Oliekoeler

Alle vragen over reviseren van je motor kun je hier stellen.
Plaats reactie
theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 618
Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
Locatie: Albergen
Contacteer:

Oliekoeler

Bericht door theoenmarion » di 6 sep, 2011 16:12

Heb ik weer! Ben bezig de oliekoeler te demonteren, erg voorzichtig en leiding goed schoongemaakt, breekt de rechter leiding af net bij de wartel. Is erg poreus. Nu ben ik zeker genoodzaakt een andere koeler te kopen? Of zijn er van die handige mensen die dit anders hebben opgelost?
Hoe kan ik trouwens zien hoeveel cc/pk de motor is? Er zit een type plaatje op met: A 06/664.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5122
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 6 sep, 2011 16:48

Van welk bouwjaar is jou auto eigenlijk, en ja oude aluminium koelers worden poreus en breekbaar. Vooral sinds ze niet meer af fabriek in een berschermend laklaagje worden gespoten. Het zout in de winter helpt hier goed aan mee. Bij mijne was het aluminium van de ribben zo dun geworden dat het dubbelboog bij het schoonspuiten. net zilverpapier.
Het beste een een nieuwe of een goede gebruikte op de kop proberen te tikken.
Let op er zijn ook 2cv4 koelers in omloop goed het formaat vergelijken.
Laatst gewijzigd door AZL57 op di 6 sep, 2011 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.
diverse Citroens, wat anders.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » di 6 sep, 2011 16:48

Andere koeler kopen, desnoods een gebruikte, ik wilde je net nog waarschuwen voor de koeler.

cc = 602, PK volgens mij is dit dan een 21KW uitvoering.

theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 618
Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
Locatie: Albergen
Contacteer:

Bericht door theoenmarion » di 6 sep, 2011 17:09

AZL57 schreef:Van welk bouwjaar is jou auto eigenlijk, en ja oude aluminium koelers worden poreus en breekbaar. Vooral sinds ze niet meer af fabriek in een berschermend laklaagje worden gespoten. Het zout in de winter helpt hier goed aan mee. Bij mijne was het aluminium van de ribben zo dun geworden dat het dubbelboog bij het schoonspuiten. net zilverpapier.
Het beste een een nieuwe of een goede gebruikte op de kop proberen te tikken.
Let op er zijn ook 2cv4 koelers in omloop goed het formaat vergelijken.
De 2cv6 is van 1985. Waarom? zijn er verschillen in bouwjaar na 1983?

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5122
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 6 sep, 2011 19:44

Nee maar op je avatar staat een ouder exemplaar vandaar ;-)
Die hadden koperen oliekoelers.
diverse Citroens, wat anders.

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1638
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » di 6 sep, 2011 20:06

Staat een oliekoeler te koop op 2cv.nl markt voor 100,euro !

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » di 6 sep, 2011 20:19

Als het een nieuwe originele is zeker de moeite waard.

Let op bij de aanschaf van een nieuw. Bij een imitatie staan de lammelen loodrecht tov de voorzijden. Dit zorgt echter voor een slechtere koeling. Ze moeten ietsjes schuin staan, zodat de windstroom die ook zo loopt er beter doorheen gaat.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Le Patron
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 331
Lid geworden op: za 11 okt, 2003 14:39
Locatie: Ophemert
Contacteer:

Koeler

Bericht door Le Patron » ma 12 sep, 2011 11:14

Punky je hebt wat de stand van de lamellen helemaal gelijk, ik heb ze ook beide liggen.

Ik vraag me alleen af of dat iemand wel eens gemeten heeft of het daadwerkelijk scheelt hoe de lamellen staan.

Ben benieuwd.
Met vriendelijke groet G. vd Bergh.
https://lepatron.nl/webshop/

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 12 sep, 2011 13:14

Ik heb dit ooit met een forumlid besproken die ook een bigbore aan het inrijden was en had een dergelijke koeler erop zitten. Een van de mogelijke redenen voor de heetloper was de oliekoeler. Ik kan het niet met 100% zekerheid zeggen, maar mijn boerenlogica zegt wel dat het een reden heeft dat ze schuin staan.
Al vermoed ik dat er met een gewoon 602cc blok het mogelijk geen problemen op zal leveren. Maar ga je voor optimale koeling dan zou ik altijd de originele pakken.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
AK freak
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 9 dec, 2007 16:53
Locatie: Steensel

Bericht door AK freak » ma 12 sep, 2011 16:47

Bij een standaard 2cv blok zal het denk ik niet zo spits komen. Bij veel eenden zitten de lucht kanalen van de olie koeler gedeeltelijk verstopt. Ik maak ze altijd mooi zuiver maar merk geen verschil (meet natuurlijk ook geen temp :o

Plaats reactie