Alweer pingelen

lordmaster1
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 390
Lid geworden op: di 26 apr, 2005 13:05
Locatie: Wanssum

Alweer pingelen

Bericht door lordmaster1 » di 15 nov, 2011 14:22

Hallo,

Helaas is het weer naar boven gekomen, bij volgas in 3e of 4e versnelling begint ie te pingelen... Ik weet dat het alleen dan komt vanwege het koppel, maar hoe kom ik er weer vanaf?

Ik heb ondertussen de puntjes vernieuwd en opnieuw gesteld, ook geprobeerd de ontsteking iets vroeger te zetten maar dat hielp niet. Kleppen staan op 0.25, heb ik met koude motor afgesteld. Nieuwe bougies, kabels, andere bobine en nieuwe spruitstukpakkingen. Bougies zijn mooi bruin.

Ik tank V-Power in Nederland of Super 102 in Duitsland. Met 102 is ie iets pittiger, maar pingelt nog wel.
Wie een kuil graaft voor een ander, houdt zand over!!!

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1930
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Bericht door deusjevo » di 15 nov, 2011 14:50

Wat versta je onder pingelen?
Ik heb 't nog nooit gehoord bij een eend.
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

lordmaster1
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 390
Lid geworden op: di 26 apr, 2005 13:05
Locatie: Wanssum

Bericht door lordmaster1 » di 15 nov, 2011 15:13

Zoek maar eens op "pingelen" in de zoekfunctie. Klinkt een beetje als dat je een blik met spijkers schudt.
Wie een kuil graaft voor een ander, houdt zand over!!!

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » di 15 nov, 2011 15:57

Kleppen op 0,25mm?? Dan wordt je mengsel armer en zal de kans op pingelen toenemen.Dus waarom???

lordmaster1
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 390
Lid geworden op: di 26 apr, 2005 13:05
Locatie: Wanssum

Bericht door lordmaster1 » di 15 nov, 2011 16:53

Omdat kleppen beter iets te ruim kunnen staan dan te strak.

Maar hoe kan ik het mengsel rijker afstellen? Ik weet ondertussen van diverse dingen wel wat, maar ben op t gebied van carbeurateurs een complete leek...
Wie een kuil graaft voor een ander, houdt zand over!!!

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » di 15 nov, 2011 17:28

Eerst het vlotterniveau controleren en afstellen en de hoofdsproeier van de tweede trap schoonblazen. Aan de tweetraps carburateurs (heb je die?) kun je het mengsel alleen rijker maken door het stationaire mengsel rijk af te stellen. Je draait de gasklepaanslagschroef zo veel mogelijk terug (tot hij net niet afslaat), dan de mengselregelschroef (die schuine vooraan) zo verdraaien dat het stationaire toerental het hoogst is. Die twee handelingen een paar keer herhalen en dan de mengselregeschroef toch nog iets opendraaien en met de aanslagschroef het toerental definitief afstellen.
Een grotere sproeier kan ook helpen,maar dat zou niet nodig moeten zijn.
Rond 1970 zijn er ook tweetraps carburateurs geweest met een luchtregelschroef achterop. Hoe verder die dicht staat hoe rijker het mengsel.
Die high speed knock van jou kan overigens ook ontstaan door valse lucht of doordat het vervroegingsmechaniek van de ontsteking niet goed werkt.
Ruim gestelde kleppen kunnen leiden tot slechtere cilindervulling, en daardoor vermogensverlies. Gerard heeft gelijk; zo kan het ook tot pingelen komen. Maar of dat al bij 0,25 mm is?

Jheronimus
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 28 jul, 2004 14:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Jheronimus » di 15 nov, 2011 19:18

+25% vind ik niet iets ruimer.

