Knipperlicht kaduuk, nieuw relais helpt niet

Plaats reactie
deeoo
Beginner
Beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: za 9 sep, 2006 15:06
Contacteer:

Knipperlicht kaduuk, nieuw relais helpt niet

Bericht door deeoo » ma 22 aug, 2011 14:21

Ik had een tijdje terug van iemand hier een origineel Dyane-relais gekocht en mijn geit knipperde toen weer lekker traag als vanouds.
Afbeelding

Nu heb ik laatst iemand helpen verhuizen met een boedelbak en sindsdien werkt het knipperlicht niet meer (wellicht kon het relais dit niet aan?). Zelfs geen klikgeluidjes.

Ik heb nu een nieuwe Bosch knipperlicht-relais gekocht en nu hoor ik bij het uitzetten van het knipperlicht met de stuurschakelaar wel een klikje, maar verder gebeurt er niks. Ik heb de aansluitingen precies hetzelfde aangesloten als bij de cilinder. Wat zou dit kunnen zijn?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2677
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » ma 22 aug, 2011 15:37

Wat voor cijfertjes staan er op het nieuwe relais bij de aansluitpootjes?
C + en - of 30, 31b en 15?
Verbruik: Afbeelding

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » ma 22 aug, 2011 15:38

Wat bedoel je met "precies hetzelfde aangesloten"? Dat Duitse spul heeft meestal cijfercodes bij de aansluitingen, het Franse niet.

deeoo
Beginner
Beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: za 9 sep, 2006 15:06
Contacteer:

Bericht door deeoo » ma 22 aug, 2011 16:41

Met 'precies hetzelfde' bedoelde ik 'in dezelfde volgorde', maar ik heb inderdaad helemaal niet gelet op de onderkant. Daar staan inderdaad codes.
31-
L49g
49+
Afbeelding

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » ma 22 aug, 2011 17:28

Het gaat wat tijd kosten, maar ik denk ergens een boekje te hebben waarmee het te ontcijferen valt. Als je er inmiddels op een andere manier uitkomt, waarschuw dan effe.

deeoo
Beginner
Beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: za 9 sep, 2006 15:06
Contacteer:

Bericht door deeoo » ma 22 aug, 2011 17:53

Kan ik niet gewoon alle combinaties proberen? 3x2x1=6 mogelijkheden. Of loop ik dan de kans het relais hopeloos te slopen?

Roel l'Hiver
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 14 aug, 2009 12:30
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht door Roel l'Hiver » ma 22 aug, 2011 18:44

31 = massa
49A / L = uitgaande signaal (naar lampen)
49 = plus

+ = plus (49)
R = uitgaande signaal (49A / L)
C = controlelamp
massa via behuizing.

kijk ook even hier: klikkerdeklik
2CV Spécial, 1985, orga 2977, bleu des tropiques

deeoo
Beginner
Beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: za 9 sep, 2006 15:06
Contacteer:

Bericht door deeoo » ma 22 aug, 2011 19:29

Bedankt voor deze info! Helaas mag het niet baten. Met deze aansluiting hoor ik niet eens een klikje meer (ik doe net alsof dat bijna goed was).

Kan ik controleren of het relais wel werkt of dat er kabelbreuk is? En zo ja, waar meet ik wat? Ik heb zowaar een multimeter (ik dacht dat ik daardoor gelijk slimmer zou worden).

Afbeelding

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5122
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 22 aug, 2011 19:30

Volgens mij is R de controle lamp (repetiteur) en C het knipperlicht (clignoteur) E De rode stekker zijn je knipperlichten en de groene je verklikker lampje. Dit gebruikt te weinig stroom om het relais te laten werken. Probeer eens de groene en rode te wisselen. Kun je altijd nog iets foetelen met het verklikerlampje.
diverse Citroens, wat anders.

deeoo
Beginner
Beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: za 9 sep, 2006 15:06
Contacteer:

Bericht door deeoo » ma 22 aug, 2011 19:43

AZL57 heeft gelijk. Ik heb Rood en Groen omgewisseld en hij knippert weer als vanouds (alleen wat sneller nu). Ik hou inderdaad een stekkertje over voor het controle lampje, maar die doet het ook gewoon dus dat stekkertje mag vanaf nu lekker vrij rondbungelen onder de motorkap.

Mannen van het forum, superrrrbedankt!

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » di 23 aug, 2011 10:22

tis bizar. Roel had wel degelijk de aansluitingen goed ontcijferd. In een oud mts-boekje voor automonteurs komt die Germaanse codering ook voor: steevast is 31 de massa. Dat je knipperlichten werken als je het relais anders aansluit dan meneer Bosch bedoeld heeft, is een raar toeval. Werkt je alarmschakeling ook nog (als je die hebt)?
Dat je originele knipperautomaat is overleden, kan niet aan een goed aangesloten aanhangwagen liggen. Die automaat is ruim genoeg bemeten om ook in de alarminstallatie (4 x 21 Watt) gebruikt te worden. Dus richting aangeven met een kar aan de haak ( 3 x 21 Watt) zou geen probleem moeten zijn. Misschien zat er een foutje in de bedrading van de aanhanger?

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1893
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » di 23 aug, 2011 17:57

Ik heb eens gelezen dat die oude mechanische knipperlicht relais ook zelf te repareren zijn.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5122
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 23 aug, 2011 19:20

Veel te veel werk zo duur zijn ze ook weer niet.
diverse Citroens, wat anders.

Plaats reactie