Wereldmeeting Salbris

Foto's en nabesprekingen van meetings.
rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Wereldmeeting Salbris

Bericht door rusty » zo 31 jul, 2011 10:42

Ik zal maar ff een specifiek draadje starten over de Wereldmeeting.

Na 2 regenachtige, koude dagen in Luxemburg, zijn we doorgereden naar Gien c.a. 100 km van Salbris Het weer was goed en we stonden daar met vele andere A-types op de camping.

Toen de volgende dag naar Salbris, het eerste deel ging erg goed, tot ik moest tanken, tja, laat ik Salbris maar in rijden (en de bordjes 2cv negeren) getankt bij een supermarkt, maar toen werden we weer terug gestuurd naar de snelweg, helemaal (kilometers) buiten de stad. Daar werden we opgevangen op een parkeerplaats waar we met c.a. 200 eendjes stonden. Daar werden we na een tijd wachten verder geleid, om ergens in de rij aan te sluiten, volgens de navi was dit 7.4 km van het meeting terrein, en dat was dus ook echt zo!

hier hebben we ruim 2 uur stil gestaan...... ja helemaal stil! (was waarschijnlijk lunchpauze) t was er wel gezellig, zelf ook wat gegeten, wat gekletst met de mensen om ons heen. Eindelijk ging de stoet weer langzaam verder richting het terrein al was het maar met een paar honderd meter per keer (en dan weer 10 tallen minuten stilstaan) uiteindelijk na uren wachten, ja lopen was in dit geval bijna 10 keer zo snel geweest, kwam het eind in zicht, een te drukke kruising midden in het dorp, waar iedereen een bandje kreeg, plastic zak met goodies, en een stikker op de auto, maar dat ging als volgt:

Mien controleerde de voorinschrijving (papiertje) en noteerde erop hoeveel mensen er in de auto zaten (maar nam het papiertje niet in...)
Truus en Bep deelden bandjes uit, die stonden eerst allebei aan een kant van de auto (lekker handig, dus snel een naar de andere kant toe) o ja en ze verifieerden eerst nog ff bij Mien of ze wel 2 bandjes moesten geven (ER ZITTEN GVD 2 MENSEN IN DEZE EEND! DAT HOEF JE TOCH NIET TE VRAGEN.... ZUCHT....)
Vervolgens deelde kleine Jan (letterlijk) de stikkers uit, maar hij most ze persoonlijk op de auto plakken, en wel in het midden van de ruit achter de spiegel, dat duurde ook even.
Ik had toen echt zoiets, kunnen we nu verder??? ja we mochten verder!
O, NEE, STOP!!
Grietje en Klaartje waren vergeten om ons een goodiesbag te geven, na wat gesteggel over wie hem mocht brengen en welke het moest worden (zijn allemaal t zelfde) kregen we er dan eindelijk een!
Dit alles heeft bij elkaar c.a. 3 minuten geduurd! en er ging niets tegelijkertijd, er zat helemaal geen systeem in!

Eindelijk (na ruim 8 uur!!!!) in de rij / op parkeerplaats gestaan te hebben mochten we het terrein op, dat stond al helemaal vol, overal waar we heen reden reden ook anderen die op zoek waren naar een plekje. Grote open, vlakke stukken waren afgezet door verschillende clubs, of landen, zodat je er niet op kon. 2 dagen later waren dit vaak nog steeds open stukken, dus de ruimte die opgeëist werd was vaak niet nodig! en anderen maar zoeken!

Uiteindelijk vlak bij uitgang 2 (voor de insiders) in een doodlopend straatje, in de berm een perfect plekje gevonden! Het was een nieuwbouw wijk in aanbouw, maar dat kon ons op dat moment niets meer schelen! Eindelijk de tent op kunnen zetten (paste precies in de berm) en tientallen auto's terugsturen die deze doodlopende straat in reden en dus terug moesten (100 meter verder was de uitgang) en toen genieten van een welverdiend biertje!

