Bougies vervangen, daarna problemen.

Erasmo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 757
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 22:24
Locatie: Achterhoek

Bougies vervangen, daarna problemen.

Bericht door Erasmo » ma 17 okt, 2011 20:36

Tijdje terug een olie+bougies vervangen. De auto heeft daarna nog 2 ritten gedaan waarbij ze wat raar liep, af en toe raakte ze wat vermogen kwijt. Niks vreemds kunnen vinden totdat daarna de auto niet meer wil starten. Bougies getrokken en geen vonk, de bobine zat er al een tijdje in dus die heb ik maar vervangen. Maar nu met zowel de nieuwe als de oude bobine en nieuwe of oude bougies krijg ik nog steeds geen vonk!

Kan het zijn dat de ontsteking(123 uni) een opdonder heeft gehad van de slechte bougies of bobine?

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » ma 17 okt, 2011 20:41

Ga niet meteen voor de duurste oplossing. Eerst effe je bougiekabels doormeten of vervangen.

Erasmo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 757
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 22:24
Locatie: Achterhoek

Bericht door Erasmo » ma 17 okt, 2011 20:46

achtpeter schreef:Ga niet meteen voor de duurste oplossing. Eerst effe je bougiekabels doormeten of vervangen.
Die zijn nog vrij nieuw.

Ik bedenk me nu dat ik eigenlijk ook even aan primaire kant van de bobine had moeten meten :oops:

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » ma 17 okt, 2011 21:33

Ik heb tot nu toe geluk gehad met de 1-2-3-ontsteking. Ik realiseer me nu dat die dingen wel worden geleverd met een idiotproof montagehandleiding, maar ik heb nog nooit een handleiding voor storingzoeken gezien. Wat, waar en hoe meet je? Kun je ook iets met een proeflampje? Heeft iemand daar meer info over?

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5247
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 18 okt, 2011 09:04

kijk eens op het forum van de 123 site.
diverse Citroens, wat anders.

Charly
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 441
Lid geworden op: wo 26 jan, 2005 20:56
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Charly » di 18 okt, 2011 11:26

Welk merk bougies gebruik je? Zelf zweer ik bij NGK bougies in combinatie met 123-ontsteking, de ook veel gebruikte Equem bougies gaven bij mij een onrustigere loop.
2CV6 Charleston, 1986, NV-GN-36, Rood-Zwart
Berlingo XTR 120, 2010, Sable Bivouac
Peugeot 205 GTI 1.9 van 1991

Erasmo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 757
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 22:24
Locatie: Achterhoek

Bericht door Erasmo » di 18 okt, 2011 11:59

Charly schreef:Welk merk bougies gebruik je? Zelf zweer ik bij NGK bougies in combinatie met 123-ontsteking, de ook veel gebruikte Equem bougies gaven bij mij een onrustigere loop.
Tot nu toe zelf ook nooit problemen gehad met NGK's. Heb een reserve setje NGK's liggen en nu ook setje Equems aangeschaft.

Nu nog even wachten tot het droog is vanmiddag en dan meet ik aan de laag voltage kant van de bobine. Wel snel zijn als het goed is schakelt de 123 na 10 seconden de spanning af nadat het contact erop komt.

Erasmo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 757
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 22:24
Locatie: Achterhoek

Bericht door Erasmo » di 18 okt, 2011 14:17

Even gemeten, als ik start meet ik 2 á 4 Millivolt over de primaire kant van de bobine, dat lijkt me vrij weinig?

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5247
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 18 okt, 2011 16:21

Dat lijkt me inderdaad heel weinig, is je contactslot ok?
diverse Citroens, wat anders.

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » di 18 okt, 2011 17:05

Ik zou voor de zekerheid de voltmeter op beide primaire aansluitingen zetten

Erasmo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 757
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 22:24
Locatie: Achterhoek

Bericht door Erasmo » di 18 okt, 2011 19:31

AZL57 schreef:Dat lijkt me inderdaad heel weinig, is je contactslot ok?
Nog geen half jaar oud maar ik zal de multimeter er eens op zetten. Ik moet zeggen dat ik daar stom genoeg nog niet naar gekeken heb.
achtpeter schreef:Ik zou voor de zekerheid de voltmeter op beide primaire aansluitingen zetten
Gedaan met hetzelfde resultaat.

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » di 18 okt, 2011 19:44

Maar weten we wat je daar meet? Met puntjes was het simpel: de plus van je contactslot stond op de ene aansluiting en de andere stond via de contactpuntjes aan de min. Dus de ene had altijd 12 V en de andere 12 V bij openstaande puntjes en 0 V bij gesloten. Maar bij de 123 gaat de plus van het contactslot de module in en wat eruit moet komen, staat bij mijn weten nergens beschreven.

Erasmo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 757
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 22:24
Locatie: Achterhoek

Bericht door Erasmo » di 18 okt, 2011 19:51

achtpeter schreef:Maar weten we wat je daar meet? Met puntjes was het simpel: de plus van je contactslot stond op de ene aansluiting en de andere stond via de contactpuntjes aan de min. Dus de ene had altijd 12 V en de andere 12 V bij openstaande puntjes en 0 V bij gesloten. Maar bij de 123 gaat de plus van het contactslot de module in en wat eruit moet komen, staat bij mijn weten nergens beschreven.
Ik heb ook gemeten terwijl ik met de startmotor draaide maar ook dat gaf geen 12V.

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Bericht door Bull Frog Bleu » wo 19 okt, 2011 12:15

Ik heb ook gemeten terwijl ik met de startmotor draaide maar ook dat gaf geen 12V.
geen 12 volt bij de ingang van de 123 module? Dan moet je het zoeken in de toevoer dus de plus van en naar het contactslot.
Een snelle manier om dat te overbruggen is een draadje van de plus accu naar de module. Start hij...dan is het inderdaad het contactslot of de draden er naar toe....start hij niet dan ligt het in de onsteking.

Succes
Citroén rolls better than a Rolls!

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » wo 19 okt, 2011 13:51

mmmmm rare klacht....

Hou ons op de hoogte!

Ben nu nieuwsgierig aan het worden.
Heb zelf transistor ontsteking van een garage uit Eindhoven, maar wil eigenlijk overstappen op 123 ontsteking, maar ik hoor daar soms rare verhalen over.

Daarom ben ik wel nieuwsgierig.

Succes in ieder geval.
Greetz David :P

Plaats reactie