Restauratie 2cv AZAM 1965

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
CitroënAZAM
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10

Bericht door CitroënAZAM » wo 9 nov, 2011 20:57

Vandaag is onze groene eend 50 jaar geworden! , voor de rest heb ik de ruitenwisserarmpjes (van de hefboomsysteem in het interieur) geschuurd en al in de owatrol gezet.
Ook het zwarte kapje ervoor, het gaasje voor de ventilatieklep. En als laatste heb ik de aluminium stripjes van de ramen en de deuren glimmend gemaakt met commandant.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Voor de rest
http://www.mijnalbum.nl/Album=SLU7Q8LW

CitroënAZAM
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10

Bericht door CitroënAZAM » ma 14 nov, 2011 20:30

Vandaag de voorste draagarmen behandeld.
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
'k heb misschien ook een bijbaantje bij een citroën garage (in Harkema) waar ik in ruil voor mijn werk 2cv onderdelen kan krijgen! hij heeft ook zelf nog onderdelen liggen die moeilijk verkopen...

CitroënAZAM
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10

Bericht door CitroënAZAM » za 26 nov, 2011 22:17

nu ik eenmaal aan het restaureren ben heb ik toch nog wat vragen over mijn azam:

- de koplampen van een azam hebben toch van die dikke chromen randen? de koplampen die ik erbij heb gekocht zijn vert embrun, verkeerd kleurtje dus.

- de aandrijfassen tot september '65 zijn toch kruiskoppelingen? ik heb van die homokineten erop zitten... misschien dat citroen al wat aan het experimenteren was...

ik heb inmiddels (volgens 'historie berlines') een originele gril gekocht met 2 chevrons erin. er zat een gril met 3 balkjes op, maar die was toch immers pas in september '65 geleverd? 't lijkt me sterk dat die franzosen zo kieskeurig zijn in grilletjes etc.. ze kunnen immers niet eens mooi bodemplaten lassen :lol:

mijn eend is wel degelijk van 6-4-1965, dat staat op de carte gris.
ik heb ook wel gehoord dat er op franse eenden allemaal restonderdelen werden gemonteerd. zo had onze azlp een veerpot met van die spiraalveren naast de pot. ( type a model) en zo zie je dat ik 2 verschillende achterspatborden heeft.

dussss. wie kan het uitleggen? :roll:

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 807
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » zo 27 nov, 2011 08:52

Het fabeltje van restonderdelen moet je maar vergeten..
In een eendenleven worden eer nu eenmaal wel eens onderdelen vervangen!

En ja de koplampranden horen chrome te zijn (ruitenwisserarmpjes ook)

De aandrijfassen van de azam zijn altijd homokineten. De Az(a) heeft to het einde van de productie (2/70)kruiskoppelingen.

Als jouw motorkap de chevrons in de motorkap heeft en een korte sierstrip dan "hoort" er een balkjesgrille in. Loopt de sierstrip door tot de grille, dan het andere model.
------------------------------
Traction 11 BL 1950

CitroënAZAM
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10

Bericht door CitroënAZAM » zo 27 nov, 2011 15:23

engbokho schreef:Het fabeltje van restonderdelen moet je maar vergeten..
In een eendenleven worden eer nu eenmaal wel eens onderdelen vervangen!

En ja de koplampranden horen chrome te zijn (ruitenwisserarmpjes ook)

De aandrijfassen van de azam zijn altijd homokineten. De Az(a) heeft to het einde van de productie (2/70)kruiskoppelingen.

Als jouw motorkap de chevrons in de motorkap heeft en een korte sierstrip dan "hoort" er een balkjesgrille in. Loopt de sierstrip door tot de grille, dan het andere model.
Ja de ruitenwisserarmpjes zijn chroom. evenals de raamlijsten etc.
Kan ik die chromen randen van koplampen er zo op monteren? of moeten er andere koplampen op?