Uiteindelijk was er een Fransman die samen met zijn vrouw en hun in perfecte staat verkerende 59er eend het aandurfde om naast ons te komen staan, het was hun eerste kampeertocht in tientallen jaren, normaal gingen ze altijd met de camper, maar speciaal voor deze gelegenheid hadden ze een tent met bijbehorende zaken aangeschaft!

De hele nacht tot ver na middernacht vele mensen de straat in gereden die ook weer terug moesten en er echt helemaal klaar mee waren, meer dan eens met een aanhangertje!! ik heb mensen gezien die in staat waren om de hele boel over hoop te rijden! ook hadden er veel nog geen bandje; zich dus nog niet hadden ingeschreven.

uiteindelijk het bedje in gedoken, en goed kunnen slapen, tot om een uur of 3 s'nachts de groep Engelsen tegenover ons luidkeels begon te zingen...... Ik had zoiets van, shit happens, die houden er zo wel weer mee op en dan weer verder slapen, maar mijn vriendin dacht er toch anders over, die kon niet meer slapen en moest ook nog naar de WC.... die heeft nog een paar uur wakker gelegen....

De volgende ochtend ben ik het hele terrein over gelopen naar de grote feesttent om brood te halen, daar was een klein bakkertje met erg lekker brood, en hoefde maar een minuutje te wachten voor ik aan de beurt was, toen ik weer terug liep zag ik dat de onderdelenmarkt al deels open was, dus maar meteen een dakje voor mijn rode eendje meegenomen en een dakje voor de Dyane van VisserkeVis. Dat is toch best wel lastig dragen een eenddak in doos, Dyanedak in een zak, een stokbrood, en een zak meet croissants en pain du chocolat, zeker als je c.a. 2 km het hele terrein over moet en de weg nog niet zo goed weet!

Op de terugweg kwam ik er achter dat er midden op het terrein ook een bakker was, maar daar stond inmiddels een rij van tientallen meters (volgens mij hetzelfde systeem als bij de inschrijving)

Het voordeel van dat wij in die nieuwbouwwijk stonden was dat daar al wel riool lag, en er dus fatsoenlijke toilet en douchewagens geplaatst waren, (en dus geen dixies) het nadeel was dat ze er niet aan dachten om dat geheel schoon te houden, ik heb geen enkele keer iemand gezien die de boel schoon kwam maken, de heren hadden een gat in de grond toilet, en de dames een 'normaal' toilet, maar het maakte eigenlijk niet uit na een dag lag er bij beide al stront in, op, voor, achter , naast het toilet, en die aan de kant van de dames, raakten ook nog iedere keer verstopt! (waarschijnlijk omdat ze het te vies vonden om de knop aan te raken om door te spoelen :roll: )

De 2e dag werd ons afgeraden om met de auto het terrein te verlaten omdat er weer op terug komen een ramp zou zijn, dus met de benenwagen maar het dorpje in, naar de supermarkt, dat ging goed, en eigenlijk geen file van enige betekenis gezien!

Dus wij de volgende dag, vol goede moed er op uit, dat ging prima, de stad Bourges bezocht, mooie stad! en ook nog ff naar Sancerre geweest (wijn proeven enzo) toen we weer terug kwamen in het mooie Salbris, FILE! de hele stad was vastgelopen! o ja en beide supermarkten waren al dicht! dus uiteindelijk besloten om in het restaurantje tegenover de carrefour te gaan eten. Daarna konden we zonder problemen het meetingterrein op!

IIg weet mijn vriendin nu dat ze NOOIT meer gaat kamperen, en zeer waarschijnlijk ook NOOIT meer mee gaat naar een meeting (en ze is Spaanse, dus de wereldmeeting zou wel leuk zijn over 2 jaar) en dit is voornamelijk te danken aan de organisatie (welke organisatie?!?!?) in Frankrijk, er werd gezegd dat ze nooit verwacht hadden dat er zoveel auto's zouden komen (euhhh bijna 5500 voorinschrijvingen, wat is daar zo moeilijk aan) en dan nog de auto's die zonder voorinschrijving zijn komen opdagen. Het meeting terrein was veel te klein voor alle mensen, alleen al voor de voorinschrijvingen was het veel te klein! en dus stonden er door heel het dorp rond het terrein tentjes e.t.c.

