Alweer pingelen
-
- Regelmatige poster
Alweer pingelen
Hallo,
Helaas is het weer naar boven gekomen, bij volgas in 3e of 4e versnelling begint ie te pingelen... Ik weet dat het alleen dan komt vanwege het koppel, maar hoe kom ik er weer vanaf?
Ik heb ondertussen de puntjes vernieuwd en opnieuw gesteld, ook geprobeerd de ontsteking iets vroeger te zetten maar dat hielp niet. Kleppen staan op 0.25, heb ik met koude motor afgesteld. Nieuwe bougies, kabels, andere bobine en nieuwe spruitstukpakkingen. Bougies zijn mooi bruin.
Ik tank V-Power in Nederland of Super 102 in Duitsland. Met 102 is ie iets pittiger, maar pingelt nog wel.
Helaas is het weer naar boven gekomen, bij volgas in 3e of 4e versnelling begint ie te pingelen... Ik weet dat het alleen dan komt vanwege het koppel, maar hoe kom ik er weer vanaf?
Ik heb ondertussen de puntjes vernieuwd en opnieuw gesteld, ook geprobeerd de ontsteking iets vroeger te zetten maar dat hielp niet. Kleppen staan op 0.25, heb ik met koude motor afgesteld. Nieuwe bougies, kabels, andere bobine en nieuwe spruitstukpakkingen. Bougies zijn mooi bruin.
Ik tank V-Power in Nederland of Super 102 in Duitsland. Met 102 is ie iets pittiger, maar pingelt nog wel.
Wie een kuil graaft voor een ander, houdt zand over!!!
-
- Regelmatige poster
-
- Regelmatige poster
Eerst het vlotterniveau controleren en afstellen en de hoofdsproeier van de tweede trap schoonblazen. Aan de tweetraps carburateurs (heb je die?) kun je het mengsel alleen rijker maken door het stationaire mengsel rijk af te stellen. Je draait de gasklepaanslagschroef zo veel mogelijk terug (tot hij net niet afslaat), dan de mengselregelschroef (die schuine vooraan) zo verdraaien dat het stationaire toerental het hoogst is. Die twee handelingen een paar keer herhalen en dan de mengselregeschroef toch nog iets opendraaien en met de aanslagschroef het toerental definitief afstellen.
Een grotere sproeier kan ook helpen,maar dat zou niet nodig moeten zijn.
Rond 1970 zijn er ook tweetraps carburateurs geweest met een luchtregelschroef achterop. Hoe verder die dicht staat hoe rijker het mengsel.
Die high speed knock van jou kan overigens ook ontstaan door valse lucht of doordat het vervroegingsmechaniek van de ontsteking niet goed werkt.
Ruim gestelde kleppen kunnen leiden tot slechtere cilindervulling, en daardoor vermogensverlies. Gerard heeft gelijk; zo kan het ook tot pingelen komen. Maar of dat al bij 0,25 mm is?
Een grotere sproeier kan ook helpen,maar dat zou niet nodig moeten zijn.
Rond 1970 zijn er ook tweetraps carburateurs geweest met een luchtregelschroef achterop. Hoe verder die dicht staat hoe rijker het mengsel.
Die high speed knock van jou kan overigens ook ontstaan door valse lucht of doordat het vervroegingsmechaniek van de ontsteking niet goed werkt.
Ruim gestelde kleppen kunnen leiden tot slechtere cilindervulling, en daardoor vermogensverlies. Gerard heeft gelijk; zo kan het ook tot pingelen komen. Maar of dat al bij 0,25 mm is?
-
- Regelmatige poster
-
- Regelmatige poster
Pingelen wordt veroorzaakt door (ongecontroleerde) te vroege ontbranding van het mengsel. De twee hoofdoorzaken zijn: benzine met te laag octaangetal of te vroege ontsteking. Zo te lezen tank je al de goede benzine. Verder schrijf je dat je het ontstekingstijdstip hebt vervroegd en dat dat niet geholpen heeft. Logisch, je hebt het nog erger gemaakt. Je moet de ontsteking eens iets later zetten, dat verkleind sowieso de kans op pingelen.
