Donderdag de nieuwe koeler twee keer gemonteerd. Eerste keer was ik vergeten om de afdekplaat eerst op zijn plekken te leggen, voordat ik de tweede keer ging monteren kwam ik er achter dat de 2cv6 koeler aangepast moet worden om op het visa blok te passen. Dus de koeler weer los en een stuk eer uit gevijlt, hehe nu past het eindelijk. Ik was uiteindelijk bezig om de overtollige olie weg te poetsen, toen ik mijn hand openhaalde aan zo'n mooie slangenklem. Niet handig als je met 1 hand de verbanddoos moet doorzoeken en plijster en tape op je hand te krijgen. Zeker als je rechtshandig bent en het je rechterhand is, ach ja hebben we dat ook weer gehad
Vandaag begonnen met het nalopen van de ontsteking. De vorige keer wel getest, maar ik kreeg maar geen vonk, werd er een beetje gek van. Dus als eerste haynes er bij en lezen hoe je de sensor kunt meten. Nou ik kan je vertellen dat ik het nu nog niet snap wat ze in de haynes schrijven. Dus dan maar mijn eigen testmethode. Eerst de sensor loshalen, vervolgens de krukas verdraaien tot ik de nok zie. Nu met de schuifmaat even de diepte meten en vergeleken met de lengte van de sensor. Nou mooier kan niet, iets minder dan 2 mm verschil (mag tussen 0,8 en 2mm zijn). Afstand tot de nok is dus goed. Ok dan even 12v aansluiten op de sensor en de massa, mmh vreemd 10v op signaal draad, dat kan niet goed zijn. Voor de zekerheid een losse massa gemaakt en rechstreeks aan de accu gehangen. Ja eindelijk goed, 0,68 volt in rust en 6,7 volt als ik er een steeksleutel bij houd. Er zit dus iets niet goed met de massa? Sensoren weer aangesloten met de losse massa, mulitmeter er bij en ja hoor netjes 0,68 en bij de nok netjes naar de 6,7 op beide sensoren.
Maar nog steeds geen vonk, grrr. Dus nog maar een stap verder, iets met de computer? Losgemaakt en nagekeken, nou ziet er allemaal netjes uit, geen bruine plekken of opgezwollen componenten. Dus ook maar bij de computer een losse massa maken en gewoon proberen. (massa van computer en sensoren gaan naar zelfde punt op de auto, deze moet ik dus nakijken). Startmotor gaat rond en ja hoor de eerste plofjes komen, na wat stoeien met de choke springt ie aan, volgas tot mijn schrik. Ik was vergeten om de veer van de carburateur weer vast te maken aan de koelplaat en dan gaat ie blijkbaar naar volgas. Snel contact uit en de veer vastmaken. Eindelijk hij loopt, nogal wat uitlaat lekkages, wat ik wel verwacht had gezien de slechte pasvorm van de eerste demper. Hier heb ik nog wel wat werk aan om dat goed passende te krijgen. Maar ik ben blij dat ie loopt en nog geen lekkage bij de koeler.
Ik zag wel dat bij 1 cilinderkop de leiding wat aan het zweten is, dus deze toch maar voorzien van verse koperen ringetjes.
ps nog een sfeerfoto