De voorremmen weer aan de beurt!

Alles over het niet meer rollen van het rollend gedeelte
Plaats reactie
Marco250
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 227
Lid geworden op: wo 2 mar, 2011 23:38
Locatie: Sint Pancras

De voorremmen weer aan de beurt!

Bericht door Marco250 » ma 10 okt, 2011 22:46

Vijf jaar verder en de voorremmen zijn weer aan de beurt! Vorige week ondekte ik het al, het beestje remt scheef!
Na een rondje rijden en remmen was het over, maar vanmiddag pakje ik haar uit de schuur en weer bij het remmen sloeg het stuur eventjes uit m'n handenen tevens klonk een piep uit het vooronder. Een beetje remolie op de voering vrees ik!
Vijf jaar terug had ik precies hetzelfde, alleen was toen de lekkage groter denk ik, toen bleef ze scheef remmen. Ik ga het nu meteen maar aanpakken, misschien is de remvoering nog te redden. Ik maak de remvoering goed schoon en vervang de remcilinders.
Wat ik vreemd vind is dat de remcilinders voor, nu al voor de tweede keer aan de beurt zijn en dat er achter nog steeds niets aan de hand is. Wel weet ik dat ik achter destijds een complete originele Citroenset gemonteerd heb, het was een complete doos, ik geloof zelfs met lagers en keerringen van Citroen. Zou er toch kwaliteits verschil zijn? Liggen de voorremcilinders niet al te lang op de plank? Remtrommels komen niet te vaak meer voor!

Voor het complete plaatje: ik heb ook voor trommels, zelfs grote! Ik rij zo'n 1500 km per jaar, verder staat ze altijd binnen.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » ma 10 okt, 2011 23:08

Ik neem aan dat je de remvloeistof zeker 1x per 2 jaar vervangt?
Die DOT4 is behoorlijk hygroscopisch waardoor er al snel vocht in komt en remcilinders kunnen gaan roesten.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Marco250
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 227
Lid geworden op: wo 2 mar, 2011 23:38
Locatie: Sint Pancras

Bericht door Marco250 » ma 10 okt, 2011 23:36

Dat heb ik eigenlijk, eerlijk gezegd, nooit gedaan! Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er ook niet meteen in geloof :oops:

schroef
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 549
Lid geworden op: wo 5 apr, 2006 21:32
Locatie: vlaardingen

voorremmen

Bericht door schroef » di 11 okt, 2011 01:24

Remvloeistof vervangen is wel zeker belangrijk, maar inderdaad er is veel kwaliteitsverschil in remcilinders helaas. Gewoon vervangen en vloeistof verversen

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » di 11 okt, 2011 10:43

Remvloeistof om de twee jaar vervangen is zeer zeker nodig. Verder heeft het zin, flinke klodders ATÉ-vet in nieuwe of gereviseerde remcilinders te smeren.

Marco250
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 227
Lid geworden op: wo 2 mar, 2011 23:38
Locatie: Sint Pancras

Bericht door Marco250 » di 11 okt, 2011 13:04

Welke remcilinders zou je nou het beste kunnen halen?

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 807
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » di 11 okt, 2011 19:09

De wielremcylinders van het merk STIB (Spaans) zijn over het algemeen prima.
Wel idd de boel (aan de binnenkant) een likje remcylinder vet geven.(blauwe tube)
Dan blijft de boel langer heel. En ook echt belangrijk, bij dot4 remsystemen: eens in de twee jaar nieuwe remvloeistof! Andre heeft heel erg gelijk, Dot4 is erg hygroscopisch.
succes!
------------------------------
Traction 11 BL 1950

Gebruikersavatar
Dyane
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 695
Lid geworden op: zo 9 apr, 2006 20:44
Contacteer:

Bericht door Dyane » za 29 okt, 2011 00:30

Als je dat vet erin doe moet je daarvoor eerst de cilinders eruit halen? Of doe je dat vet gewoon onder het rubber?

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 807
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » za 29 okt, 2011 07:14

Rubber omhoog, zuiger terug duwen en wand lichtjes invetten. en rubber weer terug. Wel de zuiger tegenhouden ivm eruitschieten (veer).
------------------------------
Traction 11 BL 1950

Marco250
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 227
Lid geworden op: wo 2 mar, 2011 23:38
Locatie: Sint Pancras

Bericht door Marco250 » za 29 okt, 2011 10:10

Ik heb de zuigertjes eruit gehaald en licht ingevet! Ik las ook "een paar flinke klodders vet" Achter de zuigertjes krijg je een zwart plastic dopje en daarachter een veer, plastic dopje tegenhouden!

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » za 29 okt, 2011 11:46

Het vet is bedoeld om het vastzitten van de zuigers in de cilinders tegen te gaan.Haal dus alles eruit en smeer de binnenkant in.De rubbers zijn de afdichtingen zodat hij niet lekt en de veer zorgt dat de rubber cup tegen de zuiger blijft. (de bodemklep in de hoofdremcilinder zorgt voor een klein beetje restdruk als er niet geremt wordt om de remcupjes te laten afdichten)

Charleston 88
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 146
Lid geworden op: do 20 nov, 2008 22:50

Bericht door Charleston 88 » za 29 okt, 2011 19:34

Welk vet kun je gebruiken bij een LHM remsysteem met groene remvloeistof?

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » zo 30 okt, 2011 15:32

Insmeren met LHM

Marco250
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 227
Lid geworden op: wo 2 mar, 2011 23:38
Locatie: Sint Pancras

Bericht door Marco250 » zo 30 okt, 2011 21:17

De blauwe tube ATE vet is voor beide geschikt, rood en LHM!

Marco250
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 227
Lid geworden op: wo 2 mar, 2011 23:38
Locatie: Sint Pancras

Bericht door Marco250 » za 12 nov, 2011 22:57

Zo, nadat ik vorige week op de club nieuwe remcilinders heb gehaald (veel te duur, maar magazijnbonnen moet je vanaf), heb ik vanavond de trommels eraf gehaald en de remcilinders gedemonteerd. De rechterkant was echt lek, achter 1 rubber een roestige ranzige drek. De remschoenen en trommels zijn eigenlijk gewoon nog schoon, de remschoenen laat ik deze keer dan ook gewoon eens zitten (wel een lapje met thinner er over heen).
Ik krijg nog geen beweging in de voorste stelnokken, dat was vorige keer ook al lastig! Ik heb een gereviseerde bak en de remankerplaten zijn gespoten, door de verf is het lastig om de stelnokken gangbaar te maken vermoed ik. Ik heb ze in de kruipolie gezet.

Plaats reactie