te warme motor of kapotte kachel?

Plaats reactie
Erik-2cv
Beginner
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 15 jun, 2011 11:54
Locatie: Champagnac de Belair (France)

te warme motor of kapotte kachel?

Bericht door Erik-2cv » ma 22 aug, 2011 09:59

In mijn 2cv6 wordt het al snel heel warm; om niet te zeggen heet. Dat komt helaas niet alleen van het mooie weer. Het lijkt wel of de kachel niet goed werkt. De vloer (voetenbak) wordt ook behoorlijk warm. Op stand koud wordt er toch veel warme lucht via de onderste inlaat de auto ingeblazen. De bediening werkt op het oog gewoon (de kabel beweegt), net als de ventilator. Die draait lekker mee. Iemand enig idee wat er mis kan zijn.

Eminence Grise
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 846
Lid geworden op: di 30 dec, 2003 16:36
Locatie: Valkenburg ad Geul

Bericht door Eminence Grise » ma 22 aug, 2011 10:15

volgens mij heel normaal voor een eend dat er warme lucht blijft binnen komen via de onderste inlaat.Menigeen duwt en voor de zomermaanden een tennisbal een aan de bak-kant.
2 cylinders en 30 pk maar veel meer inhoud..!
enne...mooi grijs is niet lelijk. Rood valt ook best mee.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2179
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » ma 22 aug, 2011 12:20

Een betere afstelling van de bedienings kabels kan al veel schelen.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Erik-2cv
Beginner
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 15 jun, 2011 11:54
Locatie: Champagnac de Belair (France)

Bericht door Erik-2cv » ma 22 aug, 2011 13:29

De hitte in de auto is echt niet normaal.... Tot voor een paar weken had ik er geen last van, dus lijkt het mij niet tot de standaardeigenschappen van de 2cv6 te behoren. De voetenbak wordt erg warm. Daarom zoek ik het meer in een mankement in de motor. Wat ik trouwens helemaal niet weet is of als de olie te heet wordt dit dmv een waarschuwingslampje wordt aangegeven.

Gebruikersavatar
Bluespirit
Beginner
Beginner
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 26 nov, 2007 19:37
Locatie: Brielle

Bericht door Bluespirit » ma 22 aug, 2011 16:33

Heb je je oliekoeler gecontroleerd?

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » ma 22 aug, 2011 16:43

2 koffie beker in je kachel slang doen! klaar!

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5840
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 22 aug, 2011 17:51

De kachel zal wel perfect werken (hey hij wordt tenminste warm, veel klagen dat ie net juist niet warm wordt) maar je moet je kleppen van de kachelpot eens controlleren en kijken of heet schuimrubber nog goed is. Zo niet de klinknagels doorboren, plaat er uit halen, schoonmaken en nieuw stukkie schuim er op plakken. Plaat weer terugschuiven en gewoon met boutje en moertje (m4 of m5) weer vastzetten.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5221
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 22 aug, 2011 19:38

Kijk ook eens of de 3 koel sleuven onder in het chassis niet zijn dichtgebogen door fout opkrikken, dat was bij mij namelijk het geval. Hierdoor kan de hitte achter de bak niet goed weg. Je kunt ze met een tang openbuigen, zover dat je vingers erin passen ;-)
diverse Citroens, wat anders.

Erik-2cv
Beginner
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 15 jun, 2011 11:54
Locatie: Champagnac de Belair (France)

Bericht door Erik-2cv » di 23 aug, 2011 21:50

Dank voor jullie reacties, ik dacht zelf ook al in de richting van de oliekoeler. Komend weekend ga ik op onderzoek uit met jullie tips voor een oplossing. Ik laat wel horen wat het was.
2CV6 1984 (wit)
AZU 250 1976 (geel)

Erik-2cv
Beginner
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 15 jun, 2011 11:54
Locatie: Champagnac de Belair (France)

Bericht door Erik-2cv » ma 12 sep, 2011 10:48

Nee, het was niet de oliekoeler of de koelvin. Het was simpelweg een verkeerde afstelling. Hierdoor kwam er onverbrande benzine in de uitlaat. Ik vond het ook al raar dat de motor slecht startte als ik net een stukje gereden had. (gewoon verzopen...) Na afstelling loopt de motor veel rustiger en is een stuk zuiniger geworden (dank aan Hans).
2CV6 1984 (wit)
AZU 250 1976 (geel)

Gebruikersavatar
BasvanEerden
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1596
Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
Locatie: Abbenes
Contacteer:

Bericht door BasvanEerden » di 13 sep, 2011 14:03

In de burton wordt het warm of bloedheet maar met kachel nooit koud. Dus dan heb je een rede om het dak open te doen.
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak

Plaats reactie