AZU 1961

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Niels
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 645
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 12:47
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Bericht door Niels » vr 4 mar, 2011 21:13

gefelicitaart dan maar :D
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2673
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » vr 4 mar, 2011 21:23

ik heb helaas andere ervaringen. De desbetreffende keurmeester was allesbehalve vriendelijk, nam de papieren in beslag en ik mocht betalen en gaan. Dus het hangt heeeel erg af van wie je treft helaas.
Verbruik: Afbeelding

Gebruikersavatar
BasvanEerden
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1596
Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
Locatie: Abbenes
Contacteer:

Bericht door BasvanEerden » ma 7 mar, 2011 14:41

Dan heb je heel veel geluk. Gefeliciteerd ieder geval.
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak

Marco250
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 227
Lid geworden op: wo 2 mar, 2011 23:38
Locatie: Sint Pancras

Bericht door Marco250 » zo 3 jul, 2011 01:27

Vanavond heb ik het blok in de auto gehangen. Ik deed een onverwachte ontdekking: de originele bak heeft drie versnellingen gehad! De vierde zit wel in de bak maar is geblokkeerd. Het plaatje met pen wat de vierde versnelling blokkeert ziet er zeer origineel uit wat mij doet vermoeden dat het destijds zo is geleverd.
Op het deksel van de bak staat AZ in rode letters. Op een ander deksel van een besteleend staat UE in gele letters. Mijn bak zal waarschijnlijk dus wel een bak van een normale AZ zijn met de vierde geblokkeerd! Kwam dit vaker voor? Werd dit vaker gemonteerd in een besteleend? Ik weet wel dat de vier destijds gepresenteerd werd als een overdrive maar volgens mij had de AZ en de AZU toch gewoon vier versnellingen in de jaren vijftig en begin zestig.

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 807
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » zo 3 jul, 2011 08:26

Bij alle eenden tot ongeveer 1965 moet je de vier inschakelen via de derde versnelling.
Vanuit de vrij lukt het niet door die vergrendeling.
Dus in de drie zetten, dan kantelen naar rechts en naar voren! Terug dus ook via de drie...
------------------------------
Traction 11 BL 1950

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5074
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » zo 3 jul, 2011 08:27

Een oude eend heeft een ¨geblokkeerde¨ 4e versnelling, vier is alleen vanuit de 3 te breiken. Had te maken met de directeur die wou geen 4 versnellingen, daarom staat er ook S op de bak en niet 4, S=surmultiplié dwz overdrive :wink:
diverse Citroens, wat anders.

Marco250
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 227
Lid geworden op: wo 2 mar, 2011 23:38
Locatie: Sint Pancras

Bericht door Marco250 » zo 3 jul, 2011 11:56

Aha dat was het dus :oops: Soms voel ik me net weer een beginner! Ergens wist ik ook wel dat er zoiets aan de hand was met de "vier". Ik heb nog een andere bak heb liggen waar de "Blokkade" niet op zit, wel een oude bak. Moet dit dan een bak van na 1965 zijn?

Kan je het pennetje zo maar eruit halen? Het lijkt me knap lastig schakelen! :D

Als ik kijk op de site van Jeroen Cats, dan vind ik dat de bak-overbrengingen van de AZU en de AZ in de eerste jaren gelijk waren. Ik weet niet of ik dat nu wel goed lees!
Ik heb gister nog een latje op de prise-as geplakt en in de vierde versnelling het aan tal omwentelingen geteld als je de uitgaande aandrijfas éénmaal ronddraaid. (andere aandrijfas vasthouden!)
De bak die nu in het vooronder hangt maakt een zesde omwenteling meer (zeg maar 60 graden ongeveer) dan de andere.

Het is de bak die oorspronkelijk in de AZU hing, wel staat er AZ op het deksel, wat ik eerder al zei..

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1926
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » zo 3 jul, 2011 18:48

Het is niet lastig schakelen weet ik uit ervaring. De 4e is echt een overdrive in gebruik.
Het is anders maar gewoon prima systeem. Niks aan doen.
tweeceevees zijn leuk!

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » zo 3 jul, 2011 21:59

persoonlijk vind ik het wel zwaar irritant! iemand heeft toen voor mij veranderd in de bak, had het toen druk en ik weet helaas niet hoe hij het heeft gedaan :(
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1926
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » zo 3 jul, 2011 22:57

Siemen het is hier een 1961 AZUutje.
12/13,5 pk dan is de overdrive echt een overdrive, dus lekker op een vlakke weg of met wind mee maar totaal geen trekkracht, bij vals plat of een heuvel moet je echt terug naar drie.
tweeceevees zijn leuk!

Marco250
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 227
Lid geworden op: wo 2 mar, 2011 23:38
Locatie: Sint Pancras

Bericht door Marco250 » di 1 nov, 2011 22:29

Hier wat foto's van mijn project, ik ben nu met de remmen bezig en wil dan rijden en een kenteken halen bij de RDW.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Zo en nu is het wel voorelkaar!
Laatst gewijzigd door Marco250 op wo 2 nov, 2011 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Sjoerd
Beginner
Beginner
Berichten: 30
Lid geworden op: za 24 jul, 2010 18:38
Locatie: Hoornaar

Bericht door Sjoerd » wo 2 nov, 2011 08:35

Wat een pracht karretje! Ziet er op zich helemaal niet slecht uit voor z'n leeftijd.
Veel succes met de restauratie :P
2cv azu 250 renault 4 f6

Gebruikersavatar
Jeroen-citroen
Moderator
Berichten: 2662
Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jeroen-citroen » wo 2 nov, 2011 08:51

Voor het plaatsen van foto's kun je hier even lezen hoe het werkt :wink:
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=4872

Je Azu ziet er prima uit ! Die deurtjes met ovaalraampjes zijn echt super
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1632
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » wo 2 nov, 2011 09:58

Wat ziet die er nog goed uit !!
Als ik dat vergelijk met mijn AZU van 1974, dan heb je toch geweldig geboft. :D

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » wo 2 nov, 2011 12:09

Siemen,Om die blokkeering eruit te halen,hoef je alleen in het achterdeksel de stift af te zagen.Deze zit er vanaf de achterkant in

Plaats reactie