verkeerde remolie

Alles over het niet meer rollen van het rollend gedeelte
Plaats reactie
john
Beginner
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 6 nov, 2011 20:19

verkeerde remolie

Bericht door john » zo 6 nov, 2011 20:26

Hallo .
Ik heb onlangs een 2 cv aangekocht.
Rondom trommelremmen en er zit groene LHM olie in.
Hoe en met wat alles doorspoelen on daarna de juiste olie erin te doen.
Alle tips welkom.

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » zo 6 nov, 2011 21:02

LHM tast de rubbers aan van het remsysteem.
Helaas zal je alle rubberdelen in het systeem moeten vervangen.
En natuurlijk ruimschoots de leidingen door moeten spoelen met de juiste remolie.
tweeceevees zijn leuk!

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » zo 6 nov, 2011 21:05

Oeps! Zulke verhalen kunnen in de vangrail eindigen, of erger. Misschien eerst proberen na te gaan hoe lang de verkeerde remolie erin heeft gezeten? Als je bij een achterremcilinder aftapt, komt er dan schone groene lhm uit? Als er al bruinige of zwarte vlokken en sliertjes door zitten, zal doorspoelen niet volstaan. Als het meevalt, zou ik heel snel minstens twee keer het hele systeem verversen. Effe een hulpslangetje maken van een stukje transparante slang en een fietsventieltje om de remolie er vlot uit te trappen en een dun plankje onder het rempedaal om net niet helemaal tot de bodem te pompen.

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » zo 6 nov, 2011 21:12

Voor transparante slang gebruik ik altijd eenmetertje luchtslang uit de aquariumzaak. Kost bijna niks. Verder een schoonjampotje met in het deksel een gat waar de slang inzit. Het andere eind schuif ik dan op het ontluchtingsnippel en houdt dat vast. Het jampotje staat op de grond.
Iemand anders pompt op het rempedaal. inderdaad maar tot halverwege ofzo intrappen met rustige slagen.

achtpeter ; kan je het ventieltje verduidelijken voor mijn info.
tweeceevees zijn leuk!

john
Beginner
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 6 nov, 2011 20:19

Bericht door john » ma 7 nov, 2011 10:08

[quote="achtpeter"]Oeps! Zulke verhalen kunnen in de vangrail eindigen, of erger. Misschien eerst proberen na te gaan hoe lang de verkeerde remolie erin heeft gezeten? Als je bij een achterremcilinder aftapt, komt er dan schone groene lhm uit? Als er al bruinige of zwarte vlokken en sliertjes door zitten, zal doorspoelen niet volstaan. Als het meevalt, zou ik heel snel minstens twee keer het hele systeem verversen. Effe een hulpslangetje maken van een stukje transparante slang en een fietsventieltje om de remolie er vlot uit te trappen en een dun plankje onder het rempedaal om net niet helemaal tot de bodem te pompen.[/quote]

De olie zou er 7 maanden er in zitten.
De auto remt perfect.

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » ma 7 nov, 2011 11:35

@marcopr: ik gebruik een bromfietsbenzineslangetje dat goed knellend op het ontluchtingsventiel past. In het andere uiteinde druk ik een binnenventiel van een gewone dikkebandenfiets, met het kogelklepje naar buiten gericht. Daardoor kan ik zonder assistent vlot ontluchten of remolie verversen.
@john: Ik twijfel. Groen ipv DOT4 is minder erg dan omgekeerd (DOT4 in groen systeem). LHM is weinig agressief. Maar toch, er wordt niet voor niets gewaarschuwd.
Ik zou gauw doorspoelen en met de juiste remvloeistof vullen. Dan met je volle gewicht een minuut op het rempedaal en voelen of het niet zakt. Tenslotte in de rubber kapjes van de remcilinders kijken of de boel droog is gebleven. Later die controles nog eens herhalen. (Dat alles onder het voorbehoud dat je zeker weet dat er geen mix van groene en rode componenten in je remsysteem is verwerkt)

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » ma 7 nov, 2011 12:38

Als alleen bijgevuld is eerst het reservoir aftappen.
Misschien heeft de LHM de remmen nog niet bereikt.
En goed spoelen met spiritus/alcohol om alles er uit te krijgen.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 7 nov, 2011 13:02

is het mogelijk trommels om te bouwen met lhm remcupjes? Want wie zegt niet dat de vorige eigenaar er een lhm systeem van gemaakt heeft?

Als de hoofdremcilinder een dot4 versie is dan zou ik zoals André aangeeft, het systeem spoelen met spiritus. PS LHM systeem mag je zo ver ik weet NIET spoelen met spiritus.

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » ma 7 nov, 2011 16:18

Ik zou geen oplosmiddel gebruiken om te spoelen. Als je een rood systeem hebt , is de kans groot dat bij de montage van de cupjes in de wielremcilinders en de hoofdremcilinder Atévet of iets dergelijks is gebruikt. Dat kan de redding zijn. Daarom zou ik de juiste remolie eenmaal als spoelmiddel gebruiken en eenmaal om definitief te vullen. En nogmaals: heel goed testen. Backfire heeft wel een punt; als het systeem (gedeeltelijk) is omgebouwd, wordt het probleem knap ingewikkeld. Maar voor zover ik weet bestaan er geen "groene" cupjes voor voorremcilinders. En de hoofdremcilinder voor groen systeem is luid en duidelijk groen geschilderd, dus daarmee kun je ook niet de mist ingaan. Wat blijft is onzekerheid over de achterremcilinders en de leidingrubbertjes.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5115
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 7 nov, 2011 18:59

Zouden de cupjes van een DS achter niet op de eend voren passen? Maar dan moet je ook een LHM hoofdremcylinder hebben.
Bij een kennis hadden verkeerde vloeilstof in een LHM systeem gedaan we hebben het gauw vervangen maar 2 maanden later begaf de HRC het en ging lekken.
diverse Citroens, wat anders.

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » ma 7 nov, 2011 20:25

Inderdaad, Dot 4 remolie in een lhm-systeem loopt geheid verkeerd af. Maar andersom? Afgezien daarvan: Wat is het verhaal van de dader?

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » ma 7 nov, 2011 20:43

Uit ervaring; DOT rubbers lossen gewoon op in LHM.
Minerale olie kunnen ze echt niet tegen.
Andersom gaat vaak wel goed maar niet mengen!
De LHM rubbers zijn synthetisch en kunnen meer hebben dan je denkt.
Zelf heb ik 5 jaar gereden met een combinatie van LHM en DOT rem systeem.
Het oude systeem leidingen en slangen met LHM rem cilinders op alle posities, alles op DOT4.
Na 5 jaar heb ik de hoofdremcilinder vervangen en na alles schoonmaken de remvloeistof vervangen door de op silicone gebaseerde versie.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » di 8 nov, 2011 19:10

Je hebt dus gedaan wat je volgens de instructieboekjes en waarschuwingsstickers niet zou moeten doen. Als ze bij Citroën zouden vinden dat die lhm-rubbers DOT-olie verdragen, waarom dan die bangmakerij?

Plaats reactie