Betrouwbare Big Bore kit gezocht

Plaats reactie
ULM2CV
Beginner
Beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 29 jun, 2011 12:50
Locatie: Alveringem - België

Betrouwbare Big Bore kit gezocht

Bericht door ULM2CV » ma 12 dec, 2011 17:33

Hello,

Hier ben ik weer, maar nu ben ik specifiek op zoek naar een bigbore kit voor mijn 2CV motor, type AM2/M28 met standaard 602cc en 9.0:1 compressie.

Ik heb nu een tweetal uur gegoogled, maar ik vind niet echt terug als ik mijn carters moet kotteren opdat die grotere cilinders er in zouden passen. Mijn neef vergroot geregeld dat cilindergat in Honda Dax motorblokjes om 140cc kits te steken ipv. 50cc.
Passen die bigborekits gewoon zo op de 2CV carters of moet ik de cilindergaten vergroten?

En ik wil dus ook een 650cc kit kopen, liefst met 9:0 compressie. Motor zal niet veel draaien (hooguit een uur per week gemiddeld) en zal ook niet snel hoeven draaien (zeker niet meer dan 4000 rpm), maar het is wel heel belangrijk dat hij betrouwbaar is. Ik wil echt geen vastloper meemaken. Qua koeling zit het wel snor :wink:

Kan iemand hier een bepaald merk/site aanraden? Budget is zo rond de 300 euro, maar het kan geen kwaad om goedkopere of duurdere kits te tonen.

Le Patron
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 331
Lid geworden op: za 11 okt, 2003 14:39
Locatie: Ophemert
Contacteer:

VISA

Bericht door Le Patron » ma 12 dec, 2011 17:42

Als je echt op safe wil gaan neem je of standaard Perfect Cirkel 1:9 602 cc.

Of neemt een complete visa motor.

En anders de visa cilinders op een 2cv onderblok wel of niet opgeboord.
Met vriendelijke groet G. vd Bergh.
https://lepatron.nl/webshop/

Peter 424
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 27 nov, 2011 12:03

Bericht door Peter 424 » do 15 dec, 2011 09:45

Heb deze in mij Ami zitten. Ontzie 'm niet. Loopt geweldig. Heber nu zo'n 5000 kilometer opzitten.

Afbeelding

Le Patron
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 331
Lid geworden op: za 11 okt, 2003 14:39
Locatie: Ophemert
Contacteer:

Mahle

Bericht door Le Patron » do 15 dec, 2011 12:49

Als je dan voor een Big Bore set gaat koop je voor 220 euro minder een big bore set met Mahle zuigers, die hebben zich in de loop der tijd al wel bewezen met heel wat meer kilometertjes.
Met vriendelijke groet G. vd Bergh.
https://lepatron.nl/webshop/

Peter 424
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 27 nov, 2011 12:03

Bericht door Peter 424 » do 15 dec, 2011 15:00

Ljkt me dat 2x 24 uur zonder problemen toch wel iets zegt over de duurzaamheid.

Le Patron
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 331
Lid geworden op: za 11 okt, 2003 14:39
Locatie: Ophemert
Contacteer:

budget

Bericht door Le Patron » do 15 dec, 2011 15:16

Ja zal wel maar als je een budget van 300 euro hebt is de prijs hier ook van belang.
Met vriendelijke groet G. vd Bergh.
https://lepatron.nl/webshop/

Peter 424
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 27 nov, 2011 12:03

Bericht door Peter 424 » do 15 dec, 2011 17:44

.
maar het kan geen kwaad om goedkopere of duurdere kits te tonen.

uhm, volgens mij was de vraag om ook duurdere sets gewoon te laten zien

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » vr 16 dec, 2011 03:18

Jongens houden jullie het wel gezellig.

En letten we ook op de reclameregels, want dit is al het tweede topic waarbij ik posts voorbij zie komen met een partij commercieel getinte teksten.

En een opmerking voor de volledigheid. Peter 424 is volgens mij een van de mensen achter ABS.
Meer info over deze set is op het andere forum te vinden. http://www.2cvkitcarforum.com/t1001-bigbore-topic
Laatst gewijzigd door Punky op vr 16 dec, 2011 04:42, 3 keer totaal gewijzigd.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » vr 16 dec, 2011 03:30

Wat is precies je bedoeling met de bigborekit?

Als je meer vermogen wil om lekker lang 120 te planken, dan zou ik sowieso geen bigbore kit nemen. De wanden van de cilinders worden dunner en hij kan zijn warmte hierdoor minder snel kwijt met vergrote kans op een heetloper/vastloper.
Als je wel lang wilt planken zou ik eerder je carter laten aanpassen voor Visa clinders en zuigers of een Visa blok plaatsen.