Maar goed, behalve dat alles heb ik me er prima vermaakt, wat minder rondgelopen dan vorige keren, en ook maar ff snel over de onderdelen markt gelopen, alleen maar 2 sets mistlampen gescoord. Ook wat minder met anderen kunnen praten, de 2CV.nl clan natuurlijk nog wel gezien, maar die ook te weinig gesproken.

En toch zou ik zo weer gaan :)

Ik zal later wel proberen om ff wat foto's te plaatsen, moet ze eerst nog ff sorteren!

greetzzzzzzzzzzzzzzz

Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » zo 31 jul, 2011 10:46

Ik was ook al bezig, je bent me net voor.

Hier vast 1 foto....

De rest van het verhaal volgt nog

Afbeelding
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Martin2cv
Beginner
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 27 mar, 2009 10:26
Locatie: Almere

Bericht door Martin2cv » zo 31 jul, 2011 11:43

Ik ben ook weer thuis. Heb een geweldige wereldmeeting gehad. (was voor mij de 2e wereldmeeting, 2 jaar terug was Tsjechië nummer 1)

Ik heb het ontzettend gezellig gehad, al vond ik het programmaboekje een beetje onduidelijk. Ik hoorde meestal de volgende ochtend wat er die avond ervoor had plaatsgevonden. Ook wist ik pas de een na laatste dag dat er een particulieren markt was. Maar dat die alleen in de ochtend aan de andere kant van het water was. Daar heb ik uiteraard nog wel de laatste dag gebruik van gemaakt.

Verder was het terrein inderdaad te klein, en we hebben geluk gehad dat het niet geregend heeft. Dan waren de wegen waarschijnlijk echt onbegaanbaar, misschien niet voor de eenden, maar wel voor de vuilniswagens.

Heb de meeting helaas niet heel leuk af kunnen sluiten. De laatste nacht is er in onze tent ''ingebroken''. Ik heb zo'n koepeltentje en had alleen de hor dicht. Die hebben ze opengesneden en hebben een camera, iPod, tas, kabels en nog wat dingen meegenomen. Gelukkig geen ID-kaarten, die lagen veilig bij mijn hoofd.

Verder heb ik wel een aantal dingen voor mijn eend kunnen scoren, ontzettend veel mooie eenden gezien, van 100% origineel tot 0% origineel (maar wel heel mooi), heb ik in totaal meer dan een uur gekart, nieuwe vrienden gemaakt, mooi weer gehad, lekker gegeten, veel gelachen en dus een top tijd gehad.


Dus zoals Rusty al zei:

Ik zou zo weer gaan!

Groeten



P.S. Weet iemand al waar het in 2015 wordt gehouden?
If It's Not Broken, Don't Fix It

Gebruikersavatar
Daffy
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 333
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door Daffy » zo 31 jul, 2011 19:06

Ik wil toch even reageren op Rusty en zijn kritiek.
Op elke wereldmeeting is er wel kritiek op de organisatie.
Zelf rijd ik al heel wat jaren mee en heb ook wel aardig wat grote meetingen meegemaakt.
Je schrijft dat de organisatie had kunnen weten dat er ontzettend veel auto's zouden komen, omdat er al 5500 voorinschrijvingen waren, heb je gelijk in.
Echter deze informatie was jou ook bekend, en als je dan door zou redeneren, zou je heel eenvoudig tot de conclusie kunnen komen, dat het rommelig zou worden.
Als ik dit op een meeting concludeer ( rommelig tot puinhoop), vertrek ik naar betere oorden, hoe hoog de, al betaalde, inschrijving ook mocht zijn.
Heb ik bijvoorbeeld bij de wereldmeeting in Zwitserland gedaan.
Tot 5 weken terug was ik vol van plan naar Salbris te gaan. Het aantal voorinschrijvingen heeft mij anders doen beslissen.
Ik vind het jammer dat jullie een matige wereldmeeting hebben beleefd, en ook dat je vriendin niet meer mee wil kamperen op dit soort evenementen. Maar het mislukken van de wereldmeeting in Salbris moet je naar mijn mening niet helemaal bij de organisatie leggen.
De afzetlintentrekkers en de herrieschoppers hebben naar mijn mening net zo veel schuld.
Overigens vind ik je wel leuk afsluiten met de mededeling dat je ,,zo weer zou gaan''!


