verkeerde remolie
verkeerde remolie
Hallo .
Ik heb onlangs een 2 cv aangekocht.
Rondom trommelremmen en er zit groene LHM olie in.
Hoe en met wat alles doorspoelen on daarna de juiste olie erin te doen.
Alle tips welkom.
Ik heb onlangs een 2 cv aangekocht.
Rondom trommelremmen en er zit groene LHM olie in.
Hoe en met wat alles doorspoelen on daarna de juiste olie erin te doen.
Alle tips welkom.
Oeps! Zulke verhalen kunnen in de vangrail eindigen, of erger. Misschien eerst proberen na te gaan hoe lang de verkeerde remolie erin heeft gezeten? Als je bij een achterremcilinder aftapt, komt er dan schone groene lhm uit? Als er al bruinige of zwarte vlokken en sliertjes door zitten, zal doorspoelen niet volstaan. Als het meevalt, zou ik heel snel minstens twee keer het hele systeem verversen. Effe een hulpslangetje maken van een stukje transparante slang en een fietsventieltje om de remolie er vlot uit te trappen en een dun plankje onder het rempedaal om net niet helemaal tot de bodem te pompen.
Voor transparante slang gebruik ik altijd eenmetertje luchtslang uit de aquariumzaak. Kost bijna niks. Verder een schoonjampotje met in het deksel een gat waar de slang inzit. Het andere eind schuif ik dan op het ontluchtingsnippel en houdt dat vast. Het jampotje staat op de grond.
Iemand anders pompt op het rempedaal. inderdaad maar tot halverwege ofzo intrappen met rustige slagen.
achtpeter ; kan je het ventieltje verduidelijken voor mijn info.
Iemand anders pompt op het rempedaal. inderdaad maar tot halverwege ofzo intrappen met rustige slagen.
achtpeter ; kan je het ventieltje verduidelijken voor mijn info.
tweeceevees zijn leuk!
[quote="achtpeter"]Oeps! Zulke verhalen kunnen in de vangrail eindigen, of erger. Misschien eerst proberen na te gaan hoe lang de verkeerde remolie erin heeft gezeten? Als je bij een achterremcilinder aftapt, komt er dan schone groene lhm uit? Als er al bruinige of zwarte vlokken en sliertjes door zitten, zal doorspoelen niet volstaan. Als het meevalt, zou ik heel snel minstens twee keer het hele systeem verversen. Effe een hulpslangetje maken van een stukje transparante slang en een fietsventieltje om de remolie er vlot uit te trappen en een dun plankje onder het rempedaal om net niet helemaal tot de bodem te pompen.[/quote]
De olie zou er 7 maanden er in zitten.
De auto remt perfect.
De olie zou er 7 maanden er in zitten.
De auto remt perfect.
@marcopr: ik gebruik een bromfietsbenzineslangetje dat goed knellend op het ontluchtingsventiel past. In het andere uiteinde druk ik een binnenventiel van een gewone dikkebandenfiets, met het kogelklepje naar buiten gericht. Daardoor kan ik zonder assistent vlot ontluchten of remolie verversen.
@john: Ik twijfel. Groen ipv DOT4 is minder erg dan omgekeerd (DOT4 in groen systeem). LHM is weinig agressief. Maar toch, er wordt niet voor niets gewaarschuwd.
Ik zou gauw doorspoelen en met de juiste remvloeistof vullen. Dan met je volle gewicht een minuut op het rempedaal en voelen of het niet zakt. Tenslotte in de rubber kapjes van de remcilinders kijken of de boel droog is gebleven. Later die controles nog eens herhalen. (Dat alles onder het voorbehoud dat je zeker weet dat er geen mix van groene en rode componenten in je remsysteem is verwerkt)
@john: Ik twijfel. Groen ipv DOT4 is minder erg dan omgekeerd (DOT4 in groen systeem). LHM is weinig agressief. Maar toch, er wordt niet voor niets gewaarschuwd.
Ik zou gauw doorspoelen en met de juiste remvloeistof vullen. Dan met je volle gewicht een minuut op het rempedaal en voelen of het niet zakt. Tenslotte in de rubber kapjes van de remcilinders kijken of de boel droog is gebleven. Later die controles nog eens herhalen. (Dat alles onder het voorbehoud dat je zeker weet dat er geen mix van groene en rode componenten in je remsysteem is verwerkt)
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
is het mogelijk trommels om te bouwen met lhm remcupjes? Want wie zegt niet dat de vorige eigenaar er een lhm systeem van gemaakt heeft?
Als de hoofdremcilinder een dot4 versie is dan zou ik zoals André aangeeft, het systeem spoelen met spiritus. PS LHM systeem mag je zo ver ik weet NIET spoelen met spiritus.
Als de hoofdremcilinder een dot4 versie is dan zou ik zoals André aangeeft, het systeem spoelen met spiritus. PS LHM systeem mag je zo ver ik weet NIET spoelen met spiritus.
Ik zou geen oplosmiddel gebruiken om te spoelen. Als je een rood systeem hebt , is de kans groot dat bij de montage van de cupjes in de wielremcilinders en de hoofdremcilinder Atévet of iets dergelijks is gebruikt. Dat kan de redding zijn. Daarom zou ik de juiste remolie eenmaal als spoelmiddel gebruiken en eenmaal om definitief te vullen. En nogmaals: heel goed testen. Backfire heeft wel een punt; als het systeem (gedeeltelijk) is omgebouwd, wordt het probleem knap ingewikkeld. Maar voor zover ik weet bestaan er geen "groene" cupjes voor voorremcilinders. En de hoofdremcilinder voor groen systeem is luid en duidelijk groen geschilderd, dus daarmee kun je ook niet de mist ingaan. Wat blijft is onzekerheid over de achterremcilinders en de leidingrubbertjes.
Zouden de cupjes van een DS achter niet op de eend voren passen? Maar dan moet je ook een LHM hoofdremcylinder hebben.
Bij een kennis hadden verkeerde vloeilstof in een LHM systeem gedaan we hebben het gauw vervangen maar 2 maanden later begaf de HRC het en ging lekken.
Bij een kennis hadden verkeerde vloeilstof in een LHM systeem gedaan we hebben het gauw vervangen maar 2 maanden later begaf de HRC het en ging lekken.
diverse Citroens, wat anders.
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Uit ervaring; DOT rubbers lossen gewoon op in LHM.
Minerale olie kunnen ze echt niet tegen.
Andersom gaat vaak wel goed maar niet mengen!
De LHM rubbers zijn synthetisch en kunnen meer hebben dan je denkt.
Zelf heb ik 5 jaar gereden met een combinatie van LHM en DOT rem systeem.
Het oude systeem leidingen en slangen met LHM rem cilinders op alle posities, alles op DOT4.
Na 5 jaar heb ik de hoofdremcilinder vervangen en na alles schoonmaken de remvloeistof vervangen door de op silicone gebaseerde versie.
Minerale olie kunnen ze echt niet tegen.
Andersom gaat vaak wel goed maar niet mengen!
De LHM rubbers zijn synthetisch en kunnen meer hebben dan je denkt.
Zelf heb ik 5 jaar gereden met een combinatie van LHM en DOT rem systeem.
Het oude systeem leidingen en slangen met LHM rem cilinders op alle posities, alles op DOT4.
Na 5 jaar heb ik de hoofdremcilinder vervangen en na alles schoonmaken de remvloeistof vervangen door de op silicone gebaseerde versie.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.