk weekend van Rotterdam naar Nijmegen kan rijden..
-
- Regelmatige poster
beste manier is volgens mij
de lucht eruit te zuigen bij de ontluchtingsnippel, dit is lastig te doen zonder apparatuur. Goed alternatief is je remvloeistofpotje onder druk zetten, kan met b.v. ez bleed (brezan oid) of met een oude fietsbinnenband met ventiel, doorknippen en aan een kant dictknopen, andere kant op je reservoir. De boel een beeetje oppompen en aftappen maar. Druk opbouwen met de HRC levert vaak problemen op.
klink hier voor meer uileg over de fietsband methde
de lucht eruit te zuigen bij de ontluchtingsnippel, dit is lastig te doen zonder apparatuur. Goed alternatief is je remvloeistofpotje onder druk zetten, kan met b.v. ez bleed (brezan oid) of met een oude fietsbinnenband met ventiel, doorknippen en aan een kant dictknopen, andere kant op je reservoir. De boel een beeetje oppompen en aftappen maar. Druk opbouwen met de HRC levert vaak problemen op.
klink hier voor meer uileg over de fietsband methde
-
- Regelmatige poster
-
- Gebruiker
-
- Regelmatige poster
Als er een slecht plekje onderin de cylinder zit op een plek waar hij tijdens normale remactie niet komt kom je daar nu langs met als gevolg een vastzittende of kappote HRC. Ook ben je bij een leeg systeem wel ffe aan het pompen, en bij auto's met een veiligheidsschakelaar tussen achter en voor gaat deze ook wel eens vastzitten als je op deze manier werkt.
groet Frank
groet Frank
-
- Regelmatige poster
als je je leidingen bij de nippels voor en achter losdraaid, het systeem vult met olie en je laat het een half uurtje staan loopt het er vanzelf uit.
Als je dan nog een paar keer ontlucht met de hoofdremcilinder ben je klaar. Als je bang bent dat je je verrotte hrc vasttrapt kun je beter een nieuwe cilinder kopen.
Als je dan nog een paar keer ontlucht met de hoofdremcilinder ben je klaar. Als je bang bent dat je je verrotte hrc vasttrapt kun je beter een nieuwe cilinder kopen.
AZ A2 '70
AK400 '76
AK400 '76
-
- Gebruiker
dat wou ik nou net zeggen. op je remmen kan je beter niet bezuinigen, dus als je denkt dat je HRC in verdachte staat is...Bjorn schreef:Als je bang bent dat je je verrotte hrc vasttrapt kun je beter een nieuwe cilinder kopen.
als je je HRC sloopt bij het pompen om te ontluchten, was ie toch al vervanging toe en ben je blij dat ie bij het ontluchten kapot is gegaan en niet op de weg!
2cv l'amour toujours
Nieuwe alarm berichten!!
Ze hebben me verteld dat de HRC kapot is gegaan omdat de cupjes niet tegen LHM zouden kunnen, er wordt dus ook verwacht dat we álle WRC ook moeten gaan vervangen óf andere cupjes erin moeten doen die wel tegen LHM kunnen. De cupjes zouden opzwellen.
Dit alles zou niet zo'n probleem zijn als we niet alles al nieuw
erin hadden gezet. Is het echt waar dat er speciale cupjes in de cilinders (zowel HRC als WRC) moeten die tegen LHM bestand zijn???
Ik heb nu een nieuwe HRC besteld, maarja als die cupjes niet tegen LHM kunnen kan ik net zo goed nieuwe LHM bestendige cupjes in de oude HRC zetten.

Ze hebben me verteld dat de HRC kapot is gegaan omdat de cupjes niet tegen LHM zouden kunnen, er wordt dus ook verwacht dat we álle WRC ook moeten gaan vervangen óf andere cupjes erin moeten doen die wel tegen LHM kunnen. De cupjes zouden opzwellen.
Dit alles zou niet zo'n probleem zijn als we niet alles al nieuw

Ik heb nu een nieuwe HRC besteld, maarja als die cupjes niet tegen LHM kunnen kan ik net zo goed nieuwe LHM bestendige cupjes in de oude HRC zetten.

-
- Regelmatige poster
als je eerst een rood remsysteem hebt gehad (met DOT4 vloeistof) en je wil dit vervangen door een groen systeem met schijfremmen moet je ALLE rubbers in het remsysteem vervangen. Dus ook alle rubbertjes tpv de aansluitingen van de leidingen (die korte slang-achtige rubbertjes) etc ect.
Dit moet je ook echt doen, en niet denken van "'t zal wel meevallen" want dan kun je echt brokken maken op den duur.
Dit moet je ook echt doen, en niet denken van "'t zal wel meevallen" want dan kun je echt brokken maken op den duur.
AZ A2 '70
AK400 '76
AK400 '76
Dat hebben we gedaan... maar zijn nieuwe "gewone" rem-spul rubbers LHM bestendig? Dat is eigenlijk m'n vraag, we hebben alles nieuw maar ineens was de HRC (met een nieuw revisiesetje) kapot. Voordat ik nou een hele nieuwe erop zet wil graag weten of de normale rubbers heel blijven.