Charleston 88
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 163
Lid geworden op: do 20 nov, 2008 22:50

Bericht door Charleston 88 » di 15 nov, 2011 19:39

Pingelen wordt veroorzaakt door (ongecontroleerde) te vroege ontbranding van het mengsel. De twee hoofdoorzaken zijn: benzine met te laag octaangetal of te vroege ontsteking. Zo te lezen tank je al de goede benzine. Verder schrijf je dat je het ontstekingstijdstip hebt vervroegd en dat dat niet geholpen heeft. Logisch, je hebt het nog erger gemaakt. Je moet de ontsteking eens iets later zetten, dat verkleind sowieso de kans op pingelen.
Verder kan het ook pog liggen aan interne vervuiling (koolafzetting) in de verbrandingsruimte, bijv. bovenop de zuigers. Daardoor wordt de verbrandingsruimte verkleind waardoor de compressie toeneemt en de kans op pingelen wordt vergroot. Bovendien kan koolafzetting gaan nagloeien en voor een spontane te vroege ontsteking zorgen.
Dus eerst beginnen met het later stellen van het ontstekingstijdstip.

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » di 15 nov, 2011 21:11

Derde hoofdoorzaak is wel degelijk een te arm mengsel. Dan wordt immers de maximale verbrandingsdruk later bereikt en ook dan krijgen de zuigerbodems en het lagerwerk de ongecontroleerde klappen die het pingelgeluid veroorzaken. De vraag van lordmaster1 was dus zo gek nog niet. Er zijn nu eenmaal twee soorten pingelen: de ene door te vroege of onregelmatige ontbranding en de tweede (high speed knock) door te trage verbranding. Het vervelende is dat in het ene geval het later zetten van de ontsteking de oplossing is, in het andere geval verrijking van het mengsel en/of vroeger zetten van de ontsteking.
Hoe dan ook: ik zou de ontsteking eens dynamisch controleren, met een stroboscooplamp. Dan krijg je ook een indruk van de werking van de centrifugaalvervroeging.

lordmaster1
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 390
Lid geworden op: di 26 apr, 2005 13:05
Locatie: Wanssum

Bericht door lordmaster1 » di 15 nov, 2011 22:53

Dus ik zou eerst eens moeten proberen het ontstekingstijdstip wat later te zetten en als dat niet werkt de carb afstellen? Ik dacht juist vroeger omdat het mengsel juist te vroeg ontbrandt.

Ik heb een Dyane met dubbeltraps carbeurateur.
Wie een kuil graaft voor een ander, houdt zand over!!!

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » di 15 nov, 2011 23:25

Ik zou beginnen met de kleppen goed te stellen (0,20) en de ontsteking op het juiste moment te stellen.
Beginnen met de standaard waarden, zeg maar.
Eend voor allen, allen voor eend..

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2179
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » di 15 nov, 2011 23:26

Met de ontsteking vroeger wordt de motor weer heter.
Vaak vervroegd het mechanisme te veel bij hoog toeren dus controleer het tijdstip bij hoog toeren met een stroboscoop en markeringen op het vliegwiel om het beter zichtbaar te maken.
Maximale vervroeging bij 3000 toeren is 32-42 graden voor bdp.
Statisch is 8 graden voor bdp.
Overigens de hoek tussen 2 tanden op de starterkrans is 3.364 graden.
De stopjes van de gewichten kan je verbuigen om de juiste dynamische vervroeging in te stellen.
Ook mijn ervaring is dat koolafzetting en hoog olie verbruik pingelen bevorderd.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

lordmaster1
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 390
Lid geworden op: di 26 apr, 2005 13:05
Locatie: Wanssum

Bericht door lordmaster1 » di 15 nov, 2011 23:28

Ik zal de ontsteking wat later stellen en kijken wat dit doet. Olieverbruik is trouwens praktisch 0, controleer elke week maar hoef niks bij te gooien.
Wie een kuil graaft voor een ander, houdt zand over!!!

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1160
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » wo 16 nov, 2011 09:50

Ik las dat je nog puntjes hebt. Al een nagedacht over een 123? Dan zijn dit soort problemen over.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2179
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » wo 16 nov, 2011 12:51

Controleer zeker ook de maximale vervroeging op toeren.
Zeker bij een oudere motor is dat vaak behoorlijk verlopen.
Met het statische tijdstip weet je nog helemaal niets daar over.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Plaats reactie