Knipperlicht kaduuk, nieuw relais helpt niet
Knipperlicht kaduuk, nieuw relais helpt niet
Ik had een tijdje terug van iemand hier een origineel Dyane-relais gekocht en mijn geit knipperde toen weer lekker traag als vanouds.
Nu heb ik laatst iemand helpen verhuizen met een boedelbak en sindsdien werkt het knipperlicht niet meer (wellicht kon het relais dit niet aan?). Zelfs geen klikgeluidjes.
Ik heb nu een nieuwe Bosch knipperlicht-relais gekocht en nu hoor ik bij het uitzetten van het knipperlicht met de stuurschakelaar wel een klikje, maar verder gebeurt er niks. Ik heb de aansluitingen precies hetzelfde aangesloten als bij de cilinder. Wat zou dit kunnen zijn?
Nu heb ik laatst iemand helpen verhuizen met een boedelbak en sindsdien werkt het knipperlicht niet meer (wellicht kon het relais dit niet aan?). Zelfs geen klikgeluidjes.
Ik heb nu een nieuwe Bosch knipperlicht-relais gekocht en nu hoor ik bij het uitzetten van het knipperlicht met de stuurschakelaar wel een klikje, maar verder gebeurt er niks. Ik heb de aansluitingen precies hetzelfde aangesloten als bij de cilinder. Wat zou dit kunnen zijn?
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2677
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 284
- Lid geworden op: vr 14 aug, 2009 12:30
- Locatie: Deventer
- Contacteer:
31 = massa
49A / L = uitgaande signaal (naar lampen)
49 = plus
+ = plus (49)
R = uitgaande signaal (49A / L)
C = controlelamp
massa via behuizing.
kijk ook even hier: klikkerdeklik
49A / L = uitgaande signaal (naar lampen)
49 = plus
+ = plus (49)
R = uitgaande signaal (49A / L)
C = controlelamp
massa via behuizing.
kijk ook even hier: klikkerdeklik
2CV Spécial, 1985, orga 2977, bleu des tropiques
Bedankt voor deze info! Helaas mag het niet baten. Met deze aansluiting hoor ik niet eens een klikje meer (ik doe net alsof dat bijna goed was).
Kan ik controleren of het relais wel werkt of dat er kabelbreuk is? En zo ja, waar meet ik wat? Ik heb zowaar een multimeter (ik dacht dat ik daardoor gelijk slimmer zou worden).
Kan ik controleren of het relais wel werkt of dat er kabelbreuk is? En zo ja, waar meet ik wat? Ik heb zowaar een multimeter (ik dacht dat ik daardoor gelijk slimmer zou worden).
Volgens mij is R de controle lamp (repetiteur) en C het knipperlicht (clignoteur) E De rode stekker zijn je knipperlichten en de groene je verklikker lampje. Dit gebruikt te weinig stroom om het relais te laten werken. Probeer eens de groene en rode te wisselen. Kun je altijd nog iets foetelen met het verklikerlampje.
diverse Citroens, wat anders.
AZL57 heeft gelijk. Ik heb Rood en Groen omgewisseld en hij knippert weer als vanouds (alleen wat sneller nu). Ik hou inderdaad een stekkertje over voor het controle lampje, maar die doet het ook gewoon dus dat stekkertje mag vanaf nu lekker vrij rondbungelen onder de motorkap.
Mannen van het forum, superrrrbedankt!
Mannen van het forum, superrrrbedankt!
tis bizar. Roel had wel degelijk de aansluitingen goed ontcijferd. In een oud mts-boekje voor automonteurs komt die Germaanse codering ook voor: steevast is 31 de massa. Dat je knipperlichten werken als je het relais anders aansluit dan meneer Bosch bedoeld heeft, is een raar toeval. Werkt je alarmschakeling ook nog (als je die hebt)?
Dat je originele knipperautomaat is overleden, kan niet aan een goed aangesloten aanhangwagen liggen. Die automaat is ruim genoeg bemeten om ook in de alarminstallatie (4 x 21 Watt) gebruikt te worden. Dus richting aangeven met een kar aan de haak ( 3 x 21 Watt) zou geen probleem moeten zijn. Misschien zat er een foutje in de bedrading van de aanhanger?
Dat je originele knipperautomaat is overleden, kan niet aan een goed aangesloten aanhangwagen liggen. Die automaat is ruim genoeg bemeten om ook in de alarminstallatie (4 x 21 Watt) gebruikt te worden. Dus richting aangeven met een kar aan de haak ( 3 x 21 Watt) zou geen probleem moeten zijn. Misschien zat er een foutje in de bedrading van de aanhanger?