Happytree stelt zich voor. [Begonnen met motorrevisie]

Hier kun je jezelf voorstellen, of met je nieuwe 2cv gaan pronken.
Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1792
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » di 5 jul, 2011 22:27

Puik werk, puik karretje!!

Gebruikersavatar
2cvmaarten
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 627
Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
Locatie: Ulestraten

Bericht door 2cvmaarten » wo 6 jul, 2011 09:00

Leuk bezig!
Denk dat je veel plezier in Frankrijk gaat beleven met je eend!
Citroen 2cv6 special 1986

Happytree
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 65
Lid geworden op: za 4 jun, 2011 19:11

Bericht door Happytree » ma 1 aug, 2011 22:34

Zo de zomervakantie zit er weer op!

En de Eend heeft zich echt super gehouden en voor een hoop plezier gezorgd!

2737km verder 159,12 liter brandstof verder en een verbruik van gemiddeld 1 op 17,2 (met geregeld 1 op 20) 0,0 problemen en een olieverbruik van 1.2 liter op de hele vakantie staat de 2cv weer voor de deur!

Dit is de route die we hebben afgelegd:

Afbeelding

Een uitgebreider verslag volgt deze week!

Happytree
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 65
Lid geworden op: za 4 jun, 2011 19:11

Bericht door Happytree » wo 30 nov, 2011 21:17

Ik zal vanaf nu hier updates geven van de revisie van het motortje.

Uitbouwen:
Afbeelding

Afbeelding

Vandaag:
Afbeelding

Happytree
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 65
Lid geworden op: za 4 jun, 2011 19:11

Bericht door Happytree » ma 5 dec, 2011 19:42

Gister weer even een uurtje kunnen sleutelen, de koppen cilinders en zuigers verwijdert, op de foto's is goed te zien dat er wel wat olie verbruikt werd.

Nog 2 vraagjes ik kwam zo snel geen koppakking / voetpakking tegen bij de cilinders klopt dat? (of moet ik nog een keer goed kijken)

En hoort er een beetje speling te zitten op de drijfstang? ik kan ze aan beide kanten ietjes zijdelings bewegen op de krukas.



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » ma 5 dec, 2011 20:11

Een Eendenmotor heeft geen kop- en voetpakkingen, en dat je de drijfstangen een beetje opzij kunt bewegen is normaal!
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Happytree
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 65
Lid geworden op: za 4 jun, 2011 19:11

Bericht door Happytree » di 6 dec, 2011 13:32

Thx voor de reactie zo word mijn beeld van de motor steeds completer.

Nu heb ik ergens gelezen dat het vliegwiel met rekbouten vast zit. kan ik deze bouten nog een keer gebruiken of is het raadzaam deze te vervangen?

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » di 6 dec, 2011 17:34

Er zijn mensen, zelfs 2CV garage's die ze hergebruiken, maar zelf gebruik ik liever nieuwe :) .
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Happytree
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 65
Lid geworden op: za 4 jun, 2011 19:11

Bericht door Happytree » ma 2 jan, 2012 16:50

Ondertussen ben ik weer een (klein) beetje verder. Ik heb de carter delen gesplitst en alles even goed schoon gemaakt.

Nu kom ik alleen een nokkenas tegen waar het loopvlak van beschadigd is, hiervoor heb ik waarschijnlijk al een andere 2e hands.

Aangezien de nokkenas flink wat slijtage vertoond wil ik eerst weten wat de staat van mijn krukas is. hebben jullie tips/trucs om dit te controleren of moet ik hem gewoon naar een revisie bedrijf brengen (waar ik eigenlijk vanuit ga)

De lagers worden zoiezo vervangen maar dingen als de drijfstangen kunnen dus niet vervangen worden en daar wil ik graag uitsluitsel over.

Dus wie kan me helpen aan een goed en betaalbaar adres?

Foto's volgen zsm

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » ma 2 jan, 2012 17:21

Pak de drijfstang in de hand en slaat met de andere hand op het kleine oog
Als het lager speling heb,hoor je hem dan klikken.Dan moet je hem vernieuwen

Happytree
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 65
Lid geworden op: za 4 jun, 2011 19:11

Bericht door Happytree » di 3 jan, 2012 13:56

Duidelijk ik heb de krukas rechtop gezet en kort stevig gedrukt op de drijfstang krukas omgedraaid en hetzelfde herhaald, dit ook bij de andere drijfstang gedaan.

Ik hoor geen geluid/geklok/getik alleen zie ik wel duidelijk beweging en word de olie weggedrukt tussen de krukas en de drijfstang.

Ik zit met het volgende dubio.

1. Alles vervangen en deze krukas houden
2. Alles vervangen en een 2e hands krukas zoeken (in de hoop dat die beter is)
3. Alles vervangen en krukas laten reviseren (450-500€ extra)

Ik wil dat het blokje gewoon goed is en dat niet over een paar 1000km -10 000km alsnog de krukas stuk gaat. maar een krukas revisie maakt het wel weer een erg duur verhaal.

Wat is jullie advies?

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » di 3 jan, 2012 15:35

Nee,Je moet de krukas aan de drijfstang laten hangen in je hand en dan die klap erop geven.Als je dan niets hoort is hij goed.
Verder is het aan jou wat je ermee doet.

Happytree
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 65
Lid geworden op: za 4 jun, 2011 19:11

Bericht door Happytree » di 24 jan, 2012 16:54

Zo even een kleine update hier.

De revisie komt op een laag pitje, aangezien ik op mezelf ga wonen en dat genoeg tijd en geld kost.

Wel heb ik een andere 2cv motor op de kop getikt en ben ik vandaag begonnen met monteren. Hij hangt er al in morgen en/of anders donderdag moet hij weer rijden. Dus sneller dan verwacht rij ik straks weer in de Eend :)

Happytree
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 65
Lid geworden op: za 4 jun, 2011 19:11

Bericht door Happytree » wo 25 jan, 2012 19:06

Vandaag tegen een probleempje aangelopen. hij starten slecht...

Na een flinke steekvlam uit de carb moest het het onstekingstijdsstip zijn. Aangezien ik het motortje gekocht heb en volgens de verkoper alles netjes was afgesteld en vervangen heb ik daar niet naar gekeken. blijkbaar was dit wel nodig want dit leek nergens op.

Nu is mijn vraag ik lees in de vraagbaak een nogal creatieve manier van afstellen met een proeflamp? Is er wat miss mee om hem af te stelen op gevoel? De contact puntjes zal ik wel met voelermaat controleren/ en evt. afstellen.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » wo 25 jan, 2012 19:17

Op gevoel zal het juiste ontstekings tijdstip een gokje zijn denk ik.
In principe als je de maximale opening afstelt op 0.40mm en je het ontstekingshuis horizontaal zet het tijdstip goed genoeg moeten zijn om te starten.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Plaats reactie