Verder kan het ook pog liggen aan interne vervuiling (koolafzetting) in de verbrandingsruimte, bijv. bovenop de zuigers. Daardoor wordt de verbrandingsruimte verkleind waardoor de compressie toeneemt en de kans op pingelen wordt vergroot. Bovendien kan koolafzetting gaan nagloeien en voor een spontane te vroege ontsteking zorgen.
Dus eerst beginnen met het later stellen van het ontstekingstijdstip.
Verder kan het ook pog liggen aan interne vervuiling (koolafzetting) in de verbrandingsruimte, bijv. bovenop de zuigers. Daardoor wordt de verbrandingsruimte verkleind waardoor de compressie toeneemt en de kans op pingelen wordt vergroot. Bovendien kan koolafzetting gaan nagloeien en voor een spontane te vroege ontsteking zorgen.
Dus eerst beginnen met het later stellen van het ontstekingstijdstip.
Derde hoofdoorzaak is wel degelijk een te arm mengsel. Dan wordt immers de maximale verbrandingsdruk later bereikt en ook dan krijgen de zuigerbodems en het lagerwerk de ongecontroleerde klappen die het pingelgeluid veroorzaken. De vraag van lordmaster1 was dus zo gek nog niet. Er zijn nu eenmaal twee soorten pingelen: de ene door te vroege of onregelmatige ontbranding en de tweede (high speed knock) door te trage verbranding. Het vervelende is dat in het ene geval het later zetten van de ontsteking de oplossing is, in het andere geval verrijking van het mengsel en/of vroeger zetten van de ontsteking.
Hoe dan ook: ik zou de ontsteking eens dynamisch controleren, met een stroboscooplamp. Dan krijg je ook een indruk van de werking van de centrifugaalvervroeging.
Hoe dan ook: ik zou de ontsteking eens dynamisch controleren, met een stroboscooplamp. Dan krijg je ook een indruk van de werking van de centrifugaalvervroeging.
-
- Regelmatige poster
- André Post
- Heavy user
Met de ontsteking vroeger wordt de motor weer heter.
Vaak vervroegd het mechanisme te veel bij hoog toeren dus controleer het tijdstip bij hoog toeren met een stroboscoop en markeringen op het vliegwiel om het beter zichtbaar te maken.
Maximale vervroeging bij 3000 toeren is 32-42 graden voor bdp.
Statisch is 8 graden voor bdp.
Overigens de hoek tussen 2 tanden op de starterkrans is 3.364 graden.
De stopjes van de gewichten kan je verbuigen om de juiste dynamische vervroeging in te stellen.
Ook mijn ervaring is dat koolafzetting en hoog olie verbruik pingelen bevorderd.
Vaak vervroegd het mechanisme te veel bij hoog toeren dus controleer het tijdstip bij hoog toeren met een stroboscoop en markeringen op het vliegwiel om het beter zichtbaar te maken.
Maximale vervroeging bij 3000 toeren is 32-42 graden voor bdp.
Statisch is 8 graden voor bdp.
Overigens de hoek tussen 2 tanden op de starterkrans is 3.364 graden.
De stopjes van de gewichten kan je verbuigen om de juiste dynamische vervroeging in te stellen.
Ook mijn ervaring is dat koolafzetting en hoog olie verbruik pingelen bevorderd.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
-
- Regelmatige poster
- André Post
- Heavy user
Controleer zeker ook de maximale vervroeging op toeren.
Zeker bij een oudere motor is dat vaak behoorlijk verlopen.
Met het statische tijdstip weet je nog helemaal niets daar over.
Zeker bij een oudere motor is dat vaak behoorlijk verlopen.
Met het statische tijdstip weet je nog helemaal niets daar over.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,