voorwiellager

Alles over de wielophanging
Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5105
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 2 nov, 2011 20:13

In de inkepingen kun je hem doorboren.
Let wel op er zijn nieuwe ringen in omloop die niet passen en daardoor je hele schroefdraad mollen.
diverse Citroens, wat anders.

CitroënAZAM
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10

Bericht door CitroënAZAM » wo 2 nov, 2011 21:12

AZL57 schreef:In de inkepingen kun je hem doorboren.


Is het niet dat je op het gegeven moment door de lager heen boort? en tot hoever moet ik ongeveer gaan om dat te voorkómen?
AZL57 schreef:Let wel op er zijn nieuwe ringen in omloop die niet passen en daardoor je hele schroefdraad mollen.
Ik heb een goede bekende in de buurt die over veel onderdelen beschikt, en ook de goede kennis heeft van onderdelen. Maar goed dat je het meld. :D[/quote]

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » wo 2 nov, 2011 21:15

de bedoeling is toch om dat lager te vervangen? :D

en de lager schalen zijn zo hard, daar boor je niet 123 doorheen hoor. als ik die ring echt niet loskrijg, dan boor ik m zover mogelijk door en dan met een koudbeiteltje naar het midden rammen en dan komt ie wel los. maar vaak komt ie al los door m met een beiteltje in die inkeping los te "draaien"/ "hameren"
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

CitroënAZAM
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10

Bericht door CitroënAZAM » wo 2 nov, 2011 21:22

dyane_maniac schreef:de bedoeling is toch om dat lager te vervangen? :D

en de lager schalen zijn zo hard, daar boor je niet 123 doorheen hoor. als ik die ring echt niet loskrijg, dan boor ik m zover mogelijk door en dan met een koudbeiteltje naar het midden rammen en dan komt ie wel los. maar vaak komt ie al los door m met een beiteltje in die inkeping los te "draaien"/ "hameren"
Nee, ik moet het lager en de flens overzetten op een ander draagarm, omdat de steekas van mijn eend een andere vertanding heeft bij het lager, moet ik het hele zootje overzetten.
ik heb al geprobeerd om de ring zegmaar te ''schrikken'' zodat hij al een beetje loskomt.
Ik kom er dus achter dat die Fransosen verschrikkelijk goed zijn in borgen.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » wo 2 nov, 2011 21:52

die borging zelf, stelt niet veel voor hoor! als je met een 4-5 mm boortje 3-4 mm diep gaat, is de borging zeker los! die ring kan echter goed vastzitten! dan zou ik toch eerst proberen de ring los te rammen. als ie eenmaal een beetje los is gaat ie wel. anders met een 2 mm boortje zoveel mogelijk vlees wegboren in de inkeping en dan dus de ring naar het midden meppen (dat ie loskomt van het schroefdraad zeg maar)

zo'n speciale dop 44 / wiellagerring tool is er handig, maar voor, is het allemaal wat beweegelijker zodat dat tooltje makkelijker weer losschiet. zo'n luchtslagmoer (of hoe heet zo'n ding?) schijnt erg goed te werken
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » do 3 nov, 2011 07:51

Je moet het lager gewoon laten zitten en met een stempel de naaf eruit slaan.Als zoals meestal de binnencup op de naaf blijft zitten en er dus ook uitkomt,moet je die van de naaf aftrekken en als hij heel blijft weer op zijn plaats monteren en dan de andere naaf erin persen

CitroënAZAM
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10

Bericht door CitroënAZAM » do 10 nov, 2011 15:55

Ben vandaag weer bezig geweest, alle boortjes zijn stuk, en de ring is er nog steeds niet uit. ik weet niet of ik ver genoeg geboord heb. Er zit ook zo'n rubberen ring die ik er ook niet uit krijg

theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 618
Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
Locatie: Albergen
Contacteer:

Bericht door theoenmarion » do 10 nov, 2011 16:57

Die rubberen ring wat je bedoeld is zeker de keerring! Gewoon met een kniptang doorknippen en vanaf de zijkant (binnen) de ringmoer doorboren en splijten met een scherpe beitel. Wel voorzichtig dat je de draad niet beschadigd. Gaat lukken!

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5105
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 10 nov, 2011 18:35

Keerring kun normaal met een flinke schroevendraaier eruit lepelen.
diverse Citroens, wat anders.

CitroënAZAM
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10

Bericht door CitroënAZAM » vr 11 nov, 2011 20:47

de lagers zijn er inmiddels uit. die ringen krijg je er niet draaiend uit.

theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 618
Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
Locatie: Albergen
Contacteer:

Bericht door theoenmarion » za 12 nov, 2011 00:07

Heb je nu de ringen stuk geboord?

CitroënAZAM
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10

Bericht door CitroënAZAM » za 12 nov, 2011 11:51

theoenmarion schreef:Heb je nu de ringen stuk geboord?
ja, alleen dat laatste stukje is vervelend, want dan schiet de boor tussen de kogellagers door.. maar het zijn rotdingen, de flens kreeg ik er wel makkelijk af.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » za 12 nov, 2011 13:24

ik ben nu helemaal kwijt welke ring je bedoeld enzo. heb je een fotootje?
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 618
Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
Locatie: Albergen
Contacteer:

Bericht door theoenmarion » za 12 nov, 2011 13:48

dyane_maniac schreef:ik ben nu helemaal kwijt welke ring je bedoeld enzo. heb je een fotootje?

Deze ringmoer! Kan ook zijn dat je nog een type hebt waar het lager met een borgring is geborgd!
Afbeelding

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » za 12 nov, 2011 15:06

maar die ring tik of boor je toch zo kapot? waardoor ik het niet meer snapte is omdat er gezegd werd dat de boor tussen de kogellagers door schiet...
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Plaats reactie