Rij je veel op binnenwegen, dus 80 a 90 en zoek je wat extra koppel dan kan een bigbore wel interessant zijn. Je blok wordt dan minder warm dus kans op een vastloper is kleiner. Wel merk je dat je een berg meer koppel hebt. Voor een verhoogde topsnelheid hoef je het zeker niet te doen, want die verhoogd niet of nauwelijks met een bigbore.

Daarnaast is je inrijperiode en je normale rijgedrag natuurlijk bepalend voor je levensduur van de bigboreset.

Ik rij zelf al een paar jaar met een bigbore set met Mahle zuigers in de eend. Ben er aan een kant erg tevreden over. Koppel is merkbaar verhoogd, met name in de bergen is dit merkbaar. Maar ik rij voor de veiligheid wel niet lang op topsnelheid op de snelweg.
Wil je gewoon flink kunnen trappen net zoals ik met de Ami vaak doe, dan zou ik een verse set 602cc opzoeken. Die haalt ook 120/130km/uur op de teller en veel harder mag je toch niet.

300,- ben je ongeveer kwijt aan een motorrevisie wanneer je een nieuwe 602cc set zuigers en cilinders van Perfect Circle zou plaatsen en de rest van het blok zou aanpakken.

Wat betreft kwaliteit van de diverse sets. Daar zul je nooit een duidelijk antwoord op kunnen krijgen. Er zijn meerdere leveranciers die deze sets verkopen en ze worden dus ook op diverse plekken gemaakt. Dus niet elke Mahle set is gelijk. Daarnaast ben je ook erg afhankelijk van de montage en de inrijperiode en rijgedrag. Ook zijn er te weinig sets verkocht en gegevens bekend vermoed ik om echt een duidelijk en eerlijk beeld te geven. Ik had destijds dezelfde vraag en kreeg ook niet het sluitende antwoord. Mijn advies zou daarom zijn. Bel eens rond met de verschillende leveranciers en bepaal dan bij wie je voor je gevoel het beste geholpen wordt. Garanties krijg je sowieso niet.

Succes :wink:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Peter 424
Beginner
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 27 nov, 2011 12:03

Bericht door Peter 424 » vr 16 dec, 2011 11:32

Punky, je maakt het in dit geval nog commerciëler, maar vooruit. Ik denk overigens dat jouw verhaal maar ten dele waar is. Zoals gezegd 2x 24 uur planken, dat zegt toch wel iets. Ik rijd met de Ami bijna alleen auto snelweg kilometers. Hierbij vraag ik veel van het blokje. In theorie heb je gelijk dat er meer warmte in het blokje komt door dunnere wanden. In de praktijk blijkt dit geen probleem. Mocht een blokje toch warmer worden, dan is dat ook eenvoudig op te lossen door een adapter met een groter oliefilter. Hierdoor heb je meer olie in je blokje en kan de warmte beter worden afgevoerd. Daar hoeft dus geen enkel probleem te zijn. Er zijn idd verschillende bigbore kits. De reden dat er over het algemeen geen garantie wordt gegeven, ligt in het feit dat je geen invloed hebt op het gebruik van zo'n bigbore. m.a.w. hoe wordt hij ingereden? Daarnaast weet je nooit wat de tostand van het blokje was waar de bigbore set opgebouwd wordt. Een krukas die kapot gaat is niet ongewoon. Immers de krachten die over gebracht worden zijn veel groter dan bij een standaard cilinderset.
Verder denk ik dat mensen zelf heel goed in staat zijn om te kiezen tussen de verschillende mogelijkheden. Denk wel dat de mensen alle mogelijkheden en verschillen moeten kennen. Dat maakt de keuze misschien niet eenvoudiger, maar wel veel uitgebreider. Je kunt dan kiezen naar je eigen wensen en budget.

ULM2CV
Beginner
Beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 29 jun, 2011 12:50
Locatie: Alveringem - België

Bericht door ULM2CV » vr 16 dec, 2011 14:30

Peter 424 schreef:.
maar het kan geen kwaad om goedkopere of duurdere kits te tonen.

uhm, volgens mij was de vraag om ook duurdere sets gewoon te laten zien
Rustig, rustig :wink: Ik had inderdaad een bedrag van 300 voor ogen, maar alle sets zijn welkom, ook de duurdere zoals die ABS. Ik moet nu alleen nog zien uit te vissen als die ABS'en hun extra geld waard zijn.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 16 dec, 2011 18:16

Plus er worden geen weg kilometers mee gemaakt maar als het goed is lucht kilometers bij een constant toerental van max 3600RPM.

Gezien de lagere toerentallen lijkt mij een ABS set overdone.

Plaats reactie