Daffy

björn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1402
Lid geworden op: zo 18 feb, 2007 13:21
Locatie: hillywood (hilversum)

Bericht door björn » zo 31 jul, 2011 22:00

hahaha!
hey spook goed thuis geraakt?
dit is mijn 3de wereldmeeting geweest.
de gaos bij de inschrijfings veld was wel erg ja.
er was geen struktuur (franse slag denk ik) ieder1 deet van alles met ze 3en om de auto :lol:
de wc's werden de eerste dagen met 1 vrachtwagen geleegd daarna met 2.
ik stond bij uitgang 1 dus had er goed zicht op.
maar schoon houden moet de bezoeker zelf ook een beetje doen denk ik.
gewoon het terras in het dorp op zoeken koffie drinken en de wc gebruiken werkt ook heel goed.
voor de rest ik heb veel lol gehad en mijn zoon ziet nu het verschil tussen een auto en een eend :lol: (20 maanden)
ik zou ok zo weer gaan.
BABY'S,Bands,Beers,Babes,Bikes and B-movies

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3063
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » zo 31 jul, 2011 22:40

Op elke wereldmeeting is er wel kritiek op de organisatie.
Zeg Daffy,

Waarom zou je geen kritiek mogen leveren?!!?

Die lui hebben 4 jaar, jaja: 4 Jaar de tijd gehad om die grote rommelzooi te organiseren.

Zoals een Ier naast mij zei in de rij bij het wachten op de oranje bandjes (na ca. 4,5 uur dus):

'They have been busy designing their T-shirts all time....'

En zo zie ik het ook. Ze hebben zich helmaal niet beziggehouden met organiseren en er gewoon een gote zooi van gemaakt.

Maar is er nou iemand die me kan vertellen wat het idee achter die treintjes was?
Ze gingen van nergens naar nergens en dan wist je ook nog niet of je naar nergens I ging of naar nergens II ?!?!

Die in elkaar geflanste verkeersborden waren ook prachtig trouwens. 100m na de 1e entree stond: VERBODEN IN TE RIJDEN. Ja? En dan? Omkeren? Met 5000 Eenden achter je!?!
Dat heb ik trouwens ook nog aan de organisatie laten zien en die haalden hun schouders op....


Maar het was erg leuk. :D

joe_catchou
Belgisch Meester Lasser
Belgisch Meester Lasser
Berichten: 2185
Lid geworden op: di 3 apr, 2007 18:03
Locatie: Antwerp
Contacteer:

Bericht door joe_catchou » ma 1 aug, 2011 01:46

het word Poland
maar 1 keer gehoord trouwens deze
:?: bijna zelfs de polen helemaal niet gehoord , een verkochte WM meeting ?????
http://www.youtube.com/watch?v=wJoGqgrTE7A
see you when you see me

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3063
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » ma 1 aug, 2011 09:55

Polen!?!?

Ik heb beide presentaties gezien en die van Polen was echt de slechtste.
Die man die 'Engels' zou praten was amper te verstaan.

Nou, dat gaat dan ook leuk worden. Ik heb geprobeerd een praatje aan te knopen met die Polen die briefjes uitdeelden bij hun stand maar geen woord Engels kwam er uit....
Duits heb ik niet geprobeerd trouwens.

Paniek
Eenmalige poster
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 1 aug, 2011 10:27

Bericht door Paniek » ma 1 aug, 2011 10:44

Uiteindelijk vond ik de wereldmeeting erg leuk. Vooral de particulieren markt daar heb ik mij goed vermaakt.

