Proplassen en APK

Hoe pak je nou zo'n reparatie van je voorruitstijl aan? Of van je dorpel, of van je driehoekje of nog weer ergens anders van.
Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Proplassen en APK

Bericht door Boudewijn » di 25 mei, 2010 21:18

Ik ben bezig om mijn vloerplaten te vernieuwen (zie ander topic). De verbinding aan de dorpel wil ik doen d.m.v. proplassen. Volgens mijn informatie moet ik dan voor de APK elke 2 cm een proplas leggen. De originele platen zijn echter maar om de ca 10 cm gelast (puntlas). Moet ik dan toch elke 2 cm een las leggen?

Hassie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: wo 22 feb, 2006 19:12

Bericht door Hassie » di 25 mei, 2010 23:45

Gewoon lassen geeft niet hoe, afsmeren met kit, geen haan die er naar kraait!
Gr.
Hassie.
Vrgrt.
Hassie.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 26 mei, 2010 08:14

Gewoon om de 2 cm doen, puntlas is veel strakker dan proplas. En we praten niet over proppen van 10mm maar gewoon mooi propje van eeen mm6 tot 8. Dus zoveel extra werk is het ook weer niet.

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » wo 26 mei, 2010 18:37

Ik denk dat een puntlas of een proplas even sterk zullen zijn dus vraag ik mij af waarom citroen de lassen ver uit elkaar mag leggen en ik niet.
Ben wel blij dat ik ik ponstang gekocht heb, scheelt een hoop boorwerk.
Schultenbräu das ist mein Bier !

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 26 mei, 2010 20:11

De proplas en puntlas zijn wel even sterk, maar met puntlassen wordt de twee delen veel strakker tegen elkaar getrokken.

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » wo 26 mei, 2010 22:15

Met een goede griptang speciaal voor proplassen worden de delen ook goed tegen elkaar gedrukt. Met een puntlas apparaat zal de plaat op de plaats van de las nog beter tegen elkaar worden gedrukt maar het effect op de stekte van de verbinding al nihil zijn.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Sjoerdje
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 141
Lid geworden op: za 17 mei, 2008 19:20
Locatie: Reuver

Bericht door Sjoerdje » ma 12 dec, 2011 20:58

Hoe klem je beide delen als je er niet met een griptang bij komt? :?
2CV6 CLUB '86 Grijs
2CV4 Special '76 Groen Restauratie project

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1915
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » ma 12 dec, 2011 21:16

Ik heb ook ergens op een site van de RDW gelezen dat het 2 cm moet zijn. Wat is nu de moeite om er elke 2 cm één te leggen? Als je boel afgekeurd wordt en je moet bijlassen dan ben je heel veel meer tijd kwijt.

En klemmen? met alles wat je daarvoor kan gebruiken:
lijmklem, kleine griptang, grote griptang en soms met een tweede persoon die aan de ene kant druk uitoefent en jij met bv een schroevendraaier aan de andere kant.
Afbeelding

Gr Rob
Laatst gewijzigd door RobM op ma 12 dec, 2011 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » ma 12 dec, 2011 21:19

Gaatje door beide delen boren en de delen met een M4 boutje met elkaar verbinden. Na het proplassen de bouten verwijderen en de gaten dicht lassen. Als je het gat in de ene plaat ø8 mm maakt en in de andere plaat ø4 mm, worden de platen bij het dicht lassen van de gaten ook goed verbonden. Wel een carroseriering gebruiken voor het klemmen.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » ma 12 dec, 2011 23:19

Hassie schreef:Gewoon lassen geeft niet hoe, afsmeren met kit, geen haan die er naar kraait!
Gr.
Hassie.

Hmmmmm

Daar ben ik het niet mee eens.
Als je het doet doe het dan gewoon in 1 keer goed :?

David

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5115
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 13 dec, 2011 08:52

we hebben laatst ook een hoop gezeur gehad bij de apk. Keurmeester vond dat er te weinig lassen waren. Hij viel zelfs over het aantal puntlassen in de nieuwe dorpel.... Hij eiste zelfs een brief van citroen dat zij dit goed keurden???? Je kunt het ook overdrijven.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » di 13 dec, 2011 10:18

Zeuren over het aantal puntlassen in een nieuwe dorpel??

Pfffffff dat is idd echt zwaar overdreven!!

Leen
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 1 mar, 2009 18:46
Locatie: Gouda
Contacteer:

Bericht door Leen » ma 27 aug, 2012 09:17

Dat is Idd over de top. Wel word er door de steekproefcontroleurs steeds strenger naar laswerk gekeken. Het is dus heel logisch dat de keurmeesters dat ook gaan doen.

Doe jezelf en jou keurmeester een lol en doe het gewoon in een keer netjes volgens de regels. Dat deze regels soms wat streng zijn is waar, maar dat maakt de regel niet ongeldig.

Trouwens, als je het netjes volgens de regels doet blijkt de reparatie vaak ook veel duurzamer. IIG in verhouding met een paar laspikkies hier en daar.

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1792
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » do 9 mar, 2017 16:37

Apk afkeur vanwege proplassen om de 5 cm ipv 2 :(

brammie
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 22 dec, 2008 20:18
Locatie: langweer

Bericht door brammie » za 11 mar, 2017 19:20

Dat had je moeten weten dat is al jaren zo
2cm of 50% streeplassen
mehari 1969 rouge hopi te koop
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin

Plaats reactie