Happytree stelt zich voor. [Begonnen met motorrevisie]
- 2cvmaarten
- Veelvuldig poster
- Berichten: 627
- Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
- Locatie: Ulestraten
Zo de zomervakantie zit er weer op!
En de Eend heeft zich echt super gehouden en voor een hoop plezier gezorgd!
2737km verder 159,12 liter brandstof verder en een verbruik van gemiddeld 1 op 17,2 (met geregeld 1 op 20) 0,0 problemen en een olieverbruik van 1.2 liter op de hele vakantie staat de 2cv weer voor de deur!
Dit is de route die we hebben afgelegd:
Een uitgebreider verslag volgt deze week!
En de Eend heeft zich echt super gehouden en voor een hoop plezier gezorgd!
2737km verder 159,12 liter brandstof verder en een verbruik van gemiddeld 1 op 17,2 (met geregeld 1 op 20) 0,0 problemen en een olieverbruik van 1.2 liter op de hele vakantie staat de 2cv weer voor de deur!
Dit is de route die we hebben afgelegd:
Een uitgebreider verslag volgt deze week!
Gister weer even een uurtje kunnen sleutelen, de koppen cilinders en zuigers verwijdert, op de foto's is goed te zien dat er wel wat olie verbruikt werd.
Nog 2 vraagjes ik kwam zo snel geen koppakking / voetpakking tegen bij de cilinders klopt dat? (of moet ik nog een keer goed kijken)
En hoort er een beetje speling te zitten op de drijfstang? ik kan ze aan beide kanten ietjes zijdelings bewegen op de krukas.
Nog 2 vraagjes ik kwam zo snel geen koppakking / voetpakking tegen bij de cilinders klopt dat? (of moet ik nog een keer goed kijken)
En hoort er een beetje speling te zitten op de drijfstang? ik kan ze aan beide kanten ietjes zijdelings bewegen op de krukas.
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1216
- Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
- Locatie: West Fryslan
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1216
- Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
- Locatie: West Fryslan
Ondertussen ben ik weer een (klein) beetje verder. Ik heb de carter delen gesplitst en alles even goed schoon gemaakt.
Nu kom ik alleen een nokkenas tegen waar het loopvlak van beschadigd is, hiervoor heb ik waarschijnlijk al een andere 2e hands.
Aangezien de nokkenas flink wat slijtage vertoond wil ik eerst weten wat de staat van mijn krukas is. hebben jullie tips/trucs om dit te controleren of moet ik hem gewoon naar een revisie bedrijf brengen (waar ik eigenlijk vanuit ga)
De lagers worden zoiezo vervangen maar dingen als de drijfstangen kunnen dus niet vervangen worden en daar wil ik graag uitsluitsel over.
Dus wie kan me helpen aan een goed en betaalbaar adres?
Foto's volgen zsm
Nu kom ik alleen een nokkenas tegen waar het loopvlak van beschadigd is, hiervoor heb ik waarschijnlijk al een andere 2e hands.
Aangezien de nokkenas flink wat slijtage vertoond wil ik eerst weten wat de staat van mijn krukas is. hebben jullie tips/trucs om dit te controleren of moet ik hem gewoon naar een revisie bedrijf brengen (waar ik eigenlijk vanuit ga)
De lagers worden zoiezo vervangen maar dingen als de drijfstangen kunnen dus niet vervangen worden en daar wil ik graag uitsluitsel over.
Dus wie kan me helpen aan een goed en betaalbaar adres?
Foto's volgen zsm
Duidelijk ik heb de krukas rechtop gezet en kort stevig gedrukt op de drijfstang krukas omgedraaid en hetzelfde herhaald, dit ook bij de andere drijfstang gedaan.
Ik hoor geen geluid/geklok/getik alleen zie ik wel duidelijk beweging en word de olie weggedrukt tussen de krukas en de drijfstang.
Ik zit met het volgende dubio.
1. Alles vervangen en deze krukas houden
2. Alles vervangen en een 2e hands krukas zoeken (in de hoop dat die beter is)
3. Alles vervangen en krukas laten reviseren (450-500€ extra)
Ik wil dat het blokje gewoon goed is en dat niet over een paar 1000km -10 000km alsnog de krukas stuk gaat. maar een krukas revisie maakt het wel weer een erg duur verhaal.
Wat is jullie advies?
Ik hoor geen geluid/geklok/getik alleen zie ik wel duidelijk beweging en word de olie weggedrukt tussen de krukas en de drijfstang.
Ik zit met het volgende dubio.
1. Alles vervangen en deze krukas houden
2. Alles vervangen en een 2e hands krukas zoeken (in de hoop dat die beter is)
3. Alles vervangen en krukas laten reviseren (450-500€ extra)
Ik wil dat het blokje gewoon goed is en dat niet over een paar 1000km -10 000km alsnog de krukas stuk gaat. maar een krukas revisie maakt het wel weer een erg duur verhaal.
Wat is jullie advies?
Zo even een kleine update hier.
De revisie komt op een laag pitje, aangezien ik op mezelf ga wonen en dat genoeg tijd en geld kost.
Wel heb ik een andere 2cv motor op de kop getikt en ben ik vandaag begonnen met monteren. Hij hangt er al in morgen en/of anders donderdag moet hij weer rijden. Dus sneller dan verwacht rij ik straks weer in de Eend
De revisie komt op een laag pitje, aangezien ik op mezelf ga wonen en dat genoeg tijd en geld kost.
Wel heb ik een andere 2cv motor op de kop getikt en ben ik vandaag begonnen met monteren. Hij hangt er al in morgen en/of anders donderdag moet hij weer rijden. Dus sneller dan verwacht rij ik straks weer in de Eend
Vandaag tegen een probleempje aangelopen. hij starten slecht...
Na een flinke steekvlam uit de carb moest het het onstekingstijdsstip zijn. Aangezien ik het motortje gekocht heb en volgens de verkoper alles netjes was afgesteld en vervangen heb ik daar niet naar gekeken. blijkbaar was dit wel nodig want dit leek nergens op.
Nu is mijn vraag ik lees in de vraagbaak een nogal creatieve manier van afstellen met een proeflamp? Is er wat miss mee om hem af te stelen op gevoel? De contact puntjes zal ik wel met voelermaat controleren/ en evt. afstellen.
Na een flinke steekvlam uit de carb moest het het onstekingstijdsstip zijn. Aangezien ik het motortje gekocht heb en volgens de verkoper alles netjes was afgesteld en vervangen heb ik daar niet naar gekeken. blijkbaar was dit wel nodig want dit leek nergens op.
Nu is mijn vraag ik lees in de vraagbaak een nogal creatieve manier van afstellen met een proeflamp? Is er wat miss mee om hem af te stelen op gevoel? De contact puntjes zal ik wel met voelermaat controleren/ en evt. afstellen.
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Op gevoel zal het juiste ontstekings tijdstip een gokje zijn denk ik.
In principe als je de maximale opening afstelt op 0.40mm en je het ontstekingshuis horizontaal zet het tijdstip goed genoeg moeten zijn om te starten.
In principe als je de maximale opening afstelt op 0.40mm en je het ontstekingshuis horizontaal zet het tijdstip goed genoeg moeten zijn om te starten.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.