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 807
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » zo 27 nov, 2011 17:48

Als merk en type hetzelfde zijn kan je uiteraard de randen omwisselen!
Er werden wel verschillende merken en types koplampen gemonteerd (van o.a. Marchal, Cibie)
------------------------------
Traction 11 BL 1950

CitroënAZAM
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10

Bericht door CitroënAZAM » ma 28 nov, 2011 15:28

engbokho schreef:Als merk en type hetzelfde zijn kan je uiteraard de randen omwisselen!
Er werden wel verschillende merken en types koplampen gemonteerd (van o.a. Marchal, Cibie)
ik heb de Ciebie model, wat voor merk is die met de dikke chromen rand?

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5082
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 28 nov, 2011 19:51

Waarschijnlijk Marchal. Maar er bestaan ook brede sierringen voor op Cibie lampglazen.
diverse Citroens, wat anders.

CitroënAZAM
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10

Bericht door CitroënAZAM » di 29 nov, 2011 19:35

ik zal het bekijken, 'k heb immers een goed adresje in de buurt om onderdelen te krijgen.

gisteren heb ik nog het polyesteren kapje van de ventilatie geschuurd, de blauwe verf zat er té goed op om het weg te krijgen, en omdat polyester van die draden heeft, krijg je het verf toch niet uit die 'gootjes'. Dus nu is de kap glad geschuurd, tot op de lulligste hoeken, waar je met korte vingerbewegingen die 'draadstructuur'' weg te schuren.
morgen zal ik de kap met doorzichtige lak spuiten.
Afbeelding

duck-tuc
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 838
Lid geworden op: do 22 okt, 2009 19:41
Locatie: Lommel (B)

Bericht door duck-tuc » di 29 nov, 2011 21:36

die chrome raamstrippen kun je die gewoon nog nieuw krijgen?

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1926
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » di 29 nov, 2011 23:43

Je bent stug bezig Lars, Mooi dat je de onderdelen zoveel mogelijk gewoon gebruikt.
tweeceevees zijn leuk!

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 807
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » wo 30 nov, 2011 07:17

duck-tuc schreef:die chrome raamstrippen kun je die gewoon nog nieuw krijgen?
Voorzover ik weet niet, en je hebt ook het speciale rubber nodig (met een gleuf voor de sierstrip)
------------------------------
Traction 11 BL 1950

CitroënAZAM
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10

Bericht door CitroënAZAM » wo 30 nov, 2011 17:15

marcopr schreef:Je bent stug bezig Lars, Mooi dat je de onderdelen zoveel mogelijk gewoon gebruikt.
klopt, ik leer ook om spullen niet zomaar weg te gooien. Mijn oom houdt ook graag van eenden, maar als hij hier langskomt, zegt hij direct: 'vervangen dit vervangen zo'. zo waren mijn remleidingen en benzineleidingen nog supergaaf. helemaal geen kraters enzo, en dan zeg ik tegen hem 'hoezo vervangen?'

CitroënAZAM
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10

Bericht door CitroënAZAM » wo 30 nov, 2011 17:19

engbokho schreef:
duck-tuc schreef:die chrome raamstrippen kun je die gewoon nog nieuw krijgen?
Voorzover ik weet niet, en je hebt ook het speciale rubber nodig (met een gleuf voor de sierstrip)
nee die strips zijn niet nieuw meer te krijgen, rubbers zijn volgens mij kwa model hetzelfde, anders moet je zelf een gleuf erin maken.
tweedehands is trouwens ook prima, wel goed poetsen, zoals ik gedaan heb. in principe als nieuw!

duck-tuc
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 838
Lid geworden op: do 22 okt, 2009 19:41
Locatie: Lommel (B)

Bericht door duck-tuc » wo 30 nov, 2011 17:35

Lars Faber schreef:
engbokho schreef:
duck-tuc schreef:die chrome raamstrippen kun je die gewoon nog nieuw krijgen?
Voorzover ik weet niet, en je hebt ook het speciale rubber nodig (met een gleuf voor de sierstrip)
nee die strips zijn niet nieuw meer te krijgen, rubbers zijn volgens mij kwa model hetzelfde, anders moet je zelf een gleuf erin maken.
tweedehands is trouwens ook prima, wel goed poetsen, zoals ik gedaan heb. in principe als nieuw!

dan zal k eens op zoek moete gaan.

Plaats reactie