kwaliteit bij restauratie

Voor gesprekken over andere auto's, het weer, nieuws of weer wat anders.
De grote verzamelbak van het forum.
backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » do 20 okt, 2011 23:25

niet naar kijken, gewoon lekker stukje gaan rijden, ik heb begrepen dat het van het weekend mooi weer wordt

David
Heavy user
Heavy user

Bericht door David » do 20 okt, 2011 23:39

Alles wat je aangeeft heeft te maken met verwachtingen.
Schijnbaar is er sprake van een enorm gat tussen wat jij verwacht en wat de ander denkt te moeten doen.

Dat is meestal het punt waarop het mis loopt. Jij denkt op een basis van een 12 jarige relatie met iemand die jouw auto onderhoudt, dat deze precies begrijpt wat jij verwacht van hem.
De ander doet, dat neem ik althans aan, zijn best om alles goed te doen.
Er was wederzijds vertrouwen, anders was je er immers geen 12 jaar klant.

Precies daardoor loopt het fout.

Een lange klant-leverancier verhouding is dus absoluut geen garantie dat dingen daardoor automatisch goed gaan. Integendeel zelfs, beiden denken van elkaar dat ze elkaar begrijpen na 12 jaar.........
Daarom worden zaken niet tot in detail doorgesproken, iets wat je met een vreemde waarschijnlijk wel zou doen.

Het is jammer dat dit zo loopt, er is een mooi woord voor: "verwachtingsmanagement".

Naar mijn bescheiden mening is het daarop fout gelopen, het geeft dus maar aan dat hoe goed je elkaar ook kent, "Neem alles tot in detail door en leg het vast", zeker als het om substantiële bedragen gaat.

Wellicht een les voor beiden.......

Maar probeer er uit te komen door te communiceren, het zou toch zonde zijn als er hierdoor een katterig gevoel bij de 2cv door blijft bestaan.

Samen een goed glas rode wijn en je hart luchten..... :wink:

Succes :!:
En desondanks alles, veel fijne kilometers gewenst!!

Greetz David :P

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door RobM » vr 21 okt, 2011 08:54

Hallo Dasseldrap,

nou heb ik net zelf een eendje gerestaureerd en daar ben ik, zonder de aanschaf van de auto, iets meer dan 5k euro mee kwijt. Heb ik alle laswerk en spuiten zelf gedaan. Ik heb er een jaar over gedaan en schat 12 uur per week er aan gewerkt. Dat is dan 624 uur.

Zou iemand mij nu vragen zijn eend te restaureren voor een all-in prijs van ruim boven de 6, zou ik dat niet doen. 624 uur voor 1000 euro is 1 euro zestig per uur.

Nu heb jij te maken met een vakman die zijn spullen goedkoper inkoopt en laten we zeggend drie keer zo snel werkt. Stel dat ie 2000 euro overhoudt. En bij 208 uur werk is 9.61 per uur. Bruto. Als ie de kachel aanzet bij het klussen blijft daar minder van over.

Even terzijde: het spuiten heeft ie laten doen weer gauw duizend bij een beun. Hij houdt er dus minder aan over.

In mijn ogen is het beste verwijt dat je de man kan maken dat hij je teveel gematst heeft. Zaken als binnenbekleding kosten ook weer geld en dat kan er kennenlijk nu niet meer van af. Het geld is op.

het lijstje met kosten voor restauratie kan je wel krijgen, moet je even pb-en.

David geeft een prachtige omschrijving van verwachtingen. Mag ik daar aan toevoegen: kijk op MP en zie wat een perfect gerestaureerde eend kost. Als de kosten van je restauratie plus de (aanvankelijke )waarde van je eendje daar flink onder zitten, heb je misschien toch wat te veel verwacht. In brummen zit een bedrijf die klassiekers restaureert. Die maken auto's mooier dan nieuw. Ben heel benieuwd wat die voor een 100% restauratie vragen.

Vriendlijke groet,
Rob

David
Heavy user
Heavy user

Bericht door David » vr 21 okt, 2011 09:30

Beste Rob,

Je hebt helemaal gelijk.
Maar daar gaat het hier nu even niet om.

