Wat is precies je bedoeling met de bigborekit?
Als je meer vermogen wil om lekker lang 120 te planken, dan zou ik sowieso geen bigbore kit nemen. De wanden van de cilinders worden dunner en hij kan zijn warmte hierdoor minder snel kwijt met vergrote kans op een heetloper/vastloper.
Als je wel lang wilt planken zou ik eerder je carter laten aanpassen voor Visa clinders en zuigers of een Visa blok plaatsen.
Rij je veel op binnenwegen, dus 80 a 90 en zoek je wat extra koppel dan kan een bigbore wel interessant zijn. Je blok wordt dan minder warm dus kans op een vastloper is kleiner. Wel merk je dat je een berg meer koppel hebt. Voor een verhoogde topsnelheid hoef je het zeker niet te doen, want die verhoogd niet of nauwelijks met een bigbore.
Daarnaast is je inrijperiode en je normale rijgedrag natuurlijk bepalend voor je levensduur van de bigboreset.
Ik rij zelf al een paar jaar met een bigbore set met Mahle zuigers in de eend. Ben er aan een kant erg tevreden over. Koppel is merkbaar verhoogd, met name in de bergen is dit merkbaar. Maar ik rij voor de veiligheid wel niet lang op topsnelheid op de snelweg.
Wil je gewoon flink kunnen trappen net zoals ik met de Ami vaak doe, dan zou ik een verse set 602cc opzoeken. Die haalt ook 120/130km/uur op de teller en veel harder mag je toch niet.
300,- ben je ongeveer kwijt aan een motorrevisie wanneer je een nieuwe 602cc set zuigers en cilinders van Perfect Circle zou plaatsen en de rest van het blok zou aanpakken.
Wat betreft kwaliteit van de diverse sets. Daar zul je nooit een duidelijk antwoord op kunnen krijgen. Er zijn meerdere leveranciers die deze sets verkopen en ze worden dus ook op diverse plekken gemaakt. Dus niet elke Mahle set is gelijk. Daarnaast ben je ook erg afhankelijk van de montage en de inrijperiode en rijgedrag. Ook zijn er te weinig sets verkocht en gegevens bekend vermoed ik om echt een duidelijk en eerlijk beeld te geven. Ik had destijds dezelfde vraag en kreeg ook niet het sluitende antwoord. Mijn advies zou daarom zijn. Bel eens rond met de verschillende leveranciers en bepaal dan bij wie je voor je gevoel het beste geholpen wordt. Garanties krijg je sowieso niet.
Succes