Maar ik heb nu twee meetings meegemaakt Italie en Frankrijk. Waarvan Frankrijk nog trots verkondigd heeft dat ze het beter zouden organiseren als Italie. Alleen was in Italie wel iedereen snel op het terrein en had iedereen een plek. Ja de wc's waren smerig, maar dat hoort er helaas een beetje bij geloof ik.

Alleen dinsdag met het weiland volgestampt met eendjes voor de inschrijving/bandjes op te halen, meer als 8 uur wachten... (uiteindelijk mochten wij het weiland niet meer af, volgende dag het terrein op opzoek naar een plekje waarbij bleek dat de campings nagenoeg vol zaten, van hot naar her gestuurd omdat je daar wel mocht staan en dan weer niet, uiteindelijk vrienden tegengekomen waar we nog bij konden staan dus woensdag tegen het eind van de middag stond eindelijk een keer de tent en konden we beginnen aan de wereldmeeting).

Gelukkig was het een beetje lekker weer op het wachtterrein. Maar waar ik mij toch wel boos over kan maken is dat als het 30 graden was geweest of regen, of er was iets gebeurd, paniek of whatever, er een hel was uitgebroken op het overvolle wachtterrein.
Ze hadden sowieso wel even extra dixies kunnen laten aanrukken en een waterpunt op het wachtterrein neer kunnen zetten. Er waren geen voorzieningen.
Verbazingwekkend vond ik dat ze geen portofoons hadden tijdens de inschrijving. Ze wisten van elkaar niet waar ze mee bezig waren.

Uiteindelijk bleek de bottleneck de doorgaandeweg die de gendarmerie zoveel mogelijk wilde vrijhouden, maar om in 10 uur 6000 eendjes weg te werken, moeten er veel per minuut zo'n wachtterrein af. Blijkbaar waren organisatie en gendarmerie niet opelkaar afgestemt.

Gebruikersavatar
2cvmaarten
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 627
Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
Locatie: Ulestraten

Bericht door 2cvmaarten » ma 1 aug, 2011 16:28

Ik ben ook terug van de meeting!

Voor mij was het de eerste meeting en ik ben er dan ook met veel zin heen gegaan.
Op de website stond dat door verschillende 2cv clubs uit frankrijk grens overnachtingen werden georganiseerd, voor mij zou dit dus Maubeuge worden.
Dus eend gepakt en maandagavond in een Hoosbui door belgie gereden (verschrikkelijk) met een kapotte ruitenwisser schakelaar. Mijn vader heeft dus constant met zijn vinger op de knop moeten duwen :D niet getreurd alles gaat zover goed en de eend rijdt perfect!

Aangekomen op de navigatiepunten welke op de website staan voor het treffen in maubeuge is niets te bekennen! Voor ons stopt toevallig net een wm-ganger uit denenmarken welke zch ook afvroegen waar ze moesten zijn! Opeens stopt er een rijschool houder en die weet te vertellen waar we moeten zijn. 7 km verderop in een ander dorp bij een moeilijk te vinden voetbalveld. Daar aangekomen blijken er nog een aantal eendjes te staan maar van een club die iets zou organiseren is geen sprake.

Dag erna vroeg vertrokken en lekker snel door kunnen rijden naar Salbris tot 6 km van te voren. In de leukste file van mijn leven gestaan veel ouwe hoeren en duwen :D :D
Meteen wat contacten gelegd met een belg en een groep hongaren deze hebben we de rest van de dag ook om ons heen gehad.
Tegen 14.00 kwamen we op het beruchte weiland aan en tegen 20.00 vertrokken we pas om op een overvolle camping geplaatst te worden :shock: Tijdens het tent opouwen nog een tijd met een Australier gepraat, welke de pomp voor zijn matras was vegeten, erg gaaf om te horen en zien dat mensen met een en dezefde passie van zover komen.