Jij hebt de kennis en ervaring van een dergelijk project.
Iemand die dat niet heeft kan dus iets totaal anders verwachten bij een restauratie van een dergelijk bedrag.

En DAAR gaat het om.

Wij bouwen nieuwe koetsen, een koetsje, ongespoten in de epoxy zonder deuren etc kost ruim 6000 euro.
Dus prijzen van restauraties ken ik en snap ik.

Maar het is de taak van degene die de opdracht aanneemt om vooral aan te geven WAT hij gaat doen en met name wat hij dus NIET gaat doen.

Daar loopt het hier dus op fout.
Met 2 verliezers, de ene vindt zich onheus bejegend, hij heeft immers de klus netjes gedaan in zijn ogen en de ander voelt zich genaaid, "immers zoveel 1000en euro's betaald en de binnenbekleding is niet eens gemaakt".

Voila 2 verliezers.
Zonde toch.

Bijeenkomen, communiceren en duidelijkheid verschaffen.

De een kan door met zijn business en de ander lekker genieten met rijden.

Zo zou ik het advisren en doen.

Greetz David :P

drasseldrap
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door drasseldrap » vr 21 okt, 2011 10:38

net gekeken en t ziet er goed uit, de dashboard bekleding dus ( beter dan t kapot aan elkaar getapte spul ook al is t dunner)

wat ik dus idd jammer vind is dat dit soort dingen niet gewoon gelijk gebeurd zijn of ok bij de tweede keer
zelfs nadat we alles op papier hebben gezet ( vooraf paar keer bij elkaar gekomen, begrotingen gemaakt, zaken aangepast, dingen samen doorgelopen bij en in de eend etc etc)
Ik denk dat ik en hij ook overigens niet meer hebben kunnen doen om zaken goed op elkaar af te stemmen en toch is t mis gegaan
idd verwachtingen, denken dat de ander en jij op de zelfde golflengte zitten

waar ik respect voor heb is dat hij en zijn mwers wel elke keer mn feedback ter harte namen en de klus alsnnog wilden klaren ( zonder extra kosten)

en ik weet ook wat een restauratie kan kosten, wat de kosten van eendezaken zijn, waar je tegen aan kunt lopen etc

12 jaar geleden was ik blont
nu niet meer ( eerder hartstikke grijs bij wijze van spreken :wink: )

na jah

spuiter gaat in de loop van de komende weken deurtje en achterklep aan de binnenzijde opnieuw spuiten gaf mijn man aan

laat ik maar niets verwachten en idd zondag eerst maar s vieren dat mn eendje en ik 12 jaar samen zijn en hopen dat ik t oude vertrouwede eendegevoel weer terug krijg

en de werkrelatie en vertrouwensrelatie tusssen man in kwestie en mij is verder nog wel goed hoor. Het scheelt dat we elke keer on speaking terms met elkaar bleven, hij enorme inzet toonde waarvoor dus respect :D

the Nosepicker
Moderator

Bericht door the Nosepicker » zo 23 okt, 2011 11:05

Fijn dat het (eindelijk) enigszins opgelost is.
Én respect voor hoe je er mee omging, richting restaurateur én hier op het forum! Netjes!!

En nu, de zon schijnt, dus genieten!!
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

drasseldrap
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door drasseldrap » zo 23 okt, 2011 20:26

de zon scheen
en ik heb heerlijk getoerd in mn eendje
radio aan en karren maar

heerlijk

dus ik zou zeggen

eend goed
al goed :wink:

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Willem2 » zo 23 okt, 2011 21:51

Fijn om te horen!
Eend voor allen, allen voor eend..

OnsEendje2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door OnsEendje2 » ma 24 okt, 2011 19:36

Super! Gefeliciteerd :!:
Lekkere dikke punt erachter nu nu alleen nog maar genieten.
Op naar de volgende 12!
en dan de volgende restauratie ;):D
Geen eend, geen onderschrift :(
Verkocht: OnsEendje: 2cv6 Special

Plaats reactie