De voorremmen weer aan de beurt!
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 227
- Lid geworden op: wo 2 mar, 2011 23:38
- Locatie: Sint Pancras
De voorremmen weer aan de beurt!
Vijf jaar verder en de voorremmen zijn weer aan de beurt! Vorige week ondekte ik het al, het beestje remt scheef!
Na een rondje rijden en remmen was het over, maar vanmiddag pakje ik haar uit de schuur en weer bij het remmen sloeg het stuur eventjes uit m'n handenen tevens klonk een piep uit het vooronder. Een beetje remolie op de voering vrees ik!
Vijf jaar terug had ik precies hetzelfde, alleen was toen de lekkage groter denk ik, toen bleef ze scheef remmen. Ik ga het nu meteen maar aanpakken, misschien is de remvoering nog te redden. Ik maak de remvoering goed schoon en vervang de remcilinders.
Wat ik vreemd vind is dat de remcilinders voor, nu al voor de tweede keer aan de beurt zijn en dat er achter nog steeds niets aan de hand is. Wel weet ik dat ik achter destijds een complete originele Citroenset gemonteerd heb, het was een complete doos, ik geloof zelfs met lagers en keerringen van Citroen. Zou er toch kwaliteits verschil zijn? Liggen de voorremcilinders niet al te lang op de plank? Remtrommels komen niet te vaak meer voor!
Voor het complete plaatje: ik heb ook voor trommels, zelfs grote! Ik rij zo'n 1500 km per jaar, verder staat ze altijd binnen.
Na een rondje rijden en remmen was het over, maar vanmiddag pakje ik haar uit de schuur en weer bij het remmen sloeg het stuur eventjes uit m'n handenen tevens klonk een piep uit het vooronder. Een beetje remolie op de voering vrees ik!
Vijf jaar terug had ik precies hetzelfde, alleen was toen de lekkage groter denk ik, toen bleef ze scheef remmen. Ik ga het nu meteen maar aanpakken, misschien is de remvoering nog te redden. Ik maak de remvoering goed schoon en vervang de remcilinders.
Wat ik vreemd vind is dat de remcilinders voor, nu al voor de tweede keer aan de beurt zijn en dat er achter nog steeds niets aan de hand is. Wel weet ik dat ik achter destijds een complete originele Citroenset gemonteerd heb, het was een complete doos, ik geloof zelfs met lagers en keerringen van Citroen. Zou er toch kwaliteits verschil zijn? Liggen de voorremcilinders niet al te lang op de plank? Remtrommels komen niet te vaak meer voor!
Voor het complete plaatje: ik heb ook voor trommels, zelfs grote! Ik rij zo'n 1500 km per jaar, verder staat ze altijd binnen.
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
voorremmen
Remvloeistof vervangen is wel zeker belangrijk, maar inderdaad er is veel kwaliteitsverschil in remcilinders helaas. Gewoon vervangen en vloeistof verversen
De wielremcylinders van het merk STIB (Spaans) zijn over het algemeen prima.
Wel idd de boel (aan de binnenkant) een likje remcylinder vet geven.(blauwe tube)
Dan blijft de boel langer heel. En ook echt belangrijk, bij dot4 remsystemen: eens in de twee jaar nieuwe remvloeistof! Andre heeft heel erg gelijk, Dot4 is erg hygroscopisch.
succes!
Wel idd de boel (aan de binnenkant) een likje remcylinder vet geven.(blauwe tube)
Dan blijft de boel langer heel. En ook echt belangrijk, bij dot4 remsystemen: eens in de twee jaar nieuwe remvloeistof! Andre heeft heel erg gelijk, Dot4 is erg hygroscopisch.
succes!
------------------------------
Traction 11 BL 1950
Traction 11 BL 1950
- Gerard2cv
- Super eendkenner
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
- Locatie: Hongarije
Het vet is bedoeld om het vastzitten van de zuigers in de cilinders tegen te gaan.Haal dus alles eruit en smeer de binnenkant in.De rubbers zijn de afdichtingen zodat hij niet lekt en de veer zorgt dat de rubber cup tegen de zuiger blijft. (de bodemklep in de hoofdremcilinder zorgt voor een klein beetje restdruk als er niet geremt wordt om de remcupjes te laten afdichten)
-
- Gebruiker
- Berichten: 146
- Lid geworden op: do 20 nov, 2008 22:50
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 227
- Lid geworden op: wo 2 mar, 2011 23:38
- Locatie: Sint Pancras
Zo, nadat ik vorige week op de club nieuwe remcilinders heb gehaald (veel te duur, maar magazijnbonnen moet je vanaf), heb ik vanavond de trommels eraf gehaald en de remcilinders gedemonteerd. De rechterkant was echt lek, achter 1 rubber een roestige ranzige drek. De remschoenen en trommels zijn eigenlijk gewoon nog schoon, de remschoenen laat ik deze keer dan ook gewoon eens zitten (wel een lapje met thinner er over heen).
Ik krijg nog geen beweging in de voorste stelnokken, dat was vorige keer ook al lastig! Ik heb een gereviseerde bak en de remankerplaten zijn gespoten, door de verf is het lastig om de stelnokken gangbaar te maken vermoed ik. Ik heb ze in de kruipolie gezet.
Ik krijg nog geen beweging in de voorste stelnokken, dat was vorige keer ook al lastig! Ik heb een gereviseerde bak en de remankerplaten zijn gespoten, door de verf is het lastig om de stelnokken gangbaar te maken vermoed ik. Ik heb ze in de kruipolie gezet.