Tent opzetten, eten, drinken, douchen en naar bed dag een om.
Dag erna vroeg op na het aanschouwen van de lange rij voor de bakker op de camping maar meteen naar de particulieren markt en daarna na de handelaren markt geweest. Ontzettend leuk en heel veel gezien.
Dorpje verkend en niet verder dan het terras gekomen en pas s'avonds laat terug gekomen op de camping

Wel nog even terug geweest naar de wei waar we de dag ervoor stonden te wachten en even met de organisatie gepraat. Nu de gemoederen wat waren bedaard. Ze waren overweldigd door de grote opkomst en de gendarmerie daar bleek geen land mee te bezeilen volgens hun!
Tja... het is altijd iemand anders die het heeft gedaan :wink: .
Zelf vond ik het wachten zeker geen pretje maar alle mooie spullen en diversiteit aan mensen deden toch wel veel mindere dingen vergeten

Donderdag natuurlijk ook weer markt, museum en terras in het dorp.

Vrijdag ben ik alweer vroeg vertrokken aangezien ik nog een lang weekend in de ardennen in het vooruitschiet had.

Eend staat nu weer onder de carport en heeft het voortreffelijk gedaan gedurende de 1500 km welke hij heeft gereden afgelopen week.

Al met al een hele leuke ervaring en ondanks slecht sanitair en de matige organisatie toch een leuke tijd gehad en met veel leuke mensen gesproken.
En ja ik denk dat ik ook naar Spanje ga, kijken wat de Spanjolen er van bakken :D
Citroen 2cv6 special 1986

Gebruikersavatar
inmijneendje
Moderator
Berichten: 1619
Lid geworden op: do 26 mei, 2005 22:48
Locatie: Kaatsheuvel
Contacteer:

Bericht door inmijneendje » ma 1 aug, 2011 16:33

Hallo Allemaal,

ik vnd jullie verhalen allemaal erg moo :D i
maar heeft er misschien iemand al foto's online staan want begin nu wel erg benieuwd te raken en foto's vertellen meer als woorden, haha :D

Gebruikersavatar
2cvmaarten
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 627
Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
Locatie: Ulestraten

Bericht door 2cvmaarten » ma 1 aug, 2011 16:37

Foto's staan bij mijn vader op de camera maar komen er spoedig aan!
Citroen 2cv6 special 1986

2cvpieter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 640
Lid geworden op: do 7 aug, 2008 12:26
Locatie: S' graveland

Bericht door 2cvpieter » ma 1 aug, 2011 18:33

ik ben donderdag geariveerd met een maatje
na enig zoeken de inschrijving gevonden
wat een vriendelijke dame, die ons vervolgens precies vertelde waar we moesten staan klopte precies, super leuke plek en lekker rustig op een paar franse na.
verder veel miniaturen gescoord,
en de organisatie heeft een specaal wereldmeeting model laten maken , chapeau.
verder vond ik het museum super goed gedaan met van alles en nog wat en niet te vol, goed overzicht, hoewel het mij persoonlijk niet vol genoeg kan zijn, en citroen had duidlijk zijn steentje bijgedragen door een aantal conservoitoire auto's neer te zetten, kortom erg leuk gehad, en weer genoeg eenden gezien voor de komende tijd.
2cv6 azu-b 250

geit
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 16 apr, 2007 01:01
Locatie: Grobbendonk - Belgie

Bericht door geit » ma 1 aug, 2011 19:04

Heb het Matra museum en museum op de site op foto laten zetten door de vriendin entoen kreeg ik alleen nog zulke foto's :cry:
Afbeelding

Salbris

OnsEendje2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 18 feb, 2006 21:59
Locatie: Zandvoort

Bericht door OnsEendje2 » ma 1 aug, 2011 19:56

inmijneendje schreef: maar heeft er misschien iemand al foto's online staan want begin nu wel erg benieuwd te raken en foto's vertellen meer als woorden, haha :D
Inderdaad :!: :!: :!:
Geen eend, geen onderschrift :(
Verkocht: OnsEendje: 2cv6 Special

Plaats reactie