Remmen AZU 1961

Alles over het niet meer rollen van het rollend gedeelte
Plaats reactie
Marco250
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 227
Lid geworden op: wo 2 mar, 2011 23:38
Locatie: Sint Pancras

Remmen AZU 1961

Bericht door Marco250 » vr 28 okt, 2011 23:46

Zo, ik ben lekker bezig! Remschoenen voor erop, remschoenen achter erop. Nieuwe rencilinders. Remleidingen en banjobouten schoonmaken, wat een bagger is dat oude remolie! Spiritus is het enige middel waar die troep in oplost, zo staat het ook in het handboek.
Er staat ook in het handboek dat bij de achterremmen de langste schoenen voor moeten. Laten de schoenen nu even lang zijn! Er zit wel verschil in, de ene schoen zit een stukje verder naar beneden dan de andere, die heb ik nu voor zitten. Achter grijpt nu eerder aan dan voor naar mijn idee. Volgens tekening in het handboek zou het zo horen te zitten.
Gereedschapjes gemaakt om de remmen te centreren. Voor een eenvoudige haak gemaakt die vast gezet kan worden aan een trommelbout. Achter een bus gedraaid die om de achteras draait met daarop zo'n zelfde haak gelast, boutje M6 voor de afstand er door, het werkt prima! Het is even frunniken met die excentrieken maar het werkt wel!

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » za 29 okt, 2011 07:09

Juist andersom,de voorste moet eerst aangrijpen.Versterkt het remvermogen

Marco250
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 227
Lid geworden op: wo 2 mar, 2011 23:38
Locatie: Sint Pancras

Bericht door Marco250 » za 29 okt, 2011 09:54

Ja, ik dacht ook andersom. Maar op tekening zie ik dat juist de voorste schoenen iets naar onderen zijn gedraaid (van de remcilinder af), dan grijpen voor mijn gevoel de achterste eerder aan! Of zie ik dat verkeerd? Het zijn wel de achterremmen, die hebben veel minder invloed op het remgedrag.
Letten jullie hierop? Of maakt het niet zo veel verschil.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » za 29 okt, 2011 11:33

Het gaat niet om welke het eerst aangrijpt,Je gaat pas remmen als zowel voor als achter alle 8 remschoenen tegen de trommels drukken en weerstand krijgen (wet van BOYLE) Alleen als de remmen aanliggen zal de draaiende kracht (afhankelijk van het oppervlakte van de voering) van de voorste schoen de kracht vergroot worden.Terwijl de achterste van de trommel weggedrukt wordt.

Marco250
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 227
Lid geworden op: wo 2 mar, 2011 23:38
Locatie: Sint Pancras

Bericht door Marco250 » zo 30 okt, 2011 21:22

Maar klopt het dat de voorste schoenen (voering) iets verdraaid, dus iets verder van de remcilinder, worden gemonteerd? Of moet het andersom? Of maakt het niet zo veel uit?

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » ma 31 okt, 2011 06:48

Hier begrijp ik niets van.De remschoen zit maar op 1 onderste plaats vast.
Kan het zijn dat de zuigers van de remcilinders nog naar binnen zitten?
Dat lost tijdens het ontluchten toch op.

Marco250
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 227
Lid geworden op: wo 2 mar, 2011 23:38
Locatie: Sint Pancras

Bericht door Marco250 » ma 31 okt, 2011 21:39

Ik bedoel het volgende:

Als je een paar schoenen voor je hebt, dan zit de voering van de ene er iets dichter bij het draaipunt op gelijmd (zit onder) dan de andere. Eerder schreef ik iets verder van de remcilinder (zit boven), daarmee bedoel ik hetzelfde.
Als je de complete schoenen monteert dan zit de voering bij de ene dus iets lager dan bij de andere (dichter bij het draaipunt en verder van de remcilinder).
Ik heb de schoen waarbij de voering iets lager, of iets gedraaid zit op de voorkant gezet aan beide achterassen.
Ik vraag mij af of dat gooed zit!?

Anders moet ik toch maar eens de moeite nemen om een foto te plaatsen.

Kan iemand me nog eens uitleggen hoe dat moet? :oops:

PJ'74
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 185
Lid geworden op: di 18 aug, 2009 01:46
Locatie: fryslan

Bericht door PJ'74 » ma 31 okt, 2011 22:39

Een foto is idd wel handig!
suc6 en gr, pj
2cv6 1980
Xsara 16 Break 2001
Xsara 14 Break 1998,ZX Break 1997,ZX 1995,BX Break 1993,C15d 1992 r.i.p.

Marco250
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 227
Lid geworden op: wo 2 mar, 2011 23:38
Locatie: Sint Pancras

Bericht door Marco250 » di 1 nov, 2011 21:42

Hier de eeste poging een foto van de linkerachterrem (bestuurderskant)

Afbeelding
Je kunt zien dat de linker voering iets verder uit de bovenkant op de schoen is geplakt, al valt het mij tegen hoe duidelijk het te zien is op de foto.


Afbeelding

Ik had verwacht de hele foto te zien in het bericht, zoals anderen dat hebben.

Edit jeroen-citroen: Foto's even goed gezet

Marco250
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 227
Lid geworden op: wo 2 mar, 2011 23:38
Locatie: Sint Pancras

Bericht door Marco250 » di 1 nov, 2011 22:05

Het is aardig van je Jeroen Citroen, de foto's staan nu goed, maar wat doe ik verkeerd?
Bedankt alvast!

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » di 1 nov, 2011 23:14

Wijs dat je een 'moderne' remterugtrekveer hebt gepakt.
tweeceevees zijn leuk!

Marco250
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 227
Lid geworden op: wo 2 mar, 2011 23:38
Locatie: Sint Pancras

Bericht door Marco250 » di 1 nov, 2011 23:17

marcopr schreef:Wijs dat je een 'moderne' remterugtrekveer hebt gepakt.
Ja dat past gewoon, lijkt mij ook beter!

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » wo 2 nov, 2011 06:49

Ja Marco,Ik begrijp nu ook waarom je in de war ben.Deze schoenen hebben beide meer (langere) voering dan de originele.Maar omdat ze ongeveer even lang zijn,Kan je ze gewoon laten zitten,Vijl nog wel de aanloop kanten wat schuin.

Marco250
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 227
Lid geworden op: wo 2 mar, 2011 23:38
Locatie: Sint Pancras

Bericht door Marco250 » wo 2 nov, 2011 13:30

Afbeelding

Hier zie je het plaatje uit het werkplaatshandboek (hier ook de originele veer van destijds).
Hier zie je nu wel duidelijk het verschil tussen voor en achter:

Remvoering voor is langer.

De voering voor zit een fractie lager op de schoen geplakt dan achter.

(voor is links en achter rechts, plaatje is achterrem links net als mijn foto's)

Dan zou ik denken dat voor later aangrijpt dan achter. Maar iedereen zal wel denken waar maak je je druk om!

In elk geval leuke plaatjes en bovendien nu heb ik het zelfs voor elkaar om een tekening uit het handboek hier te plaatsen (op de juiste manier, zucht!)

